26-10-12

Recensie: Vamp on heels - Marijke van den Elsen

Titel: Vamp on heels
Auteur: Marijke van den Elsen
255 pagina's | Kok Omniboek | Oktober 2012

Marijke van den Elsen:
Marijke van den Elsen is een vrolijke, spontane, soms ietwat onhandige dame. Ze schrijft drie dagen in de week. De overige vier dagen probeert ze zo eerlijk mogelijk te verdelen tussen haar drie bloedjes van kinderen, haar laptop en haar man.

Fieke is het type vrouw waar mannen hun hoofd voor omdraaien. Maar een man vasthouden is voor haar net zo moeilijk als ergens langer dan een maand blijven werken. Nu zijn haar ouders het zat: of ze gaat zelf de huur van haar appartement in Amsterdam betalen, of ze moet eruit. Met hangende pootjes keert Fieke terug naar het dorp waar ze vandaan komt. Ze vindt een baan en gaat met haar broers in een huis wonen. Alles om te bewijzen dat ze veranderd is en volwassen is. Maar klopt dat wel?
Meteen bij het lezen van de eerste pagina wordt je het verhaal ingezogen en wil je alleen nog maar doorlezen. Het verhaal is beeldend geschreven, heeft een prettige, vlotte schrijfstijl en leest-lekker-weg. Het verhaal heeft alles wat je van een Chicklit verwacht; romantiek, een luchtig leest-lekker-weg feel-good verhaal, de nodige obstakels in de liefde, verwikkelingen tussen personen onderling, humor en vaart in het verhaal. In dit verhaal gaat het over Fieke die door haar ouders wordt teruggefloten nadat ze het wel erg bont heeft gemaakt, en vanaf nu haar eigen boontjes moet gaan doppen. Ze keert terug naar het dorp uit haar jeugd, gaat met haar broers samenwonen, vindt een baan als gastvrouw in het restaurant van de concurrent van haar vader en raakt verwikkeld in een relatie met de dan nog verloofd zijnde Rogier.
Met een zucht sloeg ik de laatste pagina van het boek om en dacht; wat jammer, het verhaal is uit, had nog graag verder gelezen. Hoe zou het met Fieke en Rogier verder zijn verlopen? En met de andere personen als Marte, Jaap, Fieke's ouders en hun restaurant en met Paul? Het verhaal vraagt om een vervolg!
Het verhaal leest als een trein, ik heb het in een keer uitgelezen, kon het niet wegleggen voordat het uit was. Ik heb de andere boeken van Marijke van den Elsen ook gelezen maar dit is veruit het beste boek welke zij tot nu toe geschreven heeft; alles klopt gewoon, het verhaal loopt lekker en met vaart en als lezer wil je maar een ding; doorlezen totdat het boek uit is! En als je het verhaal dan gelezen hebt, wil je eigenlijk nog meer lezen, weten hoe het afloopt met de personen uit het verhaal … zou het verhaal hier echt eindigen of komt er een vervolg?