Recensie: Nobody - Marelle Boersma

Titel: Nobody
Auteur: Marelle Boersma
ISBN: 9789461091185
320 pagina's | De Crime Compagnie | mei 2014

Marelle Boersma:
Marelle Boersma is een vernieuwend schrijfster. Ze schrijft boeken over actuele misstanden, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen van slachtoffers. Met haar onderwerpkeuze beweegt ze zich daardoor op de grens van waarheid en fictie. Haar boek Vals alarm heeft de tweede prijs gewonnen bij de Thrillerawards 2012 en stond ruim 6 weken in de bestseller 60. Vanaf 2010 geeft Marelle Boersma schrijftrainingen, die voornamelijk gericht zijn op spannend schrijven.

Vivian maakt zich zorgen over een van haar HAVO-leerlingen. De 17-jarige Lynn is afwezig en stil tijdens de lessen en lijkt zich meer en meer terug te trekken. Vivian vermoedt dat het meisje misbruikt wordt, maar Lynn laat niets los. Wanneer ze uiteindelijk achter de gruwelijke waarheid komt, is die erger dan ze ooit had kunnen bedenken...

„Ik kijk neer op een meisje met een lege blik in haar ogen. Ik zie dat ze niet anders kan dat dit te laten gebeuren, omdat ze weet dat verzet geen zin heeft. Ik zie een meisje dat heeft geleerd dat haar lichaam niet alleen van haar is. Ze heeft afstand van haar lichaam moeten nemen. En nu van nog veel meer. Het is jammer dat het zo moet lopen, maar dit is wat ze haar ingeprent hebben. Dit heeft ze geleerd. Zo is ze geprogrammeerd.”
Wat een verhaal, zó spannend en meeslepend rondom een afschuwelijk thema; ritueel misbruik van jonge kinderen. Het gegeven dat het verhaal gebaseerd is op waargebeurde ervaringen, maakt dat het verhaal bijna niet te bevatten en zeer schokkend is. Om de anonimiteit van het slachtoffer te waarborgen zijn de namen verzonnen en is het verhaal in een fictieve setting geplaatst. Het verhaal kruipt onder je huid en zorgt voor een beklemmend gevoel. Meteen vanaf de proloog wordt je het verhaal ingezogen en raak je in de ban van hetgeen je leest.
„De stem blijft herhalen wie ik ben. Ik ben Niemand. Ik hoor nergens bij. De stem blijft zeggen wat ik moet doen. Ik moet gehoorzamen, anders moet ik terug in de kist. Vastgebonden in het donker. Ik wil niet. Het is naar. Natuurlijk luister ik naar ze. Anders krijg ik weer pijn. De pijn is het ergst. En dus doe ik het nu zonder te protesteren.”
Het verhaal bestaat uit twee verhaallijnen; het verhaal van Vivian, die alles op alles zet om Lynn te helpen en daarnaast het verhaal van Martin Meidam, een makelaar die door persoonlijke drama’s zwaar getraumatiseerd is en in de ban raakt van de organisatie ELIT. Deze verhaallijnen worden onderbroken door de gedachten van Lynn, slachtoffer van deze organisatie.
„Ik ben slecht. Daarom moet ik mee. Ik hoor daar thuis. Daar kunnen ze me helpen. Zeggen papa en mama. Ik zit in de auto, weggedoken op de achterbank. Waarom zeggen jullie niets tegen me? Ik doe niets verkeerds. Ik ga mee omdat ik beter wil worden. Zal ik morgen weer bloemen voor je plukken, papa? Maakt dat je blij? Ik wil graag dat je blij bent, want dan doe je mij geen pijn meer.”
Vivian is lerares en vertrouwenspersoon op een middelbare school. Een van haar leerlingen is Lynn, een meisje dat opvalt door haar gedrag. Vivian voelt dat er iets met haar aan de hand is, maar wat? „Ze is net een bang vogeltje dat niet weet waar ze veilig is.” Is er sprake van anorexia of is er iets heel anders aan de hand met Lynn? Een gesprek met haar ouders leidt tot niets en ook van Lynn zelf wordt Vivian niets wijzer. Wordt Lynn misbruikt door haar vader?
„Ik zie de ouders van Lynn voor me. Ze waren vriendelijk, onmiskenbaar belezen en slim. En een wethouder kent de wet als geen ander. Geen ouders bij wie je misbruik verwacht. Maar geldt dat niet voor iedereen? Hoe kom ik erachter of er echt iets speelt bij hen thuis? De kwetsbaarheid van het meisje raakte me. Maar niets uit hun woorden wijst in de richting van misbruik, alleen het gedrag van Lynn doet dat. De ogen van Lynn spreken hun eigen taal. Ze vertellen me dat ze bang is, maar tegelijkertijd geven ze aan dat ze zich schaamt en zich het liefst onzichtbaar wil maken.”
Edo, schooldirecteur en tevens Vivian’s geheime minnaar, ontmoedigt Vivian om verder te zoeken. Hij wil dat Vivian voorzichtig is met haar conclusies, de vader van Lynn is wethouder en een invloedrijk man. „Weet je welke consequenties het kan hebben als je het verkeerd hebt? Je kunt een wethouder niet zomaar beschuldigen van .. wat dan ook.” Edo wijt het gedrag van Lynn aan de puberteit. Maar Vivian geeft niet op en wint langzaam maar zeker het vertrouwen van Lynn. „Ik moet weten wat er met Lynn aan de hand is.” Vivan gaat op onderzoek uit en komt op het spoor van een duistere organisatie.
„Wie ben ik eigenlijk zonder dit leven? Ik ben niemand, maar zelfs die ken ik niet. Want hoe moet ik leven zonder de normale gebeurtenissen? Hoe geschift ga ik me dan gedragen? Ga ik er dan weer naar op zoek omdat ik alleen dit leven gewend ben? Kan ik leven zonder deze wereld, hoe onmenselijk die ook is?”
In een tweede verhaallijn maken we kennis met makelaar Martin Meidam. Hij verloor zijn vrouw en dochter en bleef alleen achter. Het verlies van zijn dierbaren heeft hem getraumatiseerd. Hij raakt betrokken bij de organisatie ELIT die als doel heeft een nieuwe samenleving te creëren. De organisatie houdt zich echter bezig met duistere praktijken en rituelen. Martin voelt zich thuis bij de organisatie en voelt zich gewaardeerd door de groep. Maar tegen welke prijs?
„Er stroomt nieuwe energie door zijn lijf en samen met het gevoel dat hij bij een nieuwe groep hoort, vervult dit hem met een immense trots. Hij is niet meer alleen. Het gaat om hem! Hij staat centraal. Het hier en nu. De zonden die verheerlijkt mogen worden, omdat er nu eenmaal niets fijners is. Waarom laat je je straffen als je er ook van kunt genieten? Hij is één brok genot. Hij zal trouw zijn aan ELIT. Hij hoort er gewoon fucking bij!”
Vivian komt steeds meer te weten over deze organisatie en ontdekt uiteindelijk de gruwelijke waarheid. „Lynn heeft in de afgelopen weken wel kleine aanwijzingen gegeven, maar het was alsnog onmogelijk om de zieke handelswijzen van deze organisatie te overzien. Het is als een puzzel, waarbij de stukjes op geen enkele plaats thuishoren, omdat het té ongeloofwaardig is wat er dan als beeld zichtbaar wordt.” Met gevaar voor eigen leven wil ze Lynn bevrijden uit handen van ELIT.  Zal het haar lukken? En wat heeft haar minnaar Edo hiermee van doen?
„Als er weinig bewijzen zijn, is het dan niet waar? Om het te stoppen, moet we het geloven.”
Nobody: een zeer spannend en meeslepend verhaal welke onder je huid kruipt en je niet meer loslaat. Het verhaal geeft je een beklemmend gevoel en blijft door je hoofd spoken, ook als het gelezen is. Het is bijna niet te bevatten dat dit verhaal gebaseerd is op waargebeurde ervaringen, hoe verknipt is deze wereld? Ik heb bijna alle boeken van Marelle Boersma gelezen, dit boek komt voor mij bovenaan de lijst te staan, het beste boek van haar hand (tot nu toe).