07-11-12

Recensie: Houvast - Linda Jansma

Titel: Houvast
Auteur: Linda Jansma
364 pagina's | De Crime Compagnie | oktober 2012

Linda Jansma:
Linda Jansma (1967) schrijft al sinds haar kinderjaren, eerst voornamelijk voor zichzelf, later ook voor vrienden en in de schoolkrant. Op haar twaalfde stuurde ze haar eerste manuscript, een jeugdboek, naar een uitgeverij. Het werd niet uitgegeven, maar de positieve reacties over haar fantasie en schrijfstijl zijn sindsdien haar drijfveren geweest om verder te schrijven. Eind jaren negentig verscheen van haar hand een aantal columns in het Golden Nieuws, het verenigingsblad van de Golden Retriever Rasvereniging, gevolgd door diverse veterinaire artikelen in het vakblad Trimmagazine en op het internet. In 2009 veroverde ze een vijfde plaats bij de schrijfwedstrijd Beste Manuscript, waarna het niet lang duurde voordat ze in 2010 met haar eerste thriller Caleidoscoop debuteerde. Houvast is haar derde thriller. Daarnaast studeert ze Journalistiek en Nieuwe Media en volgt ze diverse schrijfcursussen. Wanneer Linda niet aan haar manuscripten werkt, schrijft ze in opdracht commerciële teksten. Haar specialisme ligt op het veterinaire vlak, maar haar interesse is veel breder. Geen opdracht is haar te gek. Daarnaast werkt ze tweeënhalve dag per week in haar eigen honden trimsalon.

Nadat haar man Thijs negen maanden eerder is omgekomen bij een auto-ongeluk, heeft dierenarts Anouk van Merwede haar leven met dochter Amy weer op de rit. Maar dan wordt Aart Buringa, een goede vriend van Thijs vermoord en verdwijnt haar broer spoorloos. Als Anouk een verband probeert te leggen tussen deze twee gebeurtenissen ontdekt ze dat Thijs een groot geheim met zich mee het graf in heeft genomen.

Met een zucht sla ik het boek dicht, het verhaal is uit. Wat was het spannend! Al bij het lezen van de eerste pagina wordt je het verhaal ingetrokken en laat het je niet meer los. Ik kon het boek dan ook met moeite wegleggen, wilde het liefst in een keer doorlezen tot het verhaal uit was. Het verhaal heeft een vlotte, beeldende schrijfstijl waardoor het boek lekker leest, heeft een goede opbouw naar een spannende ontknoping toewerkend, is boeiend en er zit vaart in het verhaal. Het boek heeft meerdere verhaallijnen, elk geschreven in zijn eigen lettertype. De hoofd-verhaallijn is die van Anouk die dierenarts is en samen met haar dochter Amy probeert haar leven weer op te pakken, nadat haar man negen maanden geleden bij een auto-ongeluk is omgekomen. Maar dan wordt Aart Buringa, vriend van Thijs, vermoord, verdwijnt haar broer Ruben spoorloos, wordt er bij haar ingebroken, wordt zij aangereden en wordt er op haar geschoten. Is dit alles toeval of is er een verband tussen al deze gebeurtenissen? Een andere verhaallijn is die van een man op de vlucht met een ontsnapt jong meisje in Roemenië en achtervolgt door criminelen. En dan heb je nog de verhaallijn van de persoon die op zoek is naar een aanwijzing, een aanwijzing die zich in het huis van Anouk schijnt te bevinden. Pas op het einde van het boek kom je erachter wie deze personen uit de 2 andere verhaallijnen zijn, wanneer alle verhaallijnen tezamen komen en de puzzelstukjes op zijn plek beginnen te vallen. Als lezer kom je er achter waarom de criminelen achter ze aan zitten, waar het hun om te doen is en wat voor vreselijks er achter deze criminelen schuil gaat.

Houvast; wat heb ik genoten van dit spannende boek! Wat was de ontknoping spannend! Het boek las lekker weg en ik kon het dan ook bijna niet wegleggen, wilde het boek het liefst in een keer uitlezen. Ik had nog geen ander boek van Linda Jansma gelezen, maar heb na het lezen van dit boek, de boeken Caleidoscoop en Tweestrijd meteen in huis gehaald, om er snel aan te gaan beginnen. Kan niet wachten om deze boeken ook te gaan lezen.

1. Wauw, wat een positieve reactie. Het boek klinkt inderdaad erg spannend :)