Recensies: Conflict - Susan Moonen

Titel: Conflict
Auteur: Susan Moonen
Recensie: Thea, Coenraad, Clasien
ISBN e-book : 9789461091093
280 pagina’s | De Crime Compagnie | november 2013

Susan Moonen:
Als kind wilde ze maar één ding. Schrijven. Op haar vijftiende plaatste Lemniscaatkrant haar eerste verhaal. Ze schreef van 2009 tot 2013 verhalen voor Ikvertel, in 2010 en 2013 volgden er publicaties in een verhalenbundel. Verhaal Gevaarlijk Blauw won in 2012 de Schrijversprijs. Ze verzorgde precies één jaar lang elke vrijdag een column voor Gezinspiratie. Daarnaast dichtte ze soms. Haar sonnet Kermis verscheen in 2013 in een bundel van de BernhezerKunstKring.

Ze werkte van 1996 tot 2013 bij Rabobank, studeerde commerciële economie aan Hogeschool 's-Hertogenbosch, behaalde haar NIMA-diploma en volgde verschillende schrijftrainingen, zoals copywriting bij het Centrum voor Communicatie & Journalistiek via Hogeschool Utrecht. Zij richt zich nu, als vervolg op de gemaakte schrijfmeters, volledig op het schrijven van boeken. Susan debuteerde in november 2013 met thriller Conflict bij uitgeverij De Crime Compagnie, thriller Zwarte Aarde wordt verwacht in het najaar van 2014.

Lotte en Eva zijn al hartsvriendinnen vanaf de kleuterschool. Lotte is getrouwd met Niek en heeft twee dochters. Eva werkt bij een bank en woont samen met Johan, een makelaar in onroerend goed. De vriendschap tussen Eva en Lotte lijkt onverbreekbaar. Maar dan worden in Ravenstein, het stadje waar ze wonen, op brute wijze vrouwen vermoord. De ontzielde lichamen zijn gemarteld en de lompheid van de verkrachtingen is ongekend. Eva krijgt al snel een vermoeden wie de dader is. Ze verzet zich tegen de waarheid maar de feiten stapelen zich op. Wat moet ze met deze vermoedens doen? En hoe kan ze haar vriendin Lotte beschermen?

Thea:

„Ik heb het tot in de puntjes bedacht en zij moet het zijn. Duizend keer heb ik de beelden voor me gezien, nu speel ik de hoofdrol in mijn film waar ik eigenhandig het script voor schreef. Het is mijn debuut. Zij is mijn eerste vrouw. Als dit voorbij is zal ze niets meer weten. In een paar seconden is ze veranderd van een tegenstribbelend lichaam in een willoos slachtoffer. Haar hele wezen straalt uit dat ze kansloos is. Mijn gelijk is bewezen, zij is geen vechter en leven verdient ze niet.”

We lezen het verhaal vanuit het wisselende perspectief van Eva en de dader, afgewisseld met hoofdstukken geschreven vanuit het perspectief van Lotte en Stijn. Zowel het personage van Eva als van de dader zijn in ik-vorm geschreven. De hoofdstukken welke vertelt worden vanuit het perspectief van de dader staan cursief gedrukt. In deze hoofdstukken lezen we zijn gedachtespinsels en komen we meer te weten over zijn motieven en achtergrond. Het verhaal is in een prettige schrijfstijl geschreven en laat zich vlot lezen. De karakters van de hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt. Als lezer voel je hun angsten, twijfels en onzekerheden en leef je met ze mee.

Het verhaal begint met de dader die zich vergrijpt aan een vrouw en haar op brute wijze vermoord. „Het mes verdwijnt opnieuw gewillig in haar zachte vlees. Ik steek haar. Overal. Zij is mijn oefenvrouw. Ze verzet zich niet meer. Haar lichaam is slap en de onveranderde weerloosheid begint me te vervelen.”

Een seriemoordenaar is actief in het stadje Ravenstein. Hij vergrijpt zich aan zijn slachtoffers en vermoordt ze op brute wijze. Zijn het willekeurige slachtoffers of zijn ze om een speciale reden door de dader uitgekozen, is er een verband tussen de slachtoffers onderling? Wie is deze dader en hoe kwam hij tot zijn gruwelijke daden? Ik word het verhaal ingetrokken en raak in de greep van het verhaal.

„Ik in de hoofdrol, zodat iedereen naar me zou moeten luisteren. Naar alles wat ik te vertellen heb. Dan zou niemand me meer kunnen negeren, de mensen zouden niet meer om me heen kunnen. Eindelijk zou ik in de spotlights staan. Dan zou het wel om mij draaien. Voor de allereerste keer in mijn leven, zou ik de hoofdpersoon zijn.”

Eva heeft een vermoeden wie deze dader is en zet alles op alles om de waarheid boven te krijgen, maar zet zij hiermee haar vriendschap met Lotte niet op het spel? Als lezer denk ik al vrij snel te weten wie de dader zou moeten zijn, maar heb ik het bij het rechte eind? De auteur weet me regelmatig op het verkeerde been te zetten, waardoor ik ga twijfelen of ik de juiste dader voor ogen heb. Ik kan dan ook maar één ding doen; doorlezen en ontdekken wie de ware dader is. Het verhaal wordt goed opgebouwd tot een spannende ontknoping. Een verhaal waarbij niets is wat het lijkt.

„En dan ineens, ziet hij het. ‚Godverdomme!’ Dit kan niet waar zijn, dit gaat zijn voorstellingsvermogen te boven. Hoe heeft hij zo stom kunnen zijn. ‚Die vuile, onbetrouwbare klootzak.’ Zijn adem stokt, zijn hart bonkt zijn borstkast uit. Dat hij dit niet eerder gezien heeft, al die tijd lag het antwoord voor hem op tafel! ‚Stijn hier’, schreeuwt hij hijgend tijdens het rennen. ‚Ik kom eraan, ik heb wat ontdekt. En ik weet ook wie die klootzak is.’”

Conflict is het debuut van Susan Moonen. Een dun boekje dat gaat over een lange vriendschap. Eva en Lotte zijn al sinds hun kleutertijd onafscheidelijk. Maar houd deze vriendschap stand en kan deze bij eventuele scheurtjes ook weer gelijmd worden, dat zijn 2 vragen die mij tijdens het lezen bezighielden. Als je begint te lezen is het al vrij snel duidelijk hoe het verhaal in elkaar  steekt en mede hierdoor is de spanning vrij nihil. Susan vertelt het verhaal vanuit Eva waardoor het in de ik-vorm is geschreven. Qua karakters geeft Susan vrij veel bloot van hun privéleven maar op de één of andere manier trekken ze je niet het verhaal in. Jammer ..... maar wel een boek wat heerlijk snel leest en voor mij is het een boek wat je snel en makkelijk tussendoor leest. Een debuut waar Susan veel van kan leren doordat in haar volgende boek de karakters meer eigen moeten worden, het plot langzamer laten verlopen en de spanning opvoeren.

Een zeer goed debuut van deze schrijfster. De titel is heel goed gekozen omdat het verhaal bestaat uit conflicten. Soms een conflict tussen een paar mensen, dan weer binnenin één persoon. Een seriemoordenaar die vrouwen verkracht en daarna vermoord. Niet zomaar vrouwen, maar met een speciale reden erachter. De seriemoordenaar wil dat zijn naam nooit meer vergeten wordt, omdat hij in zijn jeugd "niemand" was. Eva heeft een vermoeden en zet alles op alles om de waarheid boven te krijgen, maar is alles wel wat het lijkt? Bovendien ontwikkeld er zich tijdens dit verhaal een romans. Ik ga deze schrijfster in de gaten houden.