Recensie: Harde noten - Ilse de Keyzer

Titel: Harde noten
Auteur: Ilse de Keyzer
Genre: Jeugd 10+
Uitvoering: Hardcover
96 pagina's | Clavis B.V.B.A. | juli 2012

Ilse de Keyzer:
Ilse de Keyzer (1981, Leuven) is leerkracht in een middelbare school. Haar ervaringen op school inspireerden haar om een boek over pesten te schrijven. In en buiten de klas merkt ze immers dat kinderen vaak hard zijn voor elkaar en plagen kan soms overgaan in pesten. Nieuwe media maken het gemakkelijk om snel en anoniem het slachtoffer te bestoken. Met Harde noten wil Ilse helpen om het pesten een halt toe te roepen, ook al is dat niet altijd even gemakkelijk. Harde noten is het eerste jeugdboek van Ilse de Keyzer.

Na de echtscheiding van haar ouders verhuist Kaat met haar moeder en haar broer Sep naar de stad. Sep verwerkt de verhuizing makkelijk en vindt snel zijn draai op hun nieuwe school. Kaat niet. Omdat ze nieuw op school, verlegen en ijverig is, zien de anderen haar als een buitenbeentje. Vanaf de eerste dag wordt ze gepest. De juf komt niet tussenbeide en Kaat krijgt het steeds moeilijker. Als de pesterijen overgaan in cyberpesten, voelt Kaat zich opgejaagd wild. Nergens is ze nog veilig. Durft ze haar ouders en haar leerkrachten in te lichten? Ontdekt ze wie haar die vervelende e-mails stuurt en kan ze de pesterijen stoppen?

Het verhaal is vlot en beeldend geschreven en makkelijk te lezen. Je voelt als lezer mee met de verlegen, onzekere Kaat die buitengesloten en gepest wordt door haar nieuwe klasgenoten. Het begint met het laten verdwijnen van haar schoenen na de zwemles, de band van haar fiets die leeg is, en het wordt van kwaad tot erger. Kaat voelt zich machteloos en weet niet hoe dit te stoppen. Haar klassenlerares mevrouw Deriddere doet het af als zijnde plagerijtjes en minimaliseert hierdoor de pesterijen. Zij vind tevens dat Kaat er niet zo zwaar aan moet tillen. En dan dringt het pesten ook haar leven na school binnen; Kaat wordt ook via internet lastig gevallen en bedreigt. "het pesten was erg geweest maar het hield tenminste op wanneer ze thuis was. Nu was het ook haar huis binnengeslopen". Wanneer haar vader vervolgens samen met Kaat naar school gaat om met de directeur te gaan praten, volgt uiteindelijk de ontknoping en komen ze erachter wie Kaat via internet pest en wordt het pesten gestopt.

Vooropgesteld: ik vind dit een goed boek, een boek welke verplicht zou moeten worden op alle scholen. Misschien als inleiding naar een lespakket rondom pesten en wat er tegen te doen? Pesten en of cyberpesten is helaas een actueel thema, iets wat veel te veel gebeurt. Als volwassen lezer vind ik het jammer dat de auteur het verhaal niet nog verder uitgewerkt/verdiept heeft, zeker rondom het cyberpesten zou nog meer verdieping mogelijk zijn geweest of wellicht ook een confrontatie tussen Kaat en Annabel; Annabel duidelijk maken dat (cyber)pesten echt niet leuk is en niet kan. Nu lezen we alleen dat Annabel voor een tijdje geschorst wordt, dit had verder uitgewerkt kunnen worden. Kortom: het verhaal had wat mij betreft gerust langer mogen zijn!