06-11-13

Interview Liesbeth Mende + winactie

Door Uitgeverij Gottmer werd ik in de gelegenheid gesteld om auteur Liesbeth Mende enkele vragen te stellen en … ik mag drie exemplaren van haar boek weggeven onder de lezers van deze weblog, maar daarover later meer.

Interview met Liesbeth Mende

1. Wie is in het kort Liesbeth Mende?

Liesbeth Mende is geboren in België, opgegroeid in Wouw en woont nu in Rotterdam met een man, twee zonen, vier katten en een vis.

2. Wanneer je jezelf in 5 woorden zou moeten omschrijven, welke woorden komen er dan spontaan in je op?
       
Verlegen, gevoelig, opstandig, nieuwsgierig, lui.

3. Als kind dromen we allemaal over “later als ik groot ben…”. Waar droomde jij als kind over? Wat wilde je als kind graag worden? 

Ik wilde altijd schrijfster worden. Mijn moeder vertelde dat ik al boekjes schreef, toen ik nog niet kon schrijven. Ik vouwde een boekje van een blaadje papier en schreef het vol krabbels.

4. Eerder schreef je het boek Afhaalmeisje. Zijn er raakvlakken tussen dit boek en je nieuwe boek Blauw? 

Beide hoofdpersonen zijn meisjes van ongeveer 15 jaar. Hun leven speelt zich vooral thuis af en op de middelbare school. Wat ze ook gemeen met elkaar hebben, is dat ze zich allebei op een bepaald moment in hun leven erg alleen voelen.

5. Hoe ben je op het idee voor Blauw gekomen? Waar haalde je de inspiratie voor dit boek vandaan?

Het is begonnen met losse zinnen. Met gedachten die Nikki had. Al snel kwam de zin: ‘Ik ben benieuwd wat meneer G. aan het doen is.’ Ik wist toen nog niet wie meneer G. was. Het idee dat meneer G. een aardrijkskundeleraar bleek te zijn op wie Nikki verliefd was, ontstond pas veel later. Het boek is al schrijvende ontstaan. Ik werk op een intuïtieve manier, zonder voorop gesteld idee of plan. Ik begin gewoon dagboekfragmenten en rare zinnen die in mij opkomen door elkaar heen op te schrijven. Later kijk ik wat ik daarvan kan gebruiken. Dat zet ik in een apart document. Als ik wat meer tekst heb, ontstaan de ideeën voor het verhaal. Vervolgens ga ik gerichter schrijven.

Inspiratie haal ik uit alles om me heen, wat ik zie en hoor. En ook uit mijn eigen herinneringen.

6. Blauw gaat over Nikki en haar gedrag welke steeds meer beheerst wordt door dwangneuroses en obsessies. Hoe heb je je georiënteerd op het beschrijven van dit gedrag?

Zelf heb ik ook af en toe last van dwangneuroses. Ik ken het gevoel om op die manier te proberen controle te houden over je leven. Dit gevoel heb ik gebruikt voor het beschrijven van Nikki’s gedrag. Het is in mijn eigen leven heel anders gegaan dan in het leven van Nikki, maar het gevoel controle te willen hebben blijft hetzelfde. 

7. Wat maakt volgens jou een boek een goed boek? Welke elementen mogen in een goed boek niet ontbreken? 

Ik vind het lastig om een aantal elementen op te noemen die een boek goed maken. Je kunt misschien een goed verhaal hebben en geloofwaardige personages, maar maakt dat een boek goed? Ik denk dat een boek goed is, wanneer het je raakt. Boeken die bij je blijven, al is het maar één passage. Als je die passage over dertig jaar nog weet, was het een goed boek. Wat ik zelf vooral mooi vindt, is als ik om een boek kan lachen en huilen. 

8. Is er een auteur wiens werk je als inspiratiebron ziet? 

De striptekenaar Daniel Clowes is voor mij een grote inspiratiebron. Vooral zijn graphic novels Ghostworld en Ice Haven vind ik erg goed. Ghostworld gaat over twee Amerikaanse tienermeisjes. Ze hebben allebei net hun school afgerond. Een van de meisjes gaat na de vakantie waarschijnlijk de stad verlaten om te studeren. Deze laatste zomer vervelen ze zich en halen ze grappen uit met ‘losers’ uit hun buurt. 

Daniel Clowes zet alledaagse personages neer die met kleine of grote dingen in hun leven worstelen. Vaak vinden ze het moeilijk om te communiceren met anderen of om hun weg in het leven te vinden. Ze staan meestal een beetje buiten de maatschappij. De personages zijn grappig en triest tegelijk. 

9. Zijn er boeken die je hebt gelezen die je zijn bijgebleven?

Er zijn veel boeken die mij bij zijn gebleven. Een ervan is Papa is een hond van Guus Kuijer. Ik las het boek als kind. Ik lag lekker in de zon te lezen. Het boek gaat over een jongen die wakker wordt en merkt dat iedereen in dieren is veranderd. Ik werd helemaal de wereld van het boek ingezogen. Op straat liepen allemaal dieren. Toen ik opkeek van mijn boek, dacht ik: waar zijn al die dieren gebleven?

10. Ligt er momenteel een boek op je nachtkastje, zo ja welk boek?

Ik heb net Wat wij moeten weten van Willy Linthout uitgelezen. Een graphic novel over drie Belgische volwassen broers en hun moeder. De moeder schrijft alles op in ‘den boek’, zoals recepten, waar je het beste bandenplakspul kunt kopen en wanneer de uitverkoop begint. Heel grappig hoe die broers en hun moeder zijn neergezet. Maar ook schrijnend, twee van de drie broers hebben een alcoholprobleem en als hun moeder overlijdt gaat een van hen er bijna aan onderdoor.

11. Heb je leestips voor de lezers van The Book Girl?

Het sterkste meisje van de wereld van Alex Boogers, Het boek van alle dingen van Guus Kuijer en Hokwerda's kind van Oek de Jong.

Liesbeth bedankt voor het beantwoorden van bovenstaande vragen!

Het boek Blauw:


Nikki probeert te overleven. Dat is niet eenvoudig nu ze met haar moeder naar een somber flatje is verhuisd. Haar moeder heeft Bert gedumpt, de enige vaderfiguur in Nikki's leven. Als een nieuwe liefde alle aandacht van haar moeder opeist en Nikki's enige vriendin Tanja ook nog eens een vriendje krijgt, lijkt niemand zich meer om Nikki te bekommeren. In een poging om grip op haar leven te krijgen, raakt Nikki's gedrag steeds meer beheerst door dwangneuroses en obsessies. Zo weet ze zeker dat haar aardrijkskundeleraar en zij voor elkaar voorbestemd zijn. En dat ze, als ze hem zoent, niet met haar moeder en nieuwe 'stiefvader' op vakantie hoeft. En dat als ze maar blauwe kleren draagt alles goed zal komen. Een ontroerend boek over de pijn en de veerkracht van een puber.

Zelf heb ik het boek Blauw nog niet gelezen, volgende week zal mijn recensie op The Book Girl verschijnen. Hebben jullie het boek Blauw al zien liggen in de boekhandel? Het ziet er zó mooi uit! Ben jij ook benieuwd naar haar boek en zou je het graag willen lezen? Goed nieuws, die mogelijkheid is er nu! Ik mag nl drie exemplaren van Blauw weggeven aan de lezers van mijn weblog! Wil je kans maken op een exemplaar:

1. Volg The Book Girl op Bloglovin en 'like' dit bericht.
2. Laat hier op deze weblog onder dit bericht in een reactie weten dat je meedoet aan deze winactie.
3. Ik zou het leuk vinden als jij dit bericht zou delen op Facebook en/of Twitter.

Deze winactie is gesloten, winnaars zijn bekend gemaakt op The Book Girl!!

19 opmerkingen:

  1. Hoi Thea,

    Wat een leuk interview met Liesbeth Mende.
    En uiteraard een hele leuke winactie waar ik graag aan mee doe. Ik ben erg benieuwd naar dit boek, het onderwerp spreekt me aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak graag kans op dit mooie Boek Blauw !

    Robin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een erg leuk interview geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe mee met jou actie Thea. Het zou leuk zijn om een boek te winnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb waarschijnlijk iets verkeerd gedaan want mijn naam verschijnt hier niet en ik kan het ook niet meer verwijderen. Mijn naam is Hilde Buysse

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt me een mooi boek, ik doe graag mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe heel graag mee. Mooi interview Thea.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik doe graag mee! Lijkt me een heel mooi boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt mij een mooi boek met een boeiend onderwerp. Ik doe mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik doe heel graag mee. Ik volg je blog al een tijdje. Je hebt een leuke schrijfstijl. En je hebt een leuk interview ervan gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb het bericht gedeeld op Facebook en ik volg je nu ook via Bloglovin'.
    Ik doe uiteraard graag mee aan de wedstrijd. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Doe ook heel graag mee, leuke actie Thea!

    BeantwoordenVerwijderen