Gastrecensie: Kwakoe - Bart Römer

Titel: Kwakoe
Auteur: Bart Römer
Recensie: Coenraad de Kat
ISBN: 9789044342789
272 pagina’s | The House of Books | oktober 2013

Bart Römer:
Bart Römer(1957) is kinderboekenschrijver en directeur van de Nederlandse Filmacademie. Hij werkte bij de Publieke Omroep als netmanager van Nederland 2. Ooit begon hij zijn carrière als acteur. Voor zijn historische romans doet hij uitgebreid onderzoek.

Suriname 1729: Thomas wordt als slaaf te werk gesteld op de plantage Nieuw-Holland. Hij trekt de aandacht van Cornelis de plantagehouder, die hem leert lezen en schrijven. De vriendschapsband met Jacob, de zoon van Cornelis slaat om in vijandschap wanneer blijkt dat beide jongens hun oog laten vallen op hetzelfde meisje, Kwasiba. De gevolgen zijn verschrikkelijk...

Onder de slaven van Nieuw-Holland groeit de drang tot opstand, terwijl ook de gewapende Marrons, de weggelopen slaven, steeds dichterbij komen. Om het gevaar de kop in te drukken trekken de planters met een gewapende militie de jungle in. Op beval van de oude Cornelis gaat Thomas mee op de expeditie. In een vreselijke strijd met de Marrons ziet hij zich genoodzaakt zijn aartsrivaal Jacob van de dood te redden. Zal zijn loyaliteit worden beloond?

Recensie Coenraad de Kat:
Kwakoe is het verhaal van een slaaf die opgroeit met Jacob, de zoon van Cornelis, de plantagehouder van Nieuw-Holland. Op een dag gebeurt er iets en dan verandert er heel wat tussen Jacob en hem. Jacob laat het er niet bij zitten en neemt wraak. De wrok die hij tegen Kwakoe heeft wordt alleen maar erger als ze ook nog verliefd worden op hetzelfde meisje.

Als je begint met lezen denk je dat het verhaal niet zoveel zal verschillen met andere boeken die ook dit thema hebben. Het keerpunt in het verhaal is wanneer Jacob wraak begint te nemen die alleen maar erger wordt. Zo erg dat je als lezer denkt; dit kan toch niet, zou dit echt gebeurd zijn in die tijd en wat een onderdanigheid hebben die mensen gehad, zonder hun eigenwaarde te verloochenen. De auteur neemt je zo mee in het verhaal dat je het gevoel hebt dat je Kwakoe moet helpen en medelijden hebt met hoe het er allemaal aan toe ging. Dit boek wordt als een Young adult boek gezien, maar menig volwassenen zal het boek lezen met ongeloof. Loyaliteit staat erg hoog in dit verhaal en dat besef je nog als je het gelezen hebt. Het verhaal raakte me en maakte diepe indruk op me met een stuk ongeloof, dat men dit allemaal uit wraak zijn medemens kan aandoen.