Gastrecensie: Boerenbedrog - Connie Harkema

Titel: Boerenbedrog
Auteur: Connie Harkema
Recensie: Coenraad, Clasien
ISBN: 9789086602490
256 pagina’s | Uitgeverij Ellessy | maart 2014

Connie Harkema:
Connie Harkema (1960) woont zowel in Hekendorp (Randstad) als in Warns (Friesland). Voor Uitgeverij Ellessy heeft ze 12 jaar redactiewerk en 3 jaar PR-werkzaamheden verricht, en 2 boekjes voor de WWW-reeks. gemaakt. Ook heeft ze samen met misdaadauteur Gerard Nanne de misdaadroman Buitenspel geschreven. Boerenbedrog is haar twaalfde boek, maar haar debuut als individueel romanschrijver. Verder maakt ze als beeldend woordkunstenaar vooral eigen werk.

"Boerenbedrog" is geïnspireerd door het populaire tv-programma "Boer zoekt vrouw", hier "Hartenboer" genoemd. Ook in dit verhaal gaat het om een onschuldig, romantisch entertainmentprogramma, maar - door een samenloop van onvoorziene gebeurtenissen - loopt dit uit op een dodelijk drama met verstrekkende gevolgen. Hiervan wordt vooral de vrijgezelle boerendochter Carla Diepenheim de dupe. Vlak voor het definitieve keuzemoment, waarin boer Wouter Kunne kenbaar moet maken met welke vrouw hij verder wil, verstuikt ze haar enkel en kan ze haar plannetje om hem haar liefde te verklaren niet uitvoeren. In plaats daarvan is ze genoodzaakt de veel jongere en net afgestudeerde huisarts Bart de Boer te consulteren. Tijdens haar bezoek aan hem gebeurt er iets verschrikkelijks op Wouters boerderij. Doordat de personages elkaar op verschillende manieren bedriegen, lijkt het oplossen van de schuldvraag een ondoenlijke zaak.

Recensie

Boerenbedrog vertelt het verhaal van Carla Diepenheim. Een boerendochter uit het Friese dorpje Snedum, waar het verhaal en drama zich allemaal afspeelt. Het verhaal  draait om boer Wouter die meedoet aan een datingprogramma Hartenboer, welke wij allemaal kennen als Boer zoekt vrouw. Carla is al jarenlang verliefd op Wouter, ze geeft zich op voor dit programma nadat Wouter tegen haar had gezegd zich op te moeten geven voor dit programma omdat hij erin mee zou gaan doen. Wouters deelname is echter een jaar uitgesteld, Carla is verbaasd dat Wouter niet tussen de kandidaten zit en geeft zich op voor een andere boer.

Connie heeft de karakters goed uitgewerkt en allemaal geven ze kleur aan het verhaal, ieder op een eigen manier. Tijdens het lezen wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van de verschillende karakters. De dagboekfragmenten geven een terugblik in het verhaal en zijn in de ik-vorm geschreven. Tijdens het lezen ervan heb je niet meteen in de gaten dat het om Carla gaat, dit wordt pas later duidelijk. Het duurt wel even voor je in de gaten heb wie de ik persoon is. Boerenbedrog is gedetailleerd en vlot geschreven met een aantal spannende wendingen erin. Je weet als lezer wel vrij snel hoe het verhaal ongeveer zal verlopen, maar desondanks wordt je aangenaam verrast door de manier waarop. Liefde ..... tot hoever wil je ervoor gaan en wat heb je ervoor over, dit werd me duidelijk tijdens het lezen van Boerenbedrog.

Toen ik dit recensieboek via Dizzie kreeg, dacht ik eerst nee hè dit is nou net een boek dat me niet trekt. De voorkant en de titel deden me denken aan een boerenliefdesroman, maar niks is minder waar. Dit boek bevat alles waar ik van houd. Spanning, humor en een vlotte schrijfstijl. Het verhaal vertelt meerdere verhaallijnen, één ervan gaat over Bart en zijn twee zussen. Bart is net een huisartsenpraktijk begonnen en ontfermt zich over Lieuwe, een opgeschoten jongen die veel drinkt. Wouter, een hork van een boer, die meedoet aan het tv programma Hartenboer. Zijn moeder die er alles aan doet om Wouter voor zichzelf te houden. Dan nog Carla die al heel lang verliefd is op Wouter en hem stalkt. Wouter maakt het verhaal komisch hoe hij reageert op een botte manier. Allerlei intriges maken het geheel tot een spannend verhaal met een onverwacht plot. Wie uiteindelijk wie heeft bedrogen blijft ook aan het einde van dit boek de vraag. Twijfelachtig blijft ook het tv programma Hartenboer. Gaat dit programma nou over boerengeluk of draait het alleen om de kijkcijfers. Zo blijkt maar weer eens dat we verder moeten kijken dan alleen de kaft en titel van een boek. Ik heb genoten.