Recensie:: De waarheid bestaat niet, dus zoek iets dat erop lijkt - Cees Koring

Titel: De waarheid bestaat niet, dus zoek iets dat erop lijkt
Auteur: Cees Koring
Genre: Mens & Maatschappij
ISBN: 9789048818938
238 pagina's | Uitgeverij Carrera | november 2013
Cees Koring:
was circa veertig jaar werkzaam bij De Telegraaf, waarvan bijna de helft van die tijd als misdaadverslaggever. Hij wordt dan ook de ‘peetvader’ van de misdaadjournalistiek in Nederland genoemd. Van zijn hand verschenen honderden artikelen over affaires die landelijk aandacht trokken. Ook schreef hij de bestsellers De Maffia Tapes (2009) en Bureau Warmoesstraat (2000).

Je hebt advocaten, topadvocaten en je hebt Doedens. Mr. Piet Herman Doedens, (Utrecht, 1942) strafpleiter met gedwongen rust als gevolg van een hersenbloeding, is volgens veel van zijn confrères in zijn hoogtijdagen de beste in zijn vak. De oude Max Moszkowicz, bij wie Doedens zijn carrière in Maastricht begon, noemde hem ooit ‘een ongeleid projectiel’. Buiten de rechtszaal etaleerde Doedens zich als een man in eenvoudig ogende, handgemaakte kostuums, die tot diep in de nacht kon feesten om een paar uur later fris als een hoentje baanbreker te zijn bij het verdedigen van roemruchte cliënten.

„Het was een bekend geintje in de penozekringen. Wie wat betekende in de Nederlandse onderwereld liep met het telefoonnummer van advocaat Piet Doedens op zak. Dat nummer was trouwens eenvoudig te onthouden. Twee keer 310. In het Wetboek van Strafrecht staat Artikel 310 voor diefstal. Twee keer diefstal.”

Een boeiend verhaal welke de lezer een inkijkje geeft in het leven van de bekende strafpleiter mr. Piet Herman Doedens en de Nederlandse rechtspraak. Het levensverhaal van mr. Doedens is opgetekend door Cees Koring en wordt afgewisseld met gesprekken welke de auteur voerde met Doedens broer Karel en zus Anneke, collega-advocaten Bram Moszkowicz, Jan Boone, Jan Hein Kuijpers, oud-hoofdcommissaris Jan Blaauw, oud-vicepresident Amsterdamse Gerechtshof Gerard van Asperen, hoogleraar Huub Willems, staatssecretaris Fred Teeven, misdaadverslaggever John van den Heuvel en voormalige cliënten van mr Doedens. Achterin het boek is een register van namen en zaken opgenomen. Daarnaast bevinden zich in het boek 2 fotokaternen.
In het boek wordt aandacht besteed aan mr. Doedens jeugd, zijn naaste familie, zijn liefde voor jazzmuziek en zijn rechtenstudie. Niet eerder vertelde feiten uit het leven van mr. Doedens en zaken die landelijk de aandacht trokken komen aan bod. Mr. Doedens verdedigde drugsbaronnen, moordenaars en fraudeurs en dreef zijn tegenstanders van justitie met zijn onorthodoxe werkwijze soms tot wanhoop.
Zijn carrière als advocaat startte bij mr. Max Moszkowicz sr. in Maastricht. Eind 1980 keerde hij terug naar Utrecht, waar hij het kantoor van strafpleiter mr. Simon overnam. In deze periode werd mr. Doedens landelijk bekend omdat hij met succes Rob van Zaane in de bekende Zaanse paskamermoord verdedigde. Andere zaken waarin hij verdachten verdedigde, waren onder andere de Puttense moordzaak en de Octopus-zaak. Verder stond hij bekende drugsbaronnen bij zoals Johan V (De Hakkelaar), Charles Zwolsman (De Coureur) en Henk Rommy (de Zwarte Cobra).

Eind oktober 2007 werd mr. Doedens getroffen door een zware hersenbloeding. Na een ziekenhuisopname volgde een langdurige revalidatie die hem uiteindelijk noopte in 2008 zijn advocatenpraktijk te sluiten.

„Doedens behoorde in de Nederlandse advocatuur tot de buitencategorie. Anders in alles. Hij heeft geen rijbewijs, haat recepties, netwerken en mobiele telefoons. ‚Ze kunnen me toch wel bereiken’, zei hij ooit. Zelf heeft hij niet zo’n hoge pet op van zijn juridische kennis. De pleiter, die de dingen graag bij hun naam noemt, vond zichzelf ‚een boerenlullenadvocaat’. Maar door zijn vernieuwende optreden vonden veel van zijn vakgenoten hem een van de besten, een man die met zijn sarrende stijl van pleiten en onorthodoxe methodes op zoek ging naar de waarheid. Ook daarop heeft Doedens een afwijkende kijk. ‚De waarheid bestaat niet’ zegt hij. ‚Dus zoek naar iets wat er zo veel mogelijk op lijkt’.”

De waarheid bestaat niet, dus zoek iets dat erop lijkt: een boeiend en interessant boek, niet alleen voor mensen binnen de juridische wereld. Een boek welke een inkijkje geeft in het leven van mr. Doedens en de Nederlandse rechtspraak. Er wordt volop aandacht besteed aan geruchtmakende rechtszaken waarbij mr. Doedens als strafpleiter optrad. Zaken als de Puttense moordzaak, de Zaanse paskamermoord en de Octopus-zaak. Geen boek welke je even snel tussendoor leest, wel een boek welke de moeite van het lezen waard is, ik heb het boek dan ook met volle aandacht en interesse gelezen.