Gastrecensie: Witte ruis - Åke Edwardson

Auteur: Åke Edwardson
Recensie: Coenraad de Kat
Genre: Lit. Thriller
ISBN: 9789400502789
312 pagina’s | A.W. Bruna Uitgevers | november 2013

Åke Edwardson:
Åke Edwardson woont in Göteborg met zijn vrouw en twee dochters. Na zijn studie literatuurwetenschappen begon hij als freelance journalist voor verschillende dagbladen te schrijven. In de jaren tachtig werkte hij een tijd lang als persvoorlichter voor de Verenigde Naties in het Midden-Oosten en sindsdien bezoekt hij dat gebied regelmatig. Åke Edwardson is naast schrijver ook hoogleraar journalistiek aan de universiteit van Göteborg. Van Edwardsons boeken - die in twintig talen werden vertaald - zijn inmiddels wereldwijd meer dan drie miljoen exemplaren verkocht.
Erik Winter is met zijn gezin naar Spanje verhuisd. Hij heeft een hersenbloeding gehad en is daarvan na twee jaar redelijk hersteld, al heeft hij er een chronische vorm van tinnitus aan overgehouden en wordt hij gekweld door nachtmerries. Hierdoor drinkt hij meer dan goed voor hem is. Hij keert terug naar zijn vertrouwde team in Göteborg, waar hij te maken krijgt met een zeer akelige moordzaak op het eiland Amundön in het zuiden van de stad. Een vrouw en haar twee kleine kinderen zijn doodgestoken in hun huis. Wonder boven wonder is de baby nog in leven; het meisje heeft alleen uitdrogingsverschijnselen. De kranten in de brievenbus doen vermoeden dat ze het drie dagen heeft overleefd, maar dat is medisch gezien niet waarschijnlijk. Vreemd genoeg is de speen van het kindje verdwenen… Wie pleegde deze hartverscheurende moord? En waarom werd het leven van de baby gespaard?

Recensie Coenraad de Kat:

De Karakters:
De karakters zijn goed uitgewerkt en hoe klein hun rol ook is, je krijg niet het idee dat er iets ontbreekt. Inspecteur Winter is natuurlijk het best uitgewerkt en van hem kom je privé het meeste te weten. Hij moppert veel maar is aan de andere kant ook heel meelevend, dit maakt hem soms kwetsbaar. Van de andere karakters krijg je privé minder mee maar doet niets aan het verhaal af.

De Auteur:
Ik had nog niets gelezen van deze auteur maar was wel erg nieuwsgierig hoe zijn schrijfstijl zou zijn. Verwachtte wel een heerlijke thriller maar wist niet op welke manier.

Plot:
Het verhaal begint heel langzaam en je moet er wel heel goed bij blijven want anders ben je de draad van het verhaal kwijt. Na een tijdje kom en zit je goed in het verhaal mede doordat ze zich steeds afvragen naar het hoe en waarom. Hierdoor wordt je het verhaal ingetrokken.

Algemeen:
Het begin was voor mij moeizaam en ik moest mijn gedachte er goed bijhouden. Eenmaal goed in het verhaal was het spannend en kreeg ik het gevoel mee te denken over het hoe, wie en waarom. Inspecteur Erik Winter en zijn team onderscheidt zich wel door de manier van werken en denken en dit is merkbaar door hoe ze zich continu hardop vragen stellen. Hiermee is het geen typische Scandinavische Thriller maar meer een Thriller die zich in Scandinavie afspeelt.

Dit boek:
Het heeft een eigen stijl waar je in moet komen, eenmaal als je erin zit laat het je niet los.