Recensie: De Duitsers zijn uitgeschakeld - TINKEBELL.

Titel: De Duitsers zijn uitgeschakeld
Auteur: TINKEBELL.
Genre: Waargebeurd (Autobiografie)
349 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | maart 2013

TINKEBELL:
Tinkebell is het pseudoniem van Katinka Simonse (Goes, 1979). Ze is een controversiële kunstenares, die vooral bekend is om het verwerken van dieren in haar werken. In 2005 studeerde zij af aan de afdeling design van het Sandberg Instituut te Amsterdam.
Autobiografische collectie vol dagboekfragmenten, jeugdherinneringen, gedachtenspinsels en persoonlijke correspondentie waarin je inzicht krijgt in wat deze controversiële kunstenares beweegt. Naast haar projecten met levende en dode dieren is TINKEBELL. ook bezig met het redden van de wereld. Stap voor stap.

In TINKEBELL's eigen woorden: 'De Duitsers zijn uitgeschakeld gaat over hoe je aangestaard kunt worden door een muis met een feestmuts op. Welke types tegenwoordig kaas maken. Over hoe je aangeklaagd kunt worden door depressieve hondenbezitters. Waarom je een psychiater ook preventief kunt bezoeken. Over Boy. Over niet-opgegeten boterhammen. Over alleen zijn. En ook; wat hamsters, politiek en portretschilderkunst met elkaar te maken hebben'.
Ik was, mede na het zien van de boektrailer, benieuwd naar het boek. Wat heeft TINKEBELL. te vertellen, ik was er nieuwsgierig naar. Het boek heeft me verrast in positieve zin. Het leest lekker weg en geeft een inkijkje in TINKEBELL's leven en gedachten. Bij het lezen van het boek gaan je gedachten en gevoelens alle kanten op; het ene moment zoiets van 'eh wat is dit' of enigszins gechoqueerd, het andere moment schaterend van het lachen. Door de dagboekfragmenten, herinneringen en gedachtenspinsels leren we haar een beetje kennen; ze is eigenzinnig, dwars, tegendraads, provocerend, choquerend en creatief.

Het boek heeft een mooie vormgeving waarbij een duidelijke indeling, onderscheid te zien is; de pagina's met haar eigen teksten en gedachten hebben een witte achtergrond, pagina's met mailwisseling hebben een grijze rand, pagina's met overgenomen stukken als krantenartikelen hebben een grijze achtergrond, pagina's met gestelde kamervragen hebben een donkergrijze achtergrond en pagina's met rechterlijke stukken als proces-verbaal en vonnis hebben een zwarte rand. Na het lezen van het boek begreep ik de titel en waar deze betrekking op heeft.

Het boek begint heftig; "Op dat moment voel ik een enorme klap op mijn hoofd. Ik val omver en mijn vader sleurt me aan de mouwen van mijn jurk naar binnen". Eh.. had alles verwacht maar dit niet. Pas op het einde van het boek in de epiloog komt zij hier nogmaals op terug, als ze haar moeder vertelt over haar allereerste herinnering aan thuis en dat ze hier nog steeds nachtmerries van heeft. Dit laat een heel andere kant van TINKEBELL. zien, het gevoelige meisje dat zich alleen voelt of zoals iemand tegen haar zegt; "dat jij je niet zomaar alleen voelt maar dat het klopt: jij bent inderdaad zó fucking alléén. Ze huilde. Ik ook".
Het boek vond ik boeiend en verrassend, heb het dan ook met plezier gelezen. Over de appelchipsverwerkingsfabriek, het wonen op kot in Antwerpen, haar werk bij de 06-lijn, haar opleiding aan de kunstacademie, het slakkenexperiment, haar bijbaantje bij de gemeente Amsterdam, de komst van TORCHMeister. Maar ook; de slakken, kuikens, de tas die ze maakte van haar kat en de hamsterballen. En de haat- en lovemails, de gestelde kamervragen, de proces-verbalen, het vonnis van de rechter en wetenschappelijke rapporten over de hamsters in de ballen.