Recensie: Tweede keus - José Vriens

Titel: Tweede keus
Auteur: José Vriens
ISBN e-book: 9789402102543
194 pagina's | Brave New Books | augustus 2013
José Vriens:
begon in 2000 met het schrijven van boeken. Tussen 2001 en 2007 zijn er verschillende kinderboeken, maar ook romans en enkele non-fictieboeken verschenen bij onder andere uitgeverij Gopher en de door haarzelf opgerichte uitgeverij Boekenbent. Voor de laatste was ze werkzaam als uitgever en redacteur. Onder het pseudoniem Josje Maas schrijft zij sinds 2004 korte romantische verhalen voor de verschillende Favorietseries van uitgeverij Marken. Vanaf 2009 verschijnen bij de uitgeverijen Westfriesland, Zomer en Keuning en Ellessy met enige regelmaat familie- en liefdesromans van haar hand. Daarnaast is ze werkzaam als freelancecorrector voor verschillende uitgevers. In 2004 werd José Vriens genomineerd voor de Cultuurprijs Roosendaal naar aanleiding van het boek Bloedmooi en moddervet.

Merel (23) meent in Raoul de man te hebben gevonden met wie ze verder door het leven wil gaan. Een reisje naar de Belgische Ardennen, wat een romantisch weekend had moeten worden, pakt echter heel anders uit. Opeens blijkt hij een kind en een ex-verloofde te hebben. Hij meent zijn verplichtingen na te moeten komen en neemt zijn ex, Louise, en kind mee naar Nederland. Merel legt zich erbij neer als iets wat noodzakelijk is en voorbijgaat en stort zich ondertussen op een nieuwe baan. Dan begint ze sms'jes te krijgen waarin ze bedreigd wordt. Als Louise denkt Raoul zo terug te krijgen, kent ze Merel nog niet goed.

Over dit boek kan ik eigenlijk heel kort zijn; een heerlijk feelgood boek voor enkele uren van ontspanning. Geschreven in een prettige schrijfstijl welke zich vlot laat lezen. Vanaf het begin krijgt het verhaal me te pakken en leef ik mee met hoofdpersonage Merel. En hoewel al vrij snel duidelijk wordt hoe het verhaal zich zal ontwikkelen, heeft het verhaal ook de nodige spanning in zich om te blijven boeien. Iemand stuurt Merel bedreigende sms-jes, wie zit hierachter en waarom?

Merel heeft haar grote liefde Wesley door een noodlottig ongeluk verloren en denkt het geluk opnieuw te vinden bij Raoul. Raoul was een goede vriend van Wesley en grote steun voor Merel na Wesley's overlijden. In eerste instantie ziet zij Raoul als een goede vriend, een broer. Gaandeweg krijgt ze toch gevoelens voor hem en besluit ze een relatie met hem aan te gaan.

"Hij hield van haar, dat was duidelijk. Wat ze zelf voor hem voelde, daar was ze nog niet helemaal over uit. Ze was niet stapelverliefd op hem, dat zeker niet. Zoiets moest groeien, hield ze zichzelf keer op keer voor. Ze waren jarenlang vrienden geweest, nu moest ze omschakelen naar geliefden. Ze mocht hem graag en hield op haar manier wel van hem, maar toch weer heel anders dan ze van Wesley had gehouden."

Tijdens een korte vakantie naar de Belgische Ardennen komt Raoul erachter dat hij vader is geworden en hij besluit zijn ex-verloofde Louise en hun zoontje mee te nemen naar Nederland om, in afwachting van een eigen woning, bij hem te komen wonen. Merel vertrouwt Louise's motieven niet. Waarom had zij Raoul niet eerder laten weten dat ze zwanger van hem was? Speelt Louise een spel en wil zij hiermee Raoul opnieuw voor zich winnen?

"Tot Louise het huis uit was, moest ze het uit zien te houden met die vrouw. En hem vooral geen redenen geven om hun relatie te verbreken. Ze wilde hem immers niet ook nog eens verliezen."

Als Merel bedreigende sms-jes ontvangt verdenkt zij Louise. "Louise wilde bij Raoul blijven en haar het liefst lozen. Dat had Merel echt wel in de gaten. De enige die dat niet leek te zien was Raoul. Wanneer zouden bij hem de schellen van zijn ogen vallen?" Wanneer echter Merel besluit dat haar relatie met Raoul geen kans van slagen heeft en ze hun relatie verbreekt, stoppen de dreigementen niet. Ze ontvangt nog steeds sms-jes waarin ze bedreigt wordt en ook wordt haar kat Mies vergiftigd. Is het wel Louise die achter deze bedreigingen zit?

"Maar waarom ging Louise nu nog altijd door met die dreigementen? Ze had Raoul toch? Wat wilde ze dan nu nog van haar? Nu ze er beter over nadacht, klopte het gewoon niet. Inmiddels was ze er niet meer zo zeker van dat het Louise was. Maar wie dan wel?"

Er is nog een man in het spel, Dave, en hoewel Merel hem in het begin van het verhaal niet ziet zitten, is het al vrij snel duidelijk dat ze uiteindelijk, na het overwinnen van de nodige hobbels, bij elkaar zullen komen. Het verhaal eindigt met een spannende ontknoping waarin duidelijk wordt wie er achter al deze bedreigingen zit.