07-08-12

Recensie: Liever Lombok - Carlie van Tongeren

Titel: Liever Lombok
Auteur: Carlie van Tongeren
256 pagina's | West Friesland | juni 2012

Carlie van Tongeren:
Debuteerde in 2011 met Pasta & Passie, een smakelijke Chicklit over Rome. Deze keer zoekt ze het verder van huis maar voor haar op bekend terrein; ook zij heeft vrijwilligerswerk gedaan in de Kampong.

Liza heeft een heerlijk leven. Mooi huis, lekker reizen, leuke vrienden en een baan in de marketing. Totdat op een dag haar luxe leventje als een kaartenhuis instort: haar vader is failliet en slaat op de vlucht, zij wordt ontslagen, haar relatie houd het voor gezien en haar vriendinnen laten haar in de steek op een moment dat ze ze hard nodig heeft. Terwijl ze in dit diepe dal zit gaat ze naar het afstudeerfeestje van Sanne, die ze al heel lang niet heeft gezien. Sanne vertelt dat ze die week vertrekt naar Lombok om vrijwilligerswerk te gaan doen in het plaatselijke ziekenhuis. Liza besluit hals over kop met Sanne mee te reizen naar Lombok. Liza droomt van een luxe vakantie, maar belandt in een armoedig gastenverblijf op het eiland Lombok. Dat past helemaal niet bij haar, en daar komt ze achter ook!

Mijn mening: Chicklit met diepgang
Liever Lombok heeft alles wat een boek goed maakt en meer dan dat. Vanaf de eerste pagina waar je kennis maakt met jetsetgirl Liza word je het verhaal ingezogen en vergeet je de wereld om je heen. Het verhaal heeft een vlotte schrijfstijl, leest makkelijk, is goed opgebouwd, karakters zijn goed uitgewerkt en het boek heeft wat je van een goed boek verwacht; goede verhaallijn, meeslepend en boeiend verhaal, romantiek, spanning, liefde, persoonlijke groei en vooral diepgang.

Over diepgang gesproken, Liever Lombok is niet zomaar een leuk Chicklitverhaal van romantiek en ze leven nog lang en gelukkig, je maakt de persoonlijke groei van Liza van dichtbij mee, leest hoe ze verandert van oppervlakkig rijkeluismeisje naar de echte Liza die het ware leven ontdekt, zich staande kan houden onder primitieve omstandigheden, hoe ze ervaart wat echte vriendschap betekent en waar rijkdom werkelijk uit bestaat.

1. Ik hou van chicklits met iets meer diepgang. Veel leuker dan dat je van te voren al weet wat er gaat gebeuren! Klinkt als een goed boek.