02-08-13

Recensie: De grenzen - Mar van Heezik Meijer

Titel: De grenzen
Auteur: Mar van Heezik Meijer
317 pagina's | Boek-Triomf | juli 2013

Mar van Heezik Meijer:
"Na mijn studie ben ik gestart met een eigen bedrijf. Daardoor was ik lange tijd zeer beperkt in mijn vrije tijd om veel aan mijn grote passie, het schrijven van boeken, schilderen en tekenen te kunnen besteden. Ook de taak als moeder van vier kinderen, naast mijn werkzaamheden brachten voldoende creativiteit met zich mee. Tot ik ernstig ziek werd, tien procent had om te overleven, drie jaar lang al mijn energie in heb moeten zetten om er bovenop te komen. In 1997 ben ik gestopt met werken. Jarenlang korte stukjes geschreven en bewaard, waardoor ik nu de mogelijkheid kreeg me volledig op mijn schrijverstalent te storten, waar ik altijd van droomde. In mijn schaarste vrije uurtjes zat ik vaak tot diep in de nacht te schrijven aan mijn zoveelste spannende thriller, om daarna met bolle ogen van het turen nog een aantal uurtjes mijn bed in te duiken".

Carol woont samen met haar moeder Lydia in een dorp waar ze veilig en beschermd is opgegroeid. Op haar zeventiende gaat ze naar Engeland om te studeren. Ze wordt voor de eerste keer verliefd en gedraagt zich zeer puberaal waar jaloezie de boventoon voert. Na jaren keert ze terug naar het dorp waar haar moeder komt te overlijden. Is ze vermoord? Vanaf dat moment staat haar hele leven op zijn kop. Zo ontdekt ze dat haar familie nog leeft. Ze gaat op zoek en onderweg wordt ze klemgereden door een bende die haar probeert te ontvoeren en ze belandt in een onbekende wereld van geweld. Een vriend schiet haar te hulp en ze worden verliefd op elkaar. Toch is Carol nog niet toe aan een relatie. Zij wil eerst op zoek naar haar roots en die denkt ze in Amerika te vinden. Een grote verrassing staat haar te wachten. Een spannend geheel waar hoogte- en dieptepunten elkaar afwisselen.

Dit boek heeft me verrast, helaas niet in positieve zin. Hoe verder het verhaal vordert, hoe meer ik erachter kom dat dit boek het niet gaat worden. Er staan geregeld ontspoorde zinnen in het boek waaraan ik me steeds meer ga irriteren. Zo ontbreken er woorden in zinnen, worden woorden omgedraaid of dubbel geplaatst en hebben zinnen een vreemde zinsopbouw. Dit vind ik erg jammer, de verhaallijn belooft zoveel en had zo sterk kunnen zijn; Carol die na het overlijden van haar moeder via gevonden brieven erachter komt dat haar vader en verdere familieleden in leven zijn en naar hun op zoek gaat. Gedurende haar zoektocht vinden er spannende gebeurtenissen plaats; ze wordt overvallen en ontvoert uit haar woning, achtervolgt op haar reis naar Engeland en ook in Amerika is ze niet veilig voor haar achtervolger en zijn kornuiten. Wie is hij en wat wil hij van haar? Echter de uitwerking van de verhaallijn vind ik rommelig en onsamenhangend. Ik heb het gevoel alsof er allemaal losse fragmenten aan elkaar geplakt zijn om tot een verhaal te komen, het verhaal loopt dan ook niet lekker en maakt regelmatig een merkwaardige uitstap. Ook de gebruikte erotische scènes hebben geen toegevoegde waarde. Kortom; voor mij een verhaal welke zoveel meer had kunnen zijn maar jammer genoeg niet uit de verf is gekomen.