17-04-13

Recensie: Moordgriet - Inge Bergh

Titel: Moordgriet
Auteur: Inge Bergh
144 pagina's | Uitgeverij De Eenhoorn | maart 2013

Inge Bergh:
studeerde Moderne talen. In 1997 verscheen haar eerste jeugdroman: Vertel het aan niemand. Ondertussen publiceerde ze al een 40-tal titels. Meer dan de helft van die boeken schreef ze speciaal voor jonge lezers. Ze schrijft soms boeken samen met Inge Misschaert. Ze geeft graag lezingen op scholen.

Belle is een moordgriet. Jongens vallen als een blok voor haar. Belle gaat moeizame relaties aan, waarbij agressie en drugs aan de orde zijn. De blonde schone worstelt hevig met zichzelf, met haar verleden en met haar zus Nina. Tussen de zussen die ooit de dikste vrienden waren, is het tot een breuk gekomen. Het lijkt erop dat een wraakzuchtige Nina het leven van haar zus in gevaar brengt. Belle vindt geen gehoor bij haar ouders, waardoor ze zich steeds meer van de buitenwereld afsluit en in een destructieve draaikolk terechtkomt.

Het boek maakt onderdeel uit van de reeks Lekker lezen, wat staat voor snel, echt en (ont)spannend. Het verhaal leest dan ook makkelijk, is vlot geschreven en spannend tot op het eind. Het verhaal begint met een dagboekfragment met daarin de zinnen; Ik vermoord haarze moet boeten, ik maak haar koud. Ik zat meteen in het verhaal en was benieuwd naar het hoe, wat en waarom.

Belle en Nina zijn zusjes. Vroeger konden ze het heel goed met elkaar vinden, maar sinds die ene dag is hun relatie verstoord. "Vroeger waren Nina en zij vriendinnen. Beste vriendinnen. Ook al was Belle twee jaar ouder, toch waren ze onafscheidelijk. Ze mist het plezier dat ze samen hadden. De saamhorigheid. Hoe ze elkaar begrepen zonder een woord te zeggen. Maar alles veranderde op die ene dag net een week na Nina's twaalfde verjaardag". Belle haat zichzelf omdat ze tegen Nina niet kan zeggen hoe het haar spijt. Ze worstelt met zichzelf, het verleden en met haar zus Nina. Ze vlucht dan ook regelmatig in de roes van XTC. "Die maakt dat ze zich geliefd en energiek voelt en, al is het maar voor heel even, ook warm en gelukkig. Ze heeft het nodig om af en toe te kunnen dansen en net te doen of haar leven geen puinhoop is. Om heel even weer de Belle te kunnen zijn die ze vroeger was".

Belle is op een barbecue bij Sander, op wie ze verliefd is. Tijdens deze barbecue krijgen de twee woorden en Belle fietst boos weg. Maar dan krijgt ze een ongeluk en belandt in het ziekenhuis. Was het wel een ongeluk of was er opzet in het spel? Maar waarom en door wie? Ook in het ziekenhuis gebeurt er iets vreselijks wat haar bijna haar leven kost. Wat is er aan de hand? Wie heeft het op haar gemunt en waarom gelooft niemand haar? Waarom denkt iedereen dat ze zelfmoord wil plegen?

Dan neemt het verhaal een verrassende wending, en wordt duidelijk wat er op die dag, twee jaar geleden, tussen de zussen gebeurd is en aan dit alles ten grondslag ligt. Hoe Belle met dit alles worstelt en niet langer het hoofd kan bieden aan het gebeuren uit het verleden.

Moordgriet: een spannende thriller met een verrassende wending. Denk je in het begin van het verhaal te weten wie er achter dit alles zit, op het eind van het verhaal blijkt het toch anders in elkaar te steken dan je kon vermoeden. Als lezer wordt je het verhaal ingetrokken en wil je het boek het liefst in één keer uitlezen. Benieuwd naar het hoe en waarom...

1. Wat een overtuigende recensie! Ik kende het boek niet, maar nu wil ik hem zeker lezen :)