07-03-13

Boek Beleving: De Corleone's - Ed Falco

Het verhaal
New York, 1933. De stad zucht onder de grote depressie. De misdaadfamilies van New York zegevieren maar met het einde van de drooglegging ligt ook een gewelddadige strijd tussen de criminele organisaties in het verschiet.

Voor Vito Corleone is niets belangrijker dan de veiligheid van zijn familie. Vooral om Sonny, zijn oudste, maakt hij zich zorgen. Want deze wispelturige zeventienjarige heeft wel erg veel interesse in de misdaadloopbaan van zijn vader. De Corleone’s is een sfeervol verhaal over traditie, geweld, liefde en verraad, gebaseerd op een origineel filmscenario van Mario Puzo. Met ‘klassieke’ scènes als een moordaanslag in een Italiaans restaurant, discussies over het beste cannolirecept, en een groot huwelijksfeest is deze spannende roman pure verwennerij.

Mijn boek beleving
Dit boek kreeg ik toegestuurd om er een recensie over te schrijven. Wat me nog nooit gebeurd is, gebeurde nu. Na 6 keer een verwoede poging gedaan te hebben om het boek te lezen, moest ik uiteindelijk tot de conclusie komen; dit boek is écht niets voor mij. Zes keer deed ik een poging tot, las een paar regels tot een pagina en legde het boek vervolgens weer weg om er een dag of wat later weer aan te beginnen. Zes pogingen die me uiteindelijk tot pagina 41 brachten van de 382 pagina's, verder ben ik niet gekomen in het boek. Betekent dit nu dat het geen goed boek is? Nee dat denk ik zeker niet. Denk dat het boek echt wel een goed boek is, voor wie van dit genre houdt.

Het boek is zeer beeldend geschreven en geeft een sfeerbeeld van de jaren 30 in New York. De tijd van de drooglegging, de strijd tussen de maffiafamilies.  Als lezer waan je je in die tijd in New York. In het begin van het boek wordt een overzicht gegeven van de bendes en gezinnen binnen De Corleone's, een overzicht wat zeker in het begin van het verhaal hard nodig is, wie is nu wie en waartoe behoort hij of zij. Verder wordt er ook een Glossarium van Italiaanse woorden en zinnen gegeven, iets wat ook geen overbodige luxe is gezien het regelmatig gebruik hiervan in het verhaal. 

Wat het dan wel was wat me zo tegenstond aan dit boek .. ik kan er de vinger niet opleggen. Is het het genre welke me niet aanspreekt, is het het veelvuldig rondstrooien met namen van personages, is het het regelmatig gebruik van Italiaanse woorden en zinnen .. ik weet het niet. Wat ik wel kan concluderen is dat de combinatie misdaadroman en The Book Girl geen goede werkzame combinatie is. Het boek heeft me zelfs in een leesdip gebracht; al de hele week heb ik nauwelijks een letter gelezen, iets wat voor deze boekenwurm zeer onbekend is. Altijd ben ik wel in 1 of meerdere boeken aan het lezen, de stapel gelezen boeken is zeer groot, hoe ziek ik soms ook ben, lezen lukt me altijd wel in meer of mindere mate. Behalve nu dus. Naast een gevoel van frustratie hierover en het gevoel van het niet goed afronden van iets, maakt het ook dat mijn planning rondom lezen en recensies schrijven behoorlijk in de war is geschopt. Vandaar ook dat er deze week geen nieuwe recensie verschijnt op The Book Girl. 

Het boek:
Nu heb ik hier dus het boek De Corleone's liggen waarin amper gelezen is. Is er iemand die dit boek en het genre misdaadroman wel op zijn waarde weet te waarderen en het boek graag, in ruil voor een gastrecensie, wil lezen? Laat het hieronder in een reactie weten en ik stuur je het boek graag toe. Jij het boek, ik een gastrecensie van jou met vanzelfsprekend alle eer voor jou: de recensie wordt op The Book Girl geplaatst met uiteraard vermelding van jouw naam.

3 opmerkingen:

  1. dolgraag wil ik meedoen aan je gastblog en dit boek lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit lijkt me ook niet echt wat voor mij, jammer genoeg. Hopelijk ben je wel snel van je leesdip verlost!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof zeg ik mag dit boek gaan lezen . Ik heb in een pb vcan fb mijn gegevens gestuurd.

    BeantwoordenVerwijderen