Gastrecensie: Lonely Boy - Gerard Nanne

Recensie: Coenraad de Kat
ISBN: 9789086602452
216 pagina’s | Uitgeverij  Ellessy | februari 2014
Gerard Nanne:
Gerard Nanne woont in Bovenkarspel en zijn boeken spelen zich grotendeels af in West-Friesland. In 2011 won Gerard Nanne "de thrillerschrijver van het jaar" verkiezing op Spanningsblog.nl

Na het overlijden van haar moeder gaat Lucy den Hollander op zoek naar haar vader. Kort nadat ze hem heeft opgespoord, wordt hij vermoord aangetroffen in
het Hoornse Julianapark. Voor inspecteur Jillian Blom, rechercheurs Paula van Es en Felix Winner, betekent dit het begin van een bizarre speurtocht, waarin niets is wat het lijkt. Er loopt ook een vermissingszaak van de negenjarige Robin Verhagen. Hij is al vier weken spoorloos. Gaandeweg het onderzoek lijkt het er op dat de vermiste Robin en de vermoorde man in het park met elkaar te maken hebben. Maar het antwoord daarop laat lang op zich wachten. Tot de afschuwelijke waarheid aan het licht komt......

Recensie Coenraad de Kat:
De hoofdpersoon Lucy den Hollander gaat op zoek naar haar vader die ze nooit heeft gekend. Haar aan alcohol verslaafde moeder wilde tot aan haar dood er niets over zeggen. Lucy komt een foto tegen als ze het huis van haar overleden moeder aan het leeghalen is. Ze vindt haar vader, kort daarna wordt hij dood aangetroffen in een park. Er is ook al 4 weken een zoektocht aan de gang naar een verdwenen 9-jarig jongetje, Robin Verhagen. Inspecteur Jillian Blom en de rechercheurs Paula van Es en Felix Winner zitten op deze zaak en komen tot conclusie dat deze 2 zaken meer elkaar gemeen hebben dan ze in eerste instantie denken.

Jammer is dat het boek de lading van spanning net niet in zich heeft, maar daar tegenover staat dat het verhaal goed in elkaar steekt en de opbouw goed verloopt. Helaas kruip je tijdens het lezen ook niet in de huid van de karakters zodat je één wordt met ze. De  karakters zijn divers en hebben allemaal een eigen ik dat naar boven komt in het verhaal. De karakters blijven ondanks alle persoonlijke info wat oppervlakkig maar wel met een psychische lading erin. Tijdens het lezen roept het verhaal wel vragen op van hoe kan dit en er moet iets aan deze praktijken worden gedaan. Maar wat... Op het einde van het verhaal word je toch nog even verrast. Het boek leest vlot en makkelijk.