10-12-12

Recensie: Verdieping X - Kim Moelands

Titel: Verdieping X
Auteur: Kim Moelands
288 pagina's | AW Bruna | november 2012

Kim Moelands:
Kim Moelands (Goirle, 1975) is auteur, recensent en journalist. Ze schreef twee autobiografische romans, Ademloos en Grenzeloos, en was twee maal jurylid van de Gouden Strop. In 2010 kwam haar eerste thriller uit, Weerloos.
Zwart voor zijn ogen. Schimmige contouren doemen op. Hij hoort een zacht gezoem op de achtergrond. Waar is hij? Voorzichtig draait hij zijn hoofd naar het geluid. Vanuit een apparaat lopen roodgekleurde slangen naar een doorzichtige zak die half gevuld is met rode vloeistof. Bloed? Zijn bloed?

In een Utrechtse discotheek overlijden plotseling twaalf jongeren na het gebruik van de mysterieuze partydrug ELF. Tientallen anderen raken in coma, en hun toestand verslechtert met het uur. In het Academisch Medisch Centrum Midden vecht hematoloog Floor van Schaik voor hun levens. Hun bloed wordt in allerijl geanalyseerd door het commerciële bedrijfje Future Medical Blood dat elders in het gebouw is gevestigd. Floors chef Victor de Kauw lijkt alle vertrouwen in FMB te hebben, en des te minder in haar. Wanner De Kauw probeert Floor op non-actief te stellen, besluit ze ´s nachts in het lab van de Utrechtse bloedbank zelf wat proeven te nemen...

Met een zucht sla ik het boek dicht, het verhaal is uit. Wat was het bloedstollend spannend! Reeds bij het lezen van de proloog kwamen de vragen; wie is deze persoon en wat, hoe en waarom? Dit waren vragen die voortdurend bleven spoken in mijn hoofd, wie zat er achter dit alles en waar bestond die partydrug ELF toch uit, was het inderdaad wat ik vermoedde? Het verhaal is beeldend en met vaart geschreven en leest lekker. Afwisselend wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van een van de betrokkenen. Verschillende verhaallijnen die uiteindelijk samenvloeien tot een geheel met een zeer spannende ontknoping. Meteen bij het begin van het boek werd ik gegrepen door het verhaal en bestond de omgeving even niet voor me, ik wilde alleen maar lezen en verder lezen. Weten hoe het verhaal zou aflopen, zou het ze lukken om de slachtoffers te redden?

Verdieping X: een spannend verhaal welke je vanaf het begin in zijn greep houdt. Een verhaal met een goede opbouw, toewerkend naar een zeer spannende ontknoping. Ik kende Ademloos en Grenzeloos van Kim Moelands, maar een thriller van haar hand had ik nog niet gelezen, was er dan ook zeer benieuwd naar en ben zeker niet teleurgesteld. Integendeel, kan weer een favoriete auteur aan mijn lijstje toevoegen! Verdieping X: een aanrader!