Recensie: In een net gevangen - José Vriens

Titel: In een net gevangen
Auteur: José Vriens
ISBN e-book: 9789401900799
192 pagina's | VBK Media | juli 2013

José Vriens:
begon in 2000 met het schrijven van boeken. Tussen 2001 en 2007 zijn er verschillende kinderboeken, maar ook romans en enkele non-fictieboeken verschenen bij onder andere uitgeverij Gopher en de door haarzelf opgerichte uitgeverij Boekenbent. Voor de laatste was ze werkzaam als uitgever en redacteur. Onder het pseudoniem Josje Maas schrijft zij sinds 2004 korte romantische verhalen voor de verschillende Favorietseries van uitgeverij Marken. Vanaf 2009 verschijnen bij de uitgeverijen Westfriesland, Zomer en Keuning en Ellessy met enige regelmaat familie- en liefdesromans van haar hand. Daarnaast is ze werkzaam als freelancecorrector voor verschillende uitgevers. In 2004 werd José Vriens genomineerd voor de Cultuurprijs Roosendaal naar aanleiding van het boek Bloedmooi en moddervet.

Maritiem bioloog Carly doet onderzoek naar het effect van vissen met sleepnetten in de Waddenzee. Haar onderzoek roept weerstand op bij de plaatselijke vissers, die bang zijn om hun broodwinning te verliezen. Carly wordt aan alle kanten tegengewerkt: in winkels wordt ze niet geholpen, mensen kijken haar niet aan en er wordt zelfs ingebroken in haar vakantiehuisje. Maar zij laat zich niet uit het veld slaan!

Een heerlijk feelgood verhaal welke de lezer meeneemt naar het prachtige Vlieland waar hoofdpersonage Carly onderzoek doet naar de schadelijke gevolgen van het vissen met sleepnetten. Het verhaal is in een prettige schrijfstijl geschreven en laat zich dan ook vlot lezen. Vanaf de eerste pagina raak ik in de ban van het verhaal en wil deze in één keer uitlezen, weten hoe het Carly op Vlieland vergaat. Het boek heeft mij dan ook enkele uren leesplezier bezorgd.

Zeebioloog Carly Graafland wordt door Blueplanet naar Vlieland gestuurd om de schadelijke gevolgen van het vissen met sleepnetten te onderzoeken. „Met sleepnetten vissen was de ergste methode die er was. Ze zakten tot op de zeebodem en trokken alles wat daar leefde kapot, zonder enig respect voor welk levend schepsel dan ook. Vaak waren de mazen van de netten ook nog eens zo klein dat alles gevangen werd wat voor het net kwam, zonder kans op ontsnappen. Zelfs de zeebodem werd niet gespaard met deze manier van vissen.”

Op het strand ontmoet Carly de 11-jarige Florian Noordhuizen, hij verzamelt fossielen en weet veel over de natuur op Vlieland. Zijn moeder is zes jaar geleden overleden, zijn vader is visser en vaak van huis. Tussen Carly en Florian klikt het al snel, maar zijn stugge en afwijzende vader Lubbe wil niet dat Florian nog langer contact heeft met Carly. Ook weigert hij haar te helpen bij haar onderzoek en waarschuwt haar voor de vissers. Zij zijn bang om hun broodwinning door het onderzoek te verliezen en willen het liefst dat zij zo snel mogelijk van het eiland vertrekt.

„Als ze Noordhuizen moest geloven, kon ze zo’n beetje niemand vertrouwen, deed iedereen hier op het eiland zijn best haar tegen te werken en stonden ze haar allemaal naar het leven. Dat kon ze zich echt niet voorstellen. Ze weigerde om zich bang te laten maken door een paar mensen die niet snapten wat ze hier precies kwam doen. Ze deed niemand kwaad met haar onderzoek. Zo moeilijk was dat toch niet te begrijpen?”

Carly ondervindt veel tegenwerking van de bewoners op Vlieland. Zij doen er alles aan om haar onderzoek te dwarsbomen. Zo wordt Carly’s gehuurde roeiboot gestolen, weigert men haar te helpen in de winkels en kan ze nergens een nieuwe roeiboot of fiets huren. Waddengids Douke is de enige die haar helpt bij haar onderzoek en haar meeneemt naar plekken die ze alleen niet gevonden zou hebben. Hij weet veel over de Waddenzee en zijn bevolking, kent de bijzonderheden van de vissersboten, weet wie er met sleepnetten vissen, kent de regels en wetten over het vissen en hij heeft een boot waarmee ze haar onderzoek voort kan zetten. Maar is hij wel te vertrouwen of heeft hij een dubbele agenda?

Lubbe vertelt Carly dat ze Douke niet moet vertrouwen, hij zou de vissers welke vissen met sleepnetten van te voren gewaarschuwd hebben uit de buurt te blijven van de plekken waar hij Carly mee naar toe nam. Dit zal een vertekening geven van haar onderzoek. Wie is Douke Jouksma? Is hij wie hij zegt te zijn?

„Douke had het volgens Lubbe zo geregeld dat er minder boten waren geweest dan normaal op de plekken waar hij haar mee naartoe had genomen. Hieruit kon ze de eenvoudige conclusie trekken dat er dan ook meer vogels en zeehonden waren geweest dan normaal. Op zich gunstig voor de dieren, maar niet erg waarheidsgetrouw, en dat was nu net wel de bedoeling. Wat had dit hele onderzoek dan nog voor zin? Wat was het motief van Douke geweest om haar te helpen? Moest hij in opdracht van zijn vader haar onderzoek dwarsbomen? En wat moest ze dan van hemzelf denken? Hoe eerlijk was hij over de rest geweest van wat hij haar verteld had?”

Er wordt ingebroken in het vakantiehuisje waar Carly verblijft. Haar laptop met alle gegevens van het onderzoek en haar verrekijker zijn verdwenen. Wie heeft dit op zijn geweten? Was het Douke? Was het Lubbe? Was het een van de vissers uit het dorp? Of toch een zwerver zoals de politie vermoedt?

"De tegenwerking van de botenverhuurders; de winkeliers die haar geen eten wilden verkopen; Douke die niet eerlijk tegen haar was geweest; dat rare incident op het strand vandaag en nu die inbraak. De maat was echt vol. Ze ging naar huis. Ze zou naar huis gaan. Het had geen enkele zin meer om nu nog te blijven. Haar werk was verdwenen. Ze voelde zich niet echt welkom hier."

Carly wil niet langer op het eiland blijven, haar werk was immers verdwenen, alles stond op de laptop die meegenomen is. Ze besluit terug te gaan naar haar appartement en werk in Amsterdam. Maar ook in Amsterdam blijkt Carly niet veilig te zijn…

Een feelgood roman kan natuurlijk geen feelgood roman zijn zonder dat er liefde en romantiek om de hoek komen kijken. Ook in dit verhaal ontbreekt het niet aan deze elementen. Zal Carly de man van haar dromen vinden?

Te laten merken dat ze iets voor hem voelde? Hem duidelijk te maken dat hij geen moeite meer hoefde te doen een vrouw te zoeken, dat zij er wilde zijn voor hem? Kleine kans dat hij haar anders zag dan een vrouw die hem kon helpen, en helemaal niet als een mogelijke partner. Dat risico moest ze dan maar nemen. Dan wist ze in ieder geval waar ze aan toe was.”