15-07-14

Recensie: Het gerecht - Inge Ipenburg

Titel: Het gerecht
Auteur: Inge Ipenburg
Genre: Literaire Thriller
ISBN:9789026136542
320 pagina's | Uitgeverij De Fontein | mei 2014

Inge Ipenburg:
Inge Ipenburg raakte tijdens het juryvoorzitterschap van De Gouden Strop (2011) geïnspireerd en begon met schrijven. Met tussenpozen kwam Het gerecht tot stand. Inge is bekend als actrice en was recent te zien in de succesvolle serie Celblok H.

Het verhaal:
Sandra Hazelaar is een voormalig actrice die tegenwoordig in de luwte van de media-aandacht haar huiskamerrestaurant bestiert. Maar als zij op een avond in het Amsterdamse Sarphatipark getuige is van een verkrachting, zet dat haar hele leven op zijn kop. Zij herkent de verkrachter als de strafadvocaat mr. Joachim Hansson, die regelmatig aanschuift aan de desk van een entertainmentrubriek. En hij herkent Sandra...

Gedreven door een groot rechtvaardigheidsgevoel wil Sandra alles op alles zetten om het recht te laten zegevieren. De macht van Hansson reikt echter ver, heel ver. Hij zorgt ervoor dat haar zorgvuldig opgebouwde leven en reputatie als een kaartenhuis in elkaar storten. Sandra verliest de grip op haar leven en vrienden, terwijl Hansson de dans lijkt te ontspringen...

Mijn mening:
„Angstig sta ik als aan de grond genageld en ik durf niets. Ik voel mijn hart in mijn lijf bonzen en houd mijn adem in. Even hoor ik alleen maar het suizen van mijn bloed in mijn oren. Wat moet ik in vredesnaam doen? Kan ik hier ongemerkt wegkomen? Wil ik hier ongemerkt wegkomen?”

Het gerecht, het thrillerdebuut van Inge Ipenburg, heeft mij aangenaam verrast. Vanaf het heftige begin raak ik in de ban van het verhaal en laat deze me niet meer los. Karakters zijn goed uitgewerkt en komen voor je ogen tot leven. De spanning wordt goed opgebouwd, het verhaal eindigt met een verrassende ontknoping. 

Het verhaal begint meteen heftig als hoofdpersonage Sandra getuige is van een brute verkrachting. En dan komen we meteen bij de hamvraag: wat doe je als je getuige bent van een misdrijf? Zegeviert je rechtvaardigheidsgevoel, ook als dit ten koste zal gaan van je eigen leven, je reputatie en je vrienden? Hoe ver ga je voor gerechtigheid?

Voormalig actrice Sandra Hazelaar werkt met veel plezier en toewijding in haar Keukenrestaurant en cateringbedrijf. Op een avond is ze getuige van een brute verkrachting in het Amsterdamse Sarphatipark door de bekende strafpleiter mr. Joachim Hansson. Sandra herkent hem. En hij herkent haar…

„Hij loopt het park in. Zonder naar me te kijken roept hij met die keurige geaffecteerde stem: Ik zou uitkijken als ik u was. Goed uitkijken, juffrouw!”

Sandra ontfermt zich over het slachtoffer, Meike Smetterling, en wil een getuigenverklaring afleggen mocht Meike besluiten om aangifte te doen. Ze vindt dat mr. Hansson hier niet mee weg mag komen, ook al is hij Nederlands bekendste strafpleiter. Sandra neemt haar beste vriend Kees in vertrouwen en vertelt hem wat er gebeurd is. Samen besluiten ze op onderzoek uit te gaan, ze hebben het vermoeden dat er meerdere vrouwen slachtoffer van mr. Hansson zijn geworden. 

„Zou het de eerste keer zijn dat de advocaat zoiets doet? Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Zo zag het er niet uit. Het leek geen opwelling. Hij moet het gepland hebben of in ieder geval rekening gehouden hebben met de mogelijkheid. Anders had hij geen touw en mes bij zich gehad. Wie weet hoeveel vrouwen deze kant van onze charmante advocaat al hebben leren kennen.” 

Door toedoen van mr. Hansson lopen de gasten van Sandra's Keukenrestaurant een voedselvergiftiging op. Het incident wordt breed uitgemeten in de media en Sandra’s reputatie staat op het spel. 

„De vernietiging van Sandra Hazelaar is binnen tien minuten aangekondigd, in gang gezet en afgerond. Ik ben dan wel fysiek nooit verkracht, maar mentaal is het een totale verkrachting en vernedering. Er is niks van me over. Zelfs niet in mijn eigen hoofd.” 

Meike besluit na lang aarzelen aangifte te doen van verkrachting, Sandra legt een getuigenverklaring af. Maar dan komt Sandra erachter dat de macht van mr. Hansson heel ver reikt. Ze gaat de strijd aan, gedreven door haar rechtvaardigheidsgevoel, maar verliest langzaam maar zeker grip op haar leven. Als blijkt dat de macht tentakels van mr. Hansson zelfs haar vrienden bedreigen, verbreekt ze het contact met haar beste vriend Kees. Ook probeert mr. Hansson op een avond Sandra aan te rijden, maar ze weet op tijd weg te komen. Door toedoen van mr. Hansson dreigen haar Keukenrestaurant en cateringbedrijf ten onder te gaan.

„Wanneer eindigt deze nachtmerrie? En waar ben ik dan. De verkrachting van Meike lijkt een eeuwigheid geleden. Het lijkt alsof die er niet meer toe doet. Alsof het alleen maar een aanleiding was om mijn leven uit elkaar te laten spatten. Maar dat is niet zo. Het is andersom en dat moet ik niet vergeten. Ik ben niet het middelpunt. Ik ben een lastige bijkomstigheid. Blijkbaar een heel erg lastige bijkomstigheid.”

En dan is er ook nog haar stalker, wie is hij? Is Ton Daalder zijn echte naam? Wat wil hij van haar? 

„Iedereen kan Ton zijn. Die foto’s van Facebook waardoor ik in eerste instantie reageerde, hoeven helemaal geen foto’s van hemzelf te zijn. Natuurlijk zijn het geen foto’s van hem. Ik heb me er gewoon in laten luizen en heb geen idee wie Ton Daalder is. Hoe hij eruitziet en waar hij is. Maar hij weet precies wat ik doe, met wie, waar en wanneer.”

Dan krijgt Sandra hulp uit onverwachte hoek. Zal het recht eindelijk zegevieren? Zal mr. Hansson zijn straf niet langer kunnen ontlopen? 

„Maar als ik aan mijn eigen leven denk, de puinhoop die daar nog van over is, mijn bezorgdheid om mijn vrienden, mijn verbroken vriendschap met Kees, mijn door het slijk gehaalde reputatie, dan is het raar genoeg niet zo vanzelfsprekend. Dan klinkt er een stem in mijn hoofd die zegt dat ik moet vechten. Dat ik hier beter uitkom als ik de strijd aanga, deal met de nieuwe omstandigheden. Maar ik wil mijn leven terug. Dat wel. Heel graag zelfs.”

Het gerecht: een verhaal welke mij aangenaam verrast heeft. Het verhaal is meeslepend en spannend, karakters zijn goed uitgewerkt. Het verhaal eindigt met een verrassende ontknoping. Wat zou jij als lezer doen als je getuige bent van een misdrijf? Zegeviert je rechtvaardigheidsgevoel, ook als dit ten koste zal gaan van je leven, je reputatie, je vrienden? Hoe ver ga je voor gerechtigheid? Dit thrillerdebuut smaakt naar meer en ik hoop dan ook dat er nog vele boeken van Inge Ipenburg zullen volgen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten