Recensie: We zouden samen fietsen en sprookjes lezen - Ingrid Rensen

Titel: We zouden samen fietsen en sprookjes lezen
Auteur: Ingrid Rensen
Genre: Waargebeurd: gezondheid
232 pagina's | Gennep B.V. | november 2011

Het verhaal
Het leven lacht Ingrid Rensen toe. Ze heeft een leuke baan, is gelukkig getrouwd en heeft een hoop fijne vriendinnen. Haar geluk lijkt compleet als ze zwanger blijkt. Maar de zwangerschap eindigt in een vroeggeboorte. Vanwege een infectie loopt haar dochtertje een zware hersenbeschadiging op, waardoor zij zich geestelijk nooit verder zal kunnen ontwikkelen dan een baby van twee maanden. In "We zouden samen fietsen en sprookjes lezen"schrijft Ingrid Rensen op een gevoelige en intelligente manier over de eerste negen jaar van het leven van haar dochter Marit en het reilen en zeilen binnen haar gezin. Over de moeilijkheden in het begin en de gang langs de ziekenhuizen die nooit zou wennen. Over het besluit weer zwanger te worden en het gezin uit te breiden. En het definitieve vertrek van Marit naar een instelling die haar zou gaan verzorgen.

„De titel: ‘We zouden samen gaan fietsen en sprookjes lezen’ verwijst naar de verwachting die je hebt als je een kindje krijgt”, zegt Ingrid Rensen. „Maar het kan dus ook heel anders lopen.”  (Bron: Oost Gelders Vizier 23.11.20110)
Mijn mening
Emotioneel en aangrijpend. Dat is het eerste wat in me op komt na het lezen van dit boek. Emotioneel en zeer herkenbaar omdat het geen "ver-van-mijn-bed" verhaal is; net als Marit was mijn broer ook meervoudig gehandicapt en kwam uiteindelijk in een instelling terecht.  Na het lezen van dit boek realiseer ik me pas ten volle hoe ontzettend zwaar het voor mijn ouders moet zijn geweest om deze strijd aan te gaan en net als Ingrid en haar gezin er uiteindelijk voor te moeten kiezen om je kind te laten opgroeien in een instelling. Tijdens het lezen van dit boek heb ik dan ook menig traantje gelaten.  In korte hoofdstukken met veel dialogen, welke makkelijk te lezen zijn, vertelt Ingrid over het leven van het gezin en hun strijd voor Marit. Ingrid neemt je mee in haar leven (de eerste 9 jaar uit het leven van Marit) en deelt haar gevoelens van angst, onmacht, verdriet, frustraties, pijn, teleurstelling en twijfels op zo'n mooie emotionele wijze met de lezer; heel aangrijpend en pakkend.

1. Klinkt als een ontroerend boek! Ik moet ook altijd huilen als ik dit soort boeken lees.