Recensie: No deal - Elle van den Bogaart

Titel: No deal
Auteur: Elle van den Bogaart
Genre: Jeugd 12+
Uitvoering:  Hardcover
160 pagina's | Van Holkema & Warendorf | oktober 2012

Elle van den Bogaart:
Elle schrijft boeken voor jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. De basis van haar boeken vormen thema's die jongeren bezig houden. Ze vindt het verzinnen van karakters die samen een verhaal vormen het leukst. Ook vindt Elle het belangrijk dat de lezers zich kunnen identificeren met de personen in het boek. Als laatste moet het boek vaart hebben, de lezer moet telkens verder willen lezen.
Na een feestje veroorzaakt de 17-jarige Simon een auto-ongeluk. Maar hij heeft geen rijbewijs en nog behoorlijk gedronken ook. Bovendien heeft de auto, die niet van hem is, veel schade. Hoe moet hij dit ooit betalen? En wat als de politie of zijn moeder erachter komt? Winston, de eigenaar van de auto, doet hem een voorstel: als Simon 'iets' voor hem gaat ophalen in Suriname, hoeft hij niets te betalen en houdt hij er zelfs nog een aardig bedragje aan over. Al snel blijkt dat het om coke gaat. Onder grote druk gaat Simon akkoord. Dan begint een bloedstollende race tegen de klok...

Mijn mening
Een vlot, beeldend geschreven en makkelijk te lezen verhaal, welke goed aansluit bij de belevingswereld van jongeren. De spanning in het verhaal is voelbaar aanwezig, is opbouwend en naar een climax toe werkend. Mede hierdoor word je gegrepen door het verhaal en wil je nog maar één ding; doorlezen! Je leest over Simon die geronseld wordt door Dio, die ineens vrienden met hem wil worden. Er vindt een auto-ongeluk plaats, in scène gezet door Dio en de zijnen, waardoor Simon een grote schuld aan Winston heeft. Deze Winston dwingt hem om naar Suriname af te reizen om daar een pakketje, bolletjes cocaïne, op te gaan halen.  Je voelt de spanning, ontreddering en paniek van Simon op het moment dat hij gedwongen wordt de bolletjes daadwerkelijk te slikken. "Niemand kan mij hieruit halen. Ik moet dit alleen doen, maar ben zo bang". Gelukkig loopt het voor Simon allemaal goed af.

Ik heb genoten van dit verhaal, kon niet stoppen met lezen totdat het boek uit was; het is spannend, er zit vaart in, het verhaal is goed uitgewerkt en de spanning word opgebouwd tot een climax. Een aanrader om te lezen, niet alleen voor jongeren maar ook voor volwassenen de moeite waard om te lezen!