Recensie: Oproep gemist - Ria Lazoe

Titel: Oproep gemist
Auteur: Ria Lazoe
Uitvoering: Hardcover
240 pagina's | Clavis B.V.B.A. | juli 2012

Ria Lazoe:
Ria Lazoe (1945, Almelo) gaf vele jaren les in een basisschool, later ook in het volwassenenonderwijs. Schrijven was altijd al een hobby, maar pas toen ze een punt zette achter het lesgeven, kwam er ruimte voor het schrijven van boeken.

Oproep Gemist schreef Ria naar aanleiding van de ervaringen van een echte jongen. Te bizar om waar te zijn, maar toch waargebeurd. Een deel van het verhaal is fictie, nodig als cement tussen de bouwstenen.

Robin is 17 en werkt in een electronicawinkel. Op een dag stapt er een jongen de winkel binnen om een video-game te kopen. De jongen is vergezeld van een man, Dave, die door Robin wordt herkend. Robin vermoedt kindermisbruik en gaat op onderzoek uit om de jongen te vinden en te redden. In een parallel verhaal komt de lezer te weten dat Robin een paar jaar geleden door dezelfde Dave is misbruikt. Het begon toen op de voetbaltraining met een massage van een zere knie. Vervolgens samen videospelletjes spelen en elkaar in het geheim ontmoeten. Langzaam komt Robin in de macht van Dave. Het wordt een akelig machtsspel dat eindigt wanneer Dave als politieman zijn dienstwapen gebruikt om Russische roulette te spelen.

Al na het lezen van de eerste paar zinnen wordt je het verhaal ingezogen. Dit verhaal pakt je en laat je niet los; een verhaal van pedofilie, macht en misbruik. Een aangrijpend, meeslepend en beklemmend verhaal, te meer daar je als lezer weet dat het gebaseerd is op waargebeurde feiten. Beklemmend om te lezen hoe geraffineerd Dave te werk gaat om Robin in zijn macht te krijgen en waartoe hij in staat is of kan zijn als Robin dit niet meer wil. Het verhaal is vlot en beeldend geschreven waarbij de hoofdstukken tussen heden en verleden elkaar afwisselen. Het verleden waarin Dave Robin tussen zijn 11e en 14e jaar in zijn macht had en misbruikte. Het begon onschuldig met het spelen van een game op de PlayStation bij Dave thuis, maar al snel leidt het tot misbruik van de jonge Robin. En het heden, waarin Robin (nu 17 jaar oud) opnieuw geconfronteerd wordt met Dave die een nieuw slachtoffer bij zich heeft; Wesley. Robin wil deze Wesley beschermen, wil alles op alles zetten om Wesley uit de handen van Dave te bevrijden om zo te voorkomen dat met Wesley hetzelfde gebeurt als hem is overkomen.

Dit verhaal is een must-read, niet alleen voor Young Adults, ook voor volwassen lezers de moeite waard; een aanrader!