Recensie: Gezworen vrienden - Edward Hendriks

Titel: Gezworen vrienden
Auteur: Edward Hendriks
Genre: Lit. Thriller
ISBN: 9789026136030
304 pagina's | De Fontein Romans & Spanning | april 2014

Edward Hendriks:
Edward Hendriks (1975) is geboren in Velp en woont daar nu ook met vrouw en dochters. Hij heeft bijna 25 jaar bij Scouting gezeten. In de tijd dat 'Tour of Duty' werd uitgezonden werden er tenminste tijdens één zomerkamp boobytraps gemaakt. Eén van de leiders trapte in zo'n valkuil. Gelukkig zonder de dramatische gevolgen zoals die in Gezworen vrienden. Edward werkt nu als freelance copywriter. Bloedgeld (2012) was zijn debuut.

Het verhaal
1988. Vier scoutingvrienden beloven elkaar hun eeuwige trouw met hun bloed. Als een van hen in de problemen komt, zullen de anderen voor hem zijn. Dan gebeurt er tijdens een zomerkamp een gruwelijk ongeluk.

2013. Eén van de vrienden, Sander Thijssen, heeft een goede baan als chief financial officer van een kleine bank op overnamepad. Als hij op het punt staat de belangrijkste zakelijke beslissing van zijn leven te nemen, krijgt hij een verontrustend telefoontje. Hij ziet zich genoodzaakt de confrontatie met het verleden aan te gaan. Staan zijn vrienden van toen nog steeds voor hem klaar? Was het ongeluk van 25 jaar terug wel een ongeluk? En hoe ver gaat Sander om zijn carrière, zijn gezin en zijn eigen leven te redden?

Mijn mening
„Ik had verwacht het naast me neer te kunnen leggen. Zoals ik altijd alles in mijn leven naast me had neergelegd wanneer ik er niets mee kon. Het had me tenslotte gebracht tot waar ik nu was in het leven. Maar het lukte niet. Ik had het kunnen proberen. Er gewoon niet meer aan denken en het van me af laten glijden. In de hoop dat er geen vervolg zou komen. Dat laatste was het probleem. Ik wist dat dat vervolg er kwam. Hoe, dat wist ik niet. Het voelde gewoon zo. Na ruim vijfentwintig jaar had het verleden me ingehaald. En het had nog een appeltje met me te schillen. Ik had het altijd geweten, diep vanbinnen.”

Van begin tot eind een meeslepend en boeiend verhaal, welke mij al snel in haar greep kreeg. Het verhaal is in een prettige schrijfstijl geschreven welke zich vlot laat lezen. In het verhaal wisselen heden en verleden elkaar regelmatig af, waarbij het verleden wordt weergegeven in een ander lettertype. De personages in het verhaal zijn goed uitgewerkt. Als lezer voel je de immer aanwezige spanning in het verhaal, toewerkend naar een sterk, verrassend plot. Tot aan het eind blijft het gissen naar hoe alles nu daadwerkelijk in elkaar steekt. Het boek bestaat uit vier delen die elk voorafgaan met een QR code voor een muziekfragment uit de tv-serie Tour of Duty.

Sander krijgt op een dag een verontrustend telefoontje. De mysterieuze beller zegt te weten wat er tijdens het zomerkamp van 1988 gebeurd is en wil een afspraak met Sander maken. Wie is hij? Waarom neemt hij na vijfentwintig jaar contact met hem op? Wat wil hij van hem?

„Ik was kwaad, maar diep vanbinnen was ik ook bang. Bang voor de confrontatie met het verleden. En bang voor wat dat voor de toekomst zou betekenen.”

Het telefoontje brengt Sander terug naar het verleden, het verleden waarin hij samen met zijn vrienden Ivo (Taylor), Jesper (Ruiz) en René (Percell) scènes uit hun favoriete tv-serie Tour of Duty naspeelde. Zijn vrienden zagen hem als de leider van hun groep en gaven hem de bijnaam Sergeant Anderson. Ze werden bloedbroeders en zweerden elkaar eeuwig trouw. „Zolang als we leven zullen we elkaar nooit verraden. We blijven elkaar trouw tot in de dood.” Ze hadden een hut op een geheime locatie gebouwd die ze Hamburger Hill noemden. Ze luisterden er graag naar de muziek uit Tour of Duty.

Ook zaten ze samen op scouting waarmee ze elk jaar op zomerkamp gingen. Tijdens het zomerkamp van 1988 vond er een noodlottig ongeval plaats waarbij een jongen, Daniël, overleed. Hij viel in de boobytrap die Sander en zijn vrienden hadden gebouwd. Een vreselijke gebeurtenis die Sander en zijn vrienden sindsdien aanduidden met Het Incident. „We moeten het vergeten om verder te kunnen met ons leven. We voelen ons allemaal een beetje schuldig. Maar we moeten erover zwijgen. We praten niet meer over Daniël of over de valkuil. Als we er onverhoopt toch iets over moeten zeggen, dan hebben we het over Het Incident…”

Maar was het wel een noodlottig ongeval? Wanneer de ware toedracht over Het Incident naar buiten komt, zal het Sanders leven kompleet op zijn kop zetten. Niemand kent de echte waarheid over Het Incident, alleen zijn Tour-of-Duty vrienden weten wat er globaal gebeurd is. Maar zij hebben als zijn bloedbroeders gezworen er voorgoed over te zwijgen. En nu is er na vijfentwintig jaar het mysterieuze telefoontje van iemand die zegt te weten wat er toentertijd gebeurd is.

Sander ontvangt een foto van die vreselijke gebeurtenis in 1988. Iemand heeft hem op beeld vastgelegd tijdens Het Incident. Hij kent Sanders leven, weet dat hij met zijn bank voor een grote fusie staat en dat het uitkomen van de waarheid het einde van alles zal betekenen. Hij chanteert Sander, gaat Sander niet in op zijn eis, dan zal hij een persbericht met daarin foto’s van Het Incident versturen. Sander is ten einde raad, wat moet hij doen? Meewerken en het gevraagde bedrag betalen? Maar wie garandeert hem dat het hierbij zal blijven? Als de waarheid naar buiten komt zal zijn leven op losse schroeven komen te staan.

Sander besluit hulp te vragen aan zijn vroegere Tour-of-Duty vrienden René en Ivo en stelt een plan op om af te rekenen met degene die hem chanteert. Maar zijn deze vrienden nog wel zijn bloedbroeders, zijn ze nog te vertrouwen? En hoe ver zal Sander gaan om zijn leven te redden?

„Een paar weken geleden leek mijn leven nog zo op orde. Maar de hoop deze hele tragische geschiedenis eindelijk achter me te kunnen laten bleek ijdel. Er was nog steeds een angel, ergens diep onder mijn huid, en die angel zou gaan zweren. Er zullen antwoorden moeten komen. En als die niet komen, gaat er nog veel meer gebeuren. Ik rust niet meer. Niet voor de onderste steen boven komt. Ook al is dat het laatste wat ik doe.”

====
Uitgeverij De Fontein organiseert een blogtournee rondom Gezworen vrienden van Edward Hendriks. In het kader van deze blogtournee werd het boek dan ook gelezen. De andere deelnemers zijn: