Gastrecensie: Debet - Saskia Noort

Auteur: Saskia Noort
Recensie: Coenraad de Kat
Genre: Literaire Thriller
ISBN: 9789041422989
253 pagina’s | Ambo/Anthos Uitgevers | november 2013

Saskia Noort
Saskia Noort (1967) is schrijfster en columniste. Met haar debuut Terug naar de kust vestigde ze haar naam en sindsdien behoort Noort tot de meest gelezen Nederlandse thrillerauteurs. Daarna volgden De eetclub, Nieuwe burenDe verbouwing, Koorts en Debet. Van haar thrillers werden in totaal 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Haar thrillers zijn verschillende keren genomineerd en bekroond met diverse prijzen. Terug naar de kust en De eetclub werden genomineerd voor de Gouden Strop. En voor de Franse vertaling van De eetclub ontving ze de prestigieuze Prix SNCF. Deze prijs is vergelijkbaar met de NS Publieksprijs en wordt toegekend door de Franse lezers.
Op een koude winternacht verongelukt Michel Brouwers, tvproducer. Met dit ongeluk komt er een einde aan alles waarin Karen, zijn echtgenote, geloofde. Het perfecte plaatje dat haar leven lijkt, blijkt een gruwelijke leugen wanneer alle spoken uit het verleden zich een voor een aandienen. Tussen het rouwen en het opvoeden van haar twee puberdochters door probeert ze de waarheid boven tafel te krijgen. Daarvoor moet ze terugkeren naar de plek waar het allemaal begon: Bergen. Het dorp verkeert in de greep van de economische crisis, evenals Karen en de vriendengroep van toen, de eetclub. Onder aanvoering van Simon, haar ex-minnaar, en zijn vrouw Patricia gaat de strijd om macht, geld en genot onverminderd door. Stap voor stap ontrafelt Karen eindelijk het ware geheim van de eetclub, met gevaar voor eigen leven.

Recensie Coenraad de Kat:

Debet is het vervolg van De eetclub, een bestseller van Saskia Noort. Wanneer Michel Brouwers verongelukt begint de ellende voor zijn vrouw Karen en hun 2 puberdochters Sophie en Annabelle. Karen heeft totaal geen weet van wat er zich allemaal heeft afgespeeld in de laatste jaren van haar huwelijk met Michel. Ze heeft haar kop in het zand gestoken om niet alles onder ogen te hoeven zien, maar door zijn dood wordt er een beerput opengetrokken en krijgt ze opeens weer te maken met de mensen van 10 jaar geleden van hun “eetclubje” in Blaricum waar ze destijds woonden. Op zoek naar antwoorden stuit ze op dingen en gegevens waar ze haar ogen voor had gesloten. Nu heeft ze geen andere keus dan in deze puinhoop te gaan spitten en wraak te nemen op Ivo en Simon die de touwtjes aardig strak hebben getrokken.

Het lijkt of Saskia Noort gewoon al die jaren verder is blijven denken en werken aan het vervolg van de Eetclub. Als je begint met lezen heb je het idee dat de soap verder gaat alsof er niets is gebeurd, alleen dat ze allemaal ouder zijn geworden en last hebben van hun midlife crisis. Na de eerste paar hoofdstukken gelezen te hebben had ik wel zoiets van ‚ja weinig nieuws of schokkendst’ maar op een gegeven moment keert het tij en stijgt de spanning. Tevens laat Saskia je toe in het hoofd van Karen en krijg het verhaal je beet en laat het je niet meer los tot de ontknoping en je de laatste regel heb gelezen.

Het verhaal leest vlot en nadat het voor mij het begon met een matig begin, heb ik gaandeweg het lezen mijn mening bij moeten stellen. Het verhaal nam voor mij een verrassende wending en mede hierdoor is het voor mij toch nog een heerlijk boek geworden.