Recensie: Een roos in de woestijn - Marte Jongbloed

Titel: Een roos in de woestijn
Auteur: Marte Jongbloed
ISBN: 9789462040991
256 pagina’s | Uitgeverij Cupido | november 2013

Marte Jongbloed:
Marte Jongbloed schrijft graag verhalen vol met dramatische wendingen. Dat is geen toeval want ze is afgestudeerd aan de Toneelacademie. Schrijven combineert ze met haar werk als dramadocent. Naast romantische Chicklits voor Young Adults schrijft ze ook kinder- en jeugdboeken. In 2012 verscheen bij Uitgeverij Cupido haar boek Zoete passie.
Liset en haar beste vriendin Roos werken als lerares op dezelfde school. Als Roos een dodelijk ongeluk krijgt, is Liset helemaal kapot. Samen met Pieter, de superknappe broer van Roos, ruimt Liset alle spullen op. Tussen de papieren ontdekt ze een foto van een krakkemikkig gebouwtje en een officieel Arabisch document waar de handtekening van Roos onder staat.  Tegen alle adviezen in vertrekt Liset naar het levensgevaarlijke Jemen, op zoek naar het geheim van Roos...

Dit boek heeft me aangenaam verrast. Toen ik begon met lezen van het verhaal was mijn verwachting dat het een ontspannend feelgood boek oftewel lekker-lui-lezen boek voor enkele uren leesplezier zou zijn. Natuurlijk, het boek heeft alle elementen in zich die bij een Chicklit horen zoals romantiek, liefde en humor, maar het verhaal bevat daarnaast ook elementen als spanning, avontuur en een kennismaking met het prachtige en intrigerende Jemen en zijn bevolking.

Het duurde dan ook niet lang of ik werd gegrepen door het verhaal. Als lezer leef je mee met Liset die achter het geheim van haar overleden vriendin Roos komt. Roos wilde in Jemen een meisjesschool stichten. Nu Roos haar plan niet meer tot uitvoer kan brengen, wil Liset er alles aan doen om de droom van Roos te verwezenlijken. Dit verloopt echter niet zonder slag of stoot, Liset belandt in een levensgevaarlijke situatie.

Het verhaal is geschreven in een prettige schrijfstijl en laat zich dan ook vlot lezen. In het voorwoord kunnen we lezen dat de auteur enkele jaren in Jemen heeft verbleven, en dit is dan ook te merken gedurende het verhaal; op de hoogte zijnde van het reilen en zeilen in het roerige Jemen beschrijft zij het leven aldaar. Ze neemt de lezer mee naar het prachtige Jemen en haar bevolking, de heersende strenge geloofsovertuiging, de situatie van meisjes en vrouwen en de strijd van de rebellen. Ben je op zoek naar een Chicklit welke je net iets meer te bieden heeft, dan is dit boek zeker een aanrader!

"...mijn zus, Roos. Warda geloofde in de kracht van elk kind. Zij geloofde in mensen. Voor haar waren mensen over de hele wereld gelijk. En ze vond dat al die mensen dezelfde rechten hebben. Het recht op onderwijs. Mijn zus was een geweldige lerares. Haar grote droom was om hier een school te stichten..."