31-05-12

Recensie: Boer zoekt m/v - Rhija Jansen

Titel: Boer zoekt m/v
Auteur: Rhijja Jansen
224 pagina's | Dutch Media Uitgevers | juni 2012

Rhijja Jansen:
Is freelance journalist en schrijfster. Ze schreef onder andere het boek 'Mannen! Waarom hij doet wat hij doet'. Ze schrijft onder andere voor Viva en Metro. Maandelijks te horen als datingdeskundige bij Ruuddewild.nl. Ook presenteert zij haar radioshow LSD op Roulette FM.

Fanna wordt gedumpt door haar vriend, omdat hij zich op het studentenleven wil storten. Haar vriendin Olga geeft haar op voor het tv-programma Boer zoekt m/v. Fanna ziet het als een mooie vlucht uit haar doelloze leven. Tot haar verbazing schopt ze het tot de laatste drie kandidaten en mag ze op de boerderij logeren. Haar concurrenten zijn Heavenly, een blonde stoot met blauwe nepnagels, en Gerald, een seksverslaafde homo. De kijkcijfers zijn ongekend hoog en Fanna wordt razendpopulair. Ze wordt zo populair dat haar ex-vriend ineens spijt krijgt. Maar wil Fanna hem nog wel terug?

Een Chicklit met een dun thrillerlaagje
Bij het lezen van de eerste hoofdstukken kon ik mijn aandacht er niet goed bij houden, mijn gedachten dwaalden steeds weg, het verhaal nam me niet in zijn greep. Te langdradig, teveel poepscheldwoorden die op den duur irritant werden, vermeldingen die er naar mijn mening niet echt toe deden, niet to the point komend, waar was ik aan begonnen? Wanneer het een eigen boek of een geleend exemplaar van de bibliotheek was geweest, dan was ik niet verder gegaan in dit boek, had het weggelegd en niet meer ingekeken.

En dat zou uiteindelijk, zo bleek later, toch jammer zijn geweest.In eerste instantie kabbelt het verhaal zich rustig voort, enigszins gelijkend op de populaire tv serie boer zoekt vrouw. Ook dit verhaal speelt zich immers af op een boerderij met drie kandidaten die voor 3 maanden mogen komen logeren bij de biseksuele boer  Loek, in de hoop dat hij uiteindelijk voor een van hun zal gaan. We hebben te maken met de door haar ex-vriend gedumpte "burgertrutje" Fanna, de mannelijke seksverslaafde swaffelende homo Gerald en de hoogblonde stevige bitch Heavenly.

En ineens terwijl je het niet meer verwacht is er dan toch spanning in het verhaal; een lugubere vondst in de koeienstal, een poging tot wurging en de dood van een van de kandidaten. En toen waren er nog twee kandidaten over...

Vanaf dat punt wil je verder lezen, hoe loopt dit af, wat zal er nog meer gebeuren, wie heeft dit alles op zijn geweten; is het een van de kandidaten, is het Fanna's ex-vriend,boer Loek, zijn moeder Agatha of toch cameraman Tom? Of zou het presentator Tristan zijn?

Het boek is in een vlotte schrijfstijl geschreven, leest makkelijk weg. Maar wel veel poepscheldwoorden, zeker in de eerste hoofdstukken. Naar mijn mening iets teveel van het goede.