Gastrecensie: De geheime kamer - Gabriella Håkansson

Titel: De geheime kamer
Auteur: Gabriella Håkansson
Recensie: Coenraad de Kat
ISBN: 9789401601276
634 pagina’s | Xander Uitgevers B.V. | maart 2014
Gabriella Håkansson:
Gabriella Håkansson (1968) bereikte na haar debuut in 1997 snel een cultstatus. Ze wordt beschouwd als een van de origineelste stemmen van de hedendaagse Zweedse fictie. Håkansson schrijft voor verschillende tijdschriften en is literatuurcriticus van het grootste dagblad van Zweden.

Londen, begin 19e eeuw. William Aldermann erft op vierjarige leeftijd De Tempel, het doolhofachtige herenhuis van zijn steenrijke vader. Hij groeit daar in eenzaamheid op omringd door voogden, bedienden en een imposante verzameling antiquiteiten. Het vermoeden dat ergens in het huis een geheime kamer bestaat, domineert zijn gedachten, want in die kamer zouden de omstreden ideeën van zijn vader over het mysterieuze genootschap Dilettanti verborgen liggen en zijn plannen voor een verlicht en bevrijd mens. Om de kamer te vinden, reist William naar Capri waar de bouwtekeningen van het huis liggen. Deze tocht brengt hem onverwachts op het spoor van Napoleon Bonaparte, en zijn reis neemt dan een avontuurlijke wending. William lijkt in zijn element - tot de twijfel toeslaat. Want gelooft hij eigenlijk wel in de idealen van zijn overleden vader? Ver van huis en van alles wat hem bekend is, wordt William gedwongen antwoorden te vinden op grote levensvragen en zich te bevrijden van de ideeën van anderen.

Recensie door Coenraad de Kat:
Williams vader, Gideon Fitch Aldermann, geeft aan James Stuart in 1771 de opdracht om een herenhuis (De Tempel genaamd) voor hem te bouwen. William groeit op in eenzaamheid in dit imposante herenhuis aan de Harleystreet in Londen. William is als klein kind een bijzonder kind, getalenteerd en eigenzinnig, omringd door voogden en personeel. Zijn vader Gideon is lid van de broederschap Dilettanti. Hij wil William opvoeden volgens de leer en regels van de broederschap. William raakt geobsedeerd door Napoleon en speelt de veldslagen na in zijn kamer. Als zijn vader overlijdt erft hij het herenhuis De Tempel met zijn geheime kamer waar de “Grand Oeuvre” moet liggen. Zijn vader Gideon heeft zich tijdens zijn leven beziggehouden met deze “Grand Oeuvre” en hij wil dat zijn zoon dit voortzet. Een van zijn vaders vrienden verbreekt echter de belofte om William volgens deze regels op te voeden en dan begint de zoektocht naar de geheime kamer. Een onderdeel van de zoektocht is dat ze een Grand Tour door Europa gaan maken om achter dit geheim te komen.

Het verhaal is in korte hoofdstukken geschreven maar zeer uitgebreid. Dit maakt het soms wat langdradig en hierdoor mist het verhaal vaart. Door de uitgebreide wijze van beschrijven is het wel gedetailleerd en hierdoor ga je op in het verhaal en lijkt het alsof je toeschouwer bent van het geheel. De historische feiten die in het verhaal zijn verwerkt, zijn soms een opsomming en dit is voor het verhaal jammer, maar toch blijf je nieuwsgierig naar het verdere verloop van het verhaal, met de vraag waar bevindt zich die geheime kamer en wat houdt nu eigenlijk de Grand Oeuvre in. Het einde van De geheime kamer sluit af met een cliffhanger waardoor je als lezer achterblijft met de vraag; wat gaat er nu gebeuren ... maar we zullen nog even geduld moeten hebben voordat we hier achter komen.

De geheime kamer is het eerste deel van een trilogie. Het tweede deel De geheime stad verschijnt in het voorjaar van 2015.

1. Hmm, het verhaal klinkt inderdaad wat langdradig. Klinkt eerder als een boek dat ik mijn vriend zou laten lezen. Hihi, misschien doe ik dat ook wel. Als hij hem goed vindt, kan ik hem daarna nog lezen ;)