18-11-13

Boektrailer: Ik was gek van geluk - Carine Damen


Het verhaal:
De publieke belangstelling voor sekten is groot; deels uit sensatiezucht, deels omdat veel mensen ermee in aanraking komen. Er is echter maar weinig gedegen informatie over sekten beschikbaar. Welke sekten zijn er? Hoe werkt zo'n beweging? Waarom doen mensen eraan mee? Is het gevaarlijk? Wie stappen er uit sekten en waarom? Wie is de leider?

Carine Damen heeft uitgebreid research gedaan, diverse deskundigen geraadpleegd en tientallen ex-leden van acht grote bewegingen geïnterviewd, waaronder de Noorse broederschap, de Sonja-beweging en CSA. Veel ex-leden zijn doodsbang, beschadigd of financieel geruïneerd. Behalve een pakkend geschreven verslag met een enorme hoeveelheid human interest, vormt Ik was gek van geluk een grondige analyse van het fenomeen ‘sektarische beweging’.

Ik ben altijd benieuwd geweest naar wat mensen beweegt om zich aan te sluiten bij een sekte. Ik kan me daar weinig bij voorstellen; alles opgeven om je aan te sluiten bij een groep met een leider die aanbeden wordt en die bepaald wat er moet/gaat gebeuren. Geen eigen mening meer mogen hebben? Het boek maakt me nieuwsgierig; welke sekten zijn er in Nederland actief, wat is de gang van zaken binnen zo'n sekte, welke zijn de beweegredenen om in een sekte te stappen, wat gebeurt er als je breekt met de sekte en zijn volgelingen, etc. Een boek welke dan ook op mijn lijst staat met ooit te lezen boeken. 


Bron: LS Amsterdam

1 opmerking:

  1. Klinkt interessant! Ik denk dat ik die maar weer op m'n to read lijstje zet! Maar voorlopig ga ik niets meer kopen. Ik heb vandaag twee boeken binnen gekregen. Nu de andere acht nog! xD

    BeantwoordenVerwijderen