Gastrecensie: King & Maxwell - David Baldacci

Titel: King & Maxwell
Auteur: David Baldacci
ISBN: 9789400501164
389 pagina’s| A.W. Bruna uitgevers | november 2013

David Baldacci:
David Baldacci (1960) werd geboren in Virginia in de Verenigde Staten. Na zijn studies politieke wetenschappen en rechten werkte hij negen jaar lang als advocaat in Washington D.C. In 1982 studeerde hij cum laude af, en begon hij aan een studie rechten. Tijdens deze studie zette hij zijn eerste schreden op het schrijverspad. Ook toen hij na zijn afstuderen in 1986 aan het werk ging als advocaat en bedrijfsjurist, bleef hij schrijven. In 1996 verscheen zijn sensationele debuut Het recht van de macht (Absolute power) die later verfilmd werd door Clint Eastwood, waarmee hij in een klap doorbrak. Zijn werk is in 35 talen vertaald en wereldwijd zijn er 40 miljoen van zijn boeken verkocht.

In eerste instantie lijkt het een tragisch, maar verder niet bijzonder verhaal. De Amerikaanse tiener Tyler Wingo krijgt te horen dat zijn vader, die militair is, is gesneuveld in Afghanistan. Maar dan gebeurt er iets wat onmogelijk zou moeten zijn: Tyler ontvangt een bericht van zijn vader, zogenaamd na zijn dood. Tyler roept de hulp in van privédetectives Sean King en Michelle Maxwell om het mysterie rond de dood van zijn vader op te lossen. Het onderzoek van de voormalig Secret Service-agenten roept allerlei zeer prangende vragen op. Zou Tylers vader inderdaad nog in leven zijn? Wat was eigenlijk zijn missie? En is Tyler mogelijk het volgende doelwit? Al snel beseffen Sean en Michelle dat ze zich in een wespennest hebben gestort dat veel groter en gevaarlijker is dan ze ooit hadden kunnen vermoeden. Hun zoektocht naar de waarheid leidt hen naar een zaak die het daglicht nooit mag aanschouwen, en naar de machtige mannen die alles op het spel zullen zetten om dat te bewerkstelligen. Om Tyler te helpen en te beschermen, zullen Sean en Michelle hun eigen levens op het spel moeten zetten.

Recensie Coenraad de Kat
Sean King en Michelle Maxwell moeten uitwijken voor een jongen (Tyler Wingo) die tijdens een zware regenbui met een pistool op straat loopt. Hij is weggelopen nadat hij te horen had gekregen dat zijn vader tijdens een missie in Afghanistan is verongelukt. Ze brengen hem naar huis, naar zijn stiefmoeder waar hij totaal niet mee op kan schieten. Nadat Tyler een gecodeerd bericht van zijn vader ontvangt neemt Tyler contact met King & Maxwell en huurt ze in. Tijdens de zoektocht naar Sam Wingo, “Tylers vader” krijgen ze te maken met de binnenlandse veiligheidsdiensten  en het leger. Ze worden regelmatig gewaarschuwd dat ze hun zoektocht moeten staken en juist door die waarschuwingen gaan King & Maxwell steeds verder spitten.

Baldacci heeft weer een ijzersterk boek afgeleverd welke goed in elkaar zit. De scherpte van King & Maxwell beschrijft Baldacci zeer uitvoerig waardoor je meegetrokken wordt in hun zoektocht om de waarheid te achterhalen. Het plot is spannend met af en toe een plotselinge wending waardoor het motief duidelijk wordt en toch verassend te noemen is. Sam’s missie wordt naar mijn inziens iets te vaak aangehaald en hierdoor valt Baldacci in herhaling en vraag je je af of deze herhaling nodig is. De bureaucratie van de politiek en de macht van binnenlandse veiligheidsdiensten heeft Baldacci op een zodanige manier in het verhaal verweven dat je jezelf afvraagt wat voor zaken stoppen ze nog meer in de doofpot. De verhaallijn van Sam Wingo en die van King & Maxwell zijn al vrij vroeg in het verhaal met elkaar verbonden en Baldacci weet je toch nog tijdens het verhaal te verrassen met nieuwe personages die het verhaal compleet maken. Als je begint te lezen wil je niet meer stoppen.