29-09-14

Recensie: Traffic - Lois Blommestein

Titel: Traffic
Auteur: Lois Blommestein
Genre: Thriller
ISBN: 9789048430352
262 pagina's | Free Musketeers | september 2013

Lois Blommestein:
Lois Blommestein heeft altijd een grote fantasie gehad en veel ideeën voor verschillende verhalen. Het begon met kleine opstellen en het eindigde met een lang verhaal. Vanaf haar dertiende is ze bezig met lange verhalen en op haar zestiende schreef ze haar eerste jeugdthriller Weg uit de hel welke een jaar later werd uitgegeven. Andere boeken van haar hand zijn: Sole Survivor, Verloren onschuld en Doodgewoon.
Het verhaal:
Ilana is een jong meisje van zestien jaar die op school haar draai niet kan vinden. Via internet ontmoet ze de vriendelijke Josh. Ze ontmoeten elkaar en alles lijkt goed te gaan. Josh verandert echter van nobele prins tot gevaarlijke mishandelaar en Ilana moet er alles aan doen om van hem af te komen. Ze wordt gedwongen tot prostitutie. Ondertussen probeert een team rechercheurs haar te zoeken en komt op een spoor van de beruchte pooier Brendan Nice, oftewel Josh. Ilana’s ouders zijn radeloos en hebben hulp gevraagd aan een privédetective Cris Melton, een vader die zijn dochter nooit meer heeft gezien nadat zij had afgesproken met een vriend.

Mijn mening:

„Ik vertrouwde de verkeerde persoon en het bracht me in een wereld die ik nooit voor mogelijk kon houden. Ik kende het alleen uit films en boeken. Ik had nooit verwacht dat ikzelf een hoofdpersoon uit één van de boeken zou worden.”

Meteen vanaf het begin word ik meegenomen in dit spannende, beklemmende en meeslepende verhaal. Het verhaal is in een prettige schrijfstijl geschreven en laat zich vlot lezen. Het boek bestaat uit drie verhaallijnen die afwisselend verteld worden. De zestienjarige Ilana leert via internet een jongen kennen. Ze weet niet zoveel van hem, alleen dat hij Josh heet en achttien jaar oud is. Ilana vertrouwt hem en heeft het gevoel dat hij de enige is die haar begrijpt en er voor haar is. Josh palmt Ilana steeds meer in en biedt haar een luisterend oor. „Hij wist hoe ik me voelde, waar ik doorheen moest, dat ik me rot voelde. Zelfs zijn ouders hadden niets door, wisten niet hoe ik me echt voelde.” 

Wanneer ze op een dag met hem heeft afgesproken in Amsterdam, komt Ilana erachter dat hij haar voorgelogen heeft. De man in kwestie die voor haar staat is jaren ouder en blijkt Brendan te heten. Toch gaat ze met hem mee in zijn auto wanneer hij vraagt ergens iets te gaan drinken. Als lezer wil je haar wel toeschreeuwen; stap niet in die auto, hij heeft heel andere plannen met je, doe niet, ren weg nu het nog kan. Maar Ilana stapt wel in en belandt hiermee in een helse nachtmerrie. Een nachtmerrie waaruit ontsnappen onmogelijk lijkt...

„Brendan had mijn leven afgepakt. Hij had mijn lichaam, maar nooit mijn geest. Ik wist altijd dat hij fout zat en ik wilde niet dat hij me aanraakte. Mijn angst voor hem was groot, maar mijn woede en haat wonnen het. Ik wist dat er een dag zou aanbreken die mij terug naar huis zou brengen.”

In de tweede verhaallijn lezen we hoe Ilana na een aantal maanden weet te ontsnappen uit het huis in België waar ze naartoe is gebracht. In dit huis werd zij samen met Veronique en Sofia gevangen gehouden en kreeg ze te maken met geweld, intimidatie, verkrachting en gedwongen prostitutie. Op haar vlucht naar Nederland wordt ze achtervolgd door Brendan en zijn mannen. Ilana weet echter te ontkomen en wordt herenigd met haar ouders. Ze is veilig, maar voor hoelang? 

„Mijn ouders kwamen mij ophalen. Ik was veilig. Er kon me niets meer gebeuren. Dat moest ik geloven. Het probleem was dat ik het zelf niet geloofde. Ik zou me nooit meer veilig voelen, ook al waren mijn ouders bij me. Ik zou altijd over mijn schouders kijken, wetend dat Brendan en zijn mannen in de buurt waren. Ik wist dat de eerste stap gedaan moest worden: aangifte. Ik wist alleen niet zeker of ik sterk genoeg was om een wildvreemde te vertellen wat er in het halfjaar was gebeurd. Als ik wilde dat die schoften werden gestraft, moest ik wel aangifte doen.”

Wanneer ze denkt veilig aangifte te kunnen doen op het politiebureau blijkt dat de tentakels van Berdan’s netwerk zich zelfs tot in het politiebureau uitstrekken. „Niemand wist dat hij hier was. Niemand zou hem volgen. Hij was net als Cris een ervaren rechercheur. Alleen wisten ze niet dat hij er nog een baantje bij had. Het beschermen van meisjes die er wel eens vandoor konden gaan.” Brendan weet Ilana vanuit haar ouderlijk huis wederom te ontvoeren en brengt haar terug naar het huis in België waar ze opnieuw gevangen wordt gehouden. Zal Ilana ooit weer veilig en vrij zijn?

„Waar had ik dit allemaal aan verdiend? Het kwam allemaal door die ene afspraak. Het was mijn schuld. Ik had dit allemaal op me afgeroepen. De tranen stroomden over mijn wangen. Ik wilde niet meer. Ik kon niet meer. Brendan had gewonnen. Iedereen had gewonnen. Behalve ik.”

De derde verhaallijn beslaat de zoektocht van rechercheur Cris, op zoek naar zijn vermiste dochter Sofia. Sinds haar vermissing stelt hij alles in het werk om haar te vinden. Maar waar is Sofia en bij wie? Wanneer aan Ilana bij het doen van haar aangifte een foto van Sofia getoond wordt, herkent zij het meisje. Ook Sofia is in handen gevallen van Brendan Nice. Nice is geen onbekende van de politie en is eerder aangehouden op verdenking van mensenhandel en pooierschap. Cris wordt door Brendan en zijn mannen bedreigd en onder druk gezet om zijn onderzoek te beëindigen. Maar hij wil koste wat kost zijn vermiste dochter Sofia en Ilana terugvinden. Zal het hem lukken om de meisjes te bevrijden uit handen van Brendan en zijn mannen? 

„Werden we wel gevonden? Zochten ze ons wel? Ik moest geloven van wel, anders zou ik het niet redden. Ik moest me ergens op focussen en dat was het idee dat we werden gezocht.”

Het verhaal eindigt met een spannende ontknoping, waarbij Brendan en de zijnen in het nauw worden gedreven. Zullen de meisjes eindelijk weer vrij en veilig zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten