11-07-14

Recensie: Dansen in de hemel - Michael Pilarczyk

Titel: Dansen in de hemel
Auteur: Michael Pilarczyk
Genre: Roman
ISBN: 9789079679201
256 pagina's | Invictus | mei 2014

Michael Pilarczyk:
Michael Pilarczyk is spreker en schrijver. Zijn herkenbare stemgeluid was te horen bij Radio 538 en Veronica. Hij was VJ bij The Music Factory en presenteerde jarenlang programma's op RTL4. Dansen in de Hemel is zijn debuutroman.

Het verhaal:
Dansen in de hemel is het aangrijpende verhaal over twee mensen die worstelen met liefde en dood in een decor van glamour, geldwolven en grootheidswaan. Een actuele roman over verlangen, geld, geluk en echte liefde. Een zoektocht naar onze eigen waarheid.

Mishka Kamadev is een romanticus met een te groot verlangen naar passie, roem en rijkdom. Voor de buitenwereld leidt hij een glamourbestaan, maar zijn innerlijk raakt verscheurd. Het ene moment is hij The God of House Music in het nachtleven, het andere moment is hij verzorger van zijn ongeneeslijk zieke vrouw. Mishka zoekt vergetelheid in drank en pillen, stort zich in een affaire met de hartsvriendin van zijn vrouw, en op de beurs verliest hij zijn fortuin. En dan overvalt zijn oude jeugdliefde hem met een verbijsterende mededeling. Hoe legt hij alles uit aan zijn stervende vrouw?

Mijn mening:
„Het leven glipte door mijn vingers. Hoe lang zouden we nog samen zijn? En met die vraag gaf ik het antwoord op wat ik niet horen wilde: Lisa ging dood.”

Over het boek Dansen in de hemel zijn de laatste weken reeds vele lovende recensies geschreven. Dit maakt dat ik erg nieuwsgierig ben naar het boek en hoge verwachtingen heb. Heeft het verhaal deze hoge verwachtingen waar kunnen maken? Ja en nee ...

Het verhaal is in een prettige, beeldende schrijfstijl geschreven en laat zich vlot lezen. Het verhaal ontroerd, is aangrijpend, meeslepend en boeiend. Hoofdpersonage Mishka Kamadev trouwt de ongeneeslijk zieke Lisa, lijdend aan Cystic Fibrosis, taaislijmziekte. 

„Lisa was nog geen negenentwintig. Ik stond op de drempel om het grotemensenleven te betreden en ik werd meteen geconfronteerd met een realiteit die ik niet kon bevatten.”

Hoe houd je je staande naast je doodzieke vrouw, die zich meer en meer terugtrekt in haar eigen wereldje en die je steeds verder achteruit ziet gaan? 

„Ze was vooral alleen met zichzelf, niet meer met mij, en ik had niet de indruk dat het op enige wijze tot haar doordrong. Dag en nacht had ze pijn, pijn die ik met al het geld van de wereld niet kon wegnemen, laat staan dat ik haar kon beter maken. Het maakte me nog triester dan ik al was.” 

Mishka’s antwoord hierop is vluchten in alcohol en medicijnen, het najagen van rijkdom en roem, en andere vrouwen. Vrouwen als de Hongaarse prostituee, zijn jeugdvriendin Lotte met wie hij dochter Donna krijgt, maar met name Isabelle, de hartsvriendin van Lisa. 

„Ik weet van jou en Isabelle. Dat jullie het met elkaar doen. Het was mijn idee, vanaf het prille begin. Ik heb het aan haar gevraagd, omdat ik het niet meer kon, omdat mijn lichaam het niet meer aankon. En om te voorkomen dat jij zou gaan hoeren en sloeren, leek dat mij een veilige oplossing. Het enige risico was natuurlijk dat jij jezelf weer helemaal zou verliezen en dat je verliefd zou worden, maar Isabelle zou niet verliefd worden op jou, dat was de afspraak.”

Het verhaal doet me denken aan het bekende boek van Kluun; Komt een vrouw bij de dokter en ik betrap me er dan ook op dat ik beide verhalen regelmatig aan het vergelijken ben.

„Misschien was ik daar bang voor geweest, om weer samen gelukkig te zijn, wetend dat ons geluk in een onbewaakt ogenblik afgenomen zou worden. Nooit meer samen kijken naar de schittering van de zon in de zee, nooit meer met de honden over het landgoed wandelen, al deden we niets, zolang we het maar samen deden. Genieten van eenvoudige dingen, die ineens zo bijzonder zijn als je bij elkaar bent. Ons leven was volmaakt.”

Aan de ene kant vind ik het verhaal weinig diepgang hebben en een beschouwing van de glamour en glitter van the rich & famous people in town. Aan de andere kant waren de beschrijvingen van het ziekteproces van Lisa en later haar overlijden, fragmenten die me regelmatig een brok in de keel en tranen in mijn ogen gaven. Het verhaal maakt de lezer duidelijk; ongeacht hoeveel rijkdom en roem iemand ook bezit, er is één essentieel iets wat met al het geld en roem ter wereld nooit gekocht kan worden; gezondheid... 

„Het enige wat ze nodig had was een gezond lichaam, en na alles wat haar in dit leven niet bespaard is gebleven, is het haar niet gegund.”

„Door je leven te delen met iemand die ongeneeslijk ziek is, denk je dat je leert omgaan met het onvermijdelijke, maar er bestaat geen voorbereiding op dat moment. Aan elf jaar sterven is vandaag een einde gekomen. God heeft me beloofd dat een engel met grote witte vleugels Lisa meeneemt naar een paradijs waar ze kan uitrusten van haar aardse lijdensweg.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten