11-06-14

Interview met Inge Ipenburg


Foto: Nico Kroon
Door Uitgeverij De Fontein werd ik in de gelegenheid gesteld Inge Ipenburg enkele vragen te stellen. Haar antwoorden lezen jullie hieronder:

1.
Wie is in het kort Inge Ipenburg? Als Inge Ipenburg omschreven zou worden als een boek, welke omschrijving wilt u het boek dan meegeven? 

Ik denk dat je dat aan een objectief auteur zou moeten overlaten. Trouwens Inge Ipenburg als boek lijkt me geen goed idee. Zo gauw ik vastgelegd ga worden, spring ik vermoedelijk meteen van de pagina af.
2.
U bent bij het grote publiek bekend geworden in de rol van Martine Hafkamp bij GTST, als De Mol bij Wie is de Mol in 2007 en recentelijk als Alexandra (Lex) Holt in de spannende tv-serie Celblok H. Van actrice naar auteur, voelt dit als een grote overstap, verandering?

Je vergeet Sophie in Westenwind. Wordt door vrouwen vaak vergeten omdat het een dramaserie was waar vooral mannen heel erg gek op waren. Het is beslist geen overstap hoor. Het feit dat ik een boek publiceer wel, maar niet dat ik schrijf of verhalen verzin. Dat deed ik als klein kind al, net als spelen. Alleen het schrijven heeft zich tot nu toe beperkt tot columns, presentatieteksten en een aantal uitgewerkte formats voor dramaseries die nog niet gemaakt zijn. Een boek was altijd het plan. ‘Ooit’. Maar dat ‘ooit’ kan eeuwig duren en wordt uiteindelijk ‘nooit’. En dat leek me nou weer niet zo’n goed plan.

3.
Is schrijven een droom welke nu in vervulling is gegaan, iets wat u altijd al wilde doen?

Zie boven.

4.
Er zullen mensen zijn die hun oordeel al klaar hebben voordat ze ook maar één letter in uw boek hebben gelezen, zoiets als „de zoveelste actrice die denkt te kunnen schrijven”, is er iets wat u tegen deze mensen wilt zeggen, mee wilt geven?

Helemaal niks wil ik die mensen meegeven. Die willen ook helemaal niks meekrijgen. Die willen gewoon maar wat roepen in de hoop dat iemand ze hoort. Ieder moet zijn of haar oordeel zonder kennis van zaken lekker klaar hebben als ie dat zo graag wil. Mis je best veel. Een beetje nieuwsgierigheid in het leven lijkt me onontbeerlijk. Ik vind mezelf trouwens geen actrice die denkt dat ze kan schrijven. Ik ben Inge Ipenburg die al haar hele leven verhalen vertelt. Dat doe ik als actrice. En dat doe ik nu als debuterend schrijver. En dat zal ik hopelijk altijd kunnen blijven doen in beide gevallen.

5.
Uw thrillerdebuut Het gerecht; kunt u in het kort vertellen waar het boek over gaat?

Het gaat over een voormalig actrice, die tegenwoordig in de luwte van de media-aandacht haar eigen cateringbedrijfje en Keukenrestaurant bestiert. Maar als zij op een avond in het Amsterdamse Sarphatipark getuige is van een verkrachting, zet dat haar hele leven op zijn kop. De verkrachter blijkt de bekende strafadvocaat mr. Joachim Hansson. Ze herkent hem, maar hij herkent haar ook en ondanks een forse waarschuwing aan haar adres besluit ze toch een getuigenverklaring af te leggen. Alleen de macht van Hansson reikt heel ver. Hij zorgt er voor dat Sandra’s zorgvuldig opgebouwde leven en reputatie als een kaartenhuis in elkaar storten. Sandra verliest de grip op haar leven en vrienden, vrienden verliezen grip op hun eigen leven, mogelijke getuigen uit het verleden komen in de problemen. En Hansson lijkt de dans te ontspringen. En voor alle duidelijkheid Hansson is lang en slank. Het is vooral de machtspositie van een advocaat die zich ook met entertainment nieuws bemoeit die mij fascineert, het gaat beslist niet over Bram Moszkowicz. 

6.
Hoe bent u op het idee voor Het gerecht gekomen? Waar haalde u de inspiratie voor dit boek vandaan?

In 2011 was ik juryvoorzitter van De Gouden Strop en toen heb ik heel veel thrillers gelezen. Het grappige was dat ik daardoor in die periode of ik nu onderweg was op de fiets, over straat liep of in de auto zat, doorlopend spannende situaties verzon. En zo zijn een paar thema’s die me al heel lang bezighouden, bij elkaar gekomen in een spannend verhaal. De inspiratie komt overal vandaan. Altijd. Ik ben gefascineerd door de werking van onze hersenen op bewust en onbewust niveau. En het feit dat iedereen zijn eigen waarheid heeft en zijn of haar eigen gevoel voor rechtvaardigheid. En ik hou van voedsel. Van koken. Dus de dubbele betekenis van Het gerecht komt ook echt aan de orde.  

7.
Is/zijn er auteur(s) wiens boeken behoren tot uw favoriete boeken? Is/zijn er genres welke u voorkeur heeft/hebben?

Ik laat me leiden door wat ik hoor of lees over een boek en mijn belangstelling is nogal breed. Het is duidelijker waar ik niet van hou. Damesboeken zijn niet echt aan mij besteed. Gedoe over spiritualiteit en relaties irriteert me meestal mateloos. Sandra, de hoofdpersoon in mijn boek heeft vermoedelijk daarom ook geen vaste relatie en is daar ook helemaal niet naar op zoek. Seks heeft ze wel trouwens. Ik koop altijd alles van Sr. Ian McEwan zo gauw het uitkomt en het boek wat mij het meest heeft geraakt is Extremely Loud and Incredibly Close van Jonathan Safran Foer. Prachtig hoe de opmaak van het boek een toegevoegde waarde had. Een boek dat rechtstreeks contact maakte met mijn ziel.

8.
Wat maakt volgens u een boek een goed boek? Welke elementen mogen in een goed boek niet ontbreken?

Daar heb ik geen antwoord op.  

9.
Ligt er momenteel een boek op uw nachtkastje, zo ja welk boek?

The Circle van Dave Eggers

10.
Zijn er boeken die u heeft gelezen die u zijn bijgebleven, die een diepe indruk hebben achtergelaten? Zo ja, welk boek(en) en waarom?

Zie vraag 7. En ook Het slimme onbewuste van Prof. Ap Dijksterhuis. Een dun ongelooflijk fascinerend werkje over het onbewuste wat ons gedrag stuurt en ons leven regelt.

11.
Heeft u nog leestips voor de lezers van The Book Girl?

Het Slimme onbewuste raad ik iedereen aan. Ik geef het ook vaak cadeau. Het helpt bij belangrijke beslissingen maar ook om ons intellect wat minder serieus te nemen. Er wordt bijvoorbeeld in aangetoond dat je aanwijsbaar slimmer bent als je aan een professor denkt i.p.v. aan een secretaresse. Fascinerende materie. 

===

Inge Ipenburg, hartelijk bedankt voor het beantwoorden van bovenstaande vragen! Het boek Het gerecht wordt binnenkort gelezen en een recensie zal geplaatst gaan worden op The Book Girl. Dagmar Boer van Uitgeverij De Fontein, bedankt dat ik in de gelegenheid werd gesteld bovenstaande vragen te mogen stellen aan Inge Ipenburg! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.