08-10-14

Recensie: Flashback - Eva Burgers

Titel: Flashback
Auteur: Eva Burgers
Genre: Jeugd (12+)
ISBN: 9789020609530
160 pagina's | Uitgeverij Kluitman | september 2014

Eva Burgers:
Eva Burgers werkte jarenlang als rechercheur op de afdeling zware criminaliteit. Haar ervaringen neemt zij mee in de boeken die zij schrijft. Stille getuige was haar eerste jeugdthriller en werd meteen een succes. Momenteel is zij bezig met het schrijven van een nieuwe thrillerserie voor volwassenen, KAYA Crime, waarvan in februari 2015 het eerste deel zal verschijnen.

Het verhaal:
Flashback gaat over Lynn die na een avondje shoppen als uit het niets van haar fiets wordt gerukt, in elkaar wordt geslagen en in het ziekenhuis belandt. De volgende dag kan ze zich bijna niets meer van het voorval herinneren, en dan beginnen de vragen. Waarom zij? Wat is er precies gebeurd? Wie was het? Soms zijn de antwoorden dichterbij dan je denkt...

Mijn mening:
Een spannende jeugdthriller waarbij één vraag als een rode draad door het verhaal heenloopt; wie is de dader en heeft het op Lynn gemunt? Het verhaal is in een prettige schrijfstijl geschreven en laat zich vlot lezen. Afwisselend lezen we het verhaal vanuit het perspectief van hoofdpersonages Lynn en Jay. 

„Ik reed over het fietspad. Er kwam een man op me af die me vastgreep. Hij droeg een zwart vest met capuchon en drukte me tegen de grond. De getatoeëerde sterretjes op zijn pols waren het laatste wat ik zag voor alles zwart werd.”

Wanneer Lynn na een gezellig avondje shoppen met haar vriendinnen op weg naar huis het laatste stuk alleen fietst, wordt ze door iemand van haar fiets getrokken en mishandeld. Gelukkig schiet voorbijganger Paul haar te hulp waardoor erger voorkomen kan worden, de dader weet echter te ontkomen. Lynn wordt zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Wanneer Lynn bijkomt kan ze zich bijna niets van het gebeuren herinneren. Het enige wat ze zich uiteindelijk weet te herinneren is dat degene die haar aanviel een zwart vest met capuchon droeg. Wat is er precies gebeurd? Wie heeft haar dit aangedaan en waarom? 

„De berichtjes van Jay begonnen steeds meer op noodkreten te lijken. Ik wist niet wat ik ermee aanroest. Als ik ze beantwoordde, was het eigenlijk nooit goed en belandden we in een lange, zinloze sms-discussie. Maar als ik niet reageerde, werden zijn berichten steeds dwingender van toon.”

Gedurende het verhaal komen er een aantal potentiële daders in beeld, zo is er Lynn's vriendje Jay, hij heeft er moeite mee dat Lynn een pauze in hun relatie inlaste nadat hij met Amber zoende. Hij stuurde haar diverse sms’jes die dwingender en dreigender van toon werden. Zou hij de dader kunnen zijn? Tenslotte heeft hij, net als degene die haar mishandelde, een zwart vest met capuchon. Lynn kan het zich niet voorstellen. 

„Ik gruwelde bij het idee. Mijn ogen deden nog zeer van het huilen en bij de gedachte dat Jay mij iets aan wilde doen, verkrampten al mijn spieren. Ik wilde alleen nog maar mensen in mijn buurt die oprecht van me hielden. Maar wie kon ik vertrouwen als zelfs mijn vriend mij het allerslechtste toewenste?”

Of was Thom, Jay’s beste vriend de dader? Waarom wilde hij Jay en Lynn uit elkaar drijven door aan Amber te vragen Jay te zoenen zodra Lynn in de buurt was? Waarom verschafte hij Jay een vals alibi? Wat ging er allemaal schuil achter zijn glimlach en bezorgdheid voor Jay?

Waarom heeft Nick, Jay's broer, allerlei foto’s van Lynn op zijn kamer liggen? Hoe zit het met de kaart met fietsroutes door de duinen die Lynn en Jay op zijn kamer vinden? Lynn had hem verteld dat ze binnenkort wilde gaan fietsen door de duinen en ze had al een fietsroute uitgestippeld op haar kaart. Het is deze route die op zijn kaart aangegeven staat. En niet te vergeten, ook hij is in het bezit van een zwart vest met capuchon. "Er is iets met Nick aan de hand dat ernstiger is dan wij vermoeden."

Paul, Lynn’s redder, krijgt als dank voor zijn hulp een baan als klusjesman bij haar ouders aangeboden. Hij dringt steeds verder het leven van Lynn en haar ouders binnen en maakt zich al snel onmisbaar. Paul laat weinig los over zichzelf. Wie is hij? Zou hij Lynn’s belager kunnen zijn? 

„Eigenlijk had ik alles wat ik me kon wensen, maar toch miste ik vaak de warmte van een hecht gezin. Als enig kind was ik altijd maar alleen met mijn vader en moeder. Ik was blij dat Paul een stukje van mijn eenzaamheid had weggenomen, en ik hoopte dat hij nog lang zou blijven.” 

Vier mogelijke daders, wendingen in het verhaal maken dat je als lezer keer op keer je gedachten over de mogelijke dader bij moet stellen. Gebeurtenissen als een inbraak in Lynn’s atelier waarbij haar schilderijen vernield worden, een achtergelaten tekst door de inbreker: „ik maak je kapot!”, haar moeder die door een indringer opgesloten wordt in de kelder en tot overmaat van ramp wordt Lynn van haar fiets getrapt door iemand op een zwarte scooter. Hoewel alle tekenen in de richting van Jay wijzen, verdenkt Lynn Nick, hij reed de laatste keer dat ze hem zag op een zwarte scooter …

Hoewel de feiten steeds meer leken te kloppen en de identiteit van de dader steeds meer vorm begon te krijgen, wilde ik het nog niet geloven. Want als het inderdaad Jay was geweest, dan schortte er dus ook iets aan mijn mensenkennis. Hoe kon ik ooit nog andere mensen vertrouwen als ik zelf niet eens kon inschatten wie goed of slecht voor me was?” 

Wie is de werkelijke dader? Wie had het op Lynn gemunt? En waarom? Het verhaal eindigt met een spannende ontknoping waarbij de ware dader wordt ontmaskerd.  

„Plotseling veranderde er iets. Zijn mouw schoof iets omhoog en in een flits zag ik een getatoeëerd sterretje op zijn pols. Mijn ademhaling versnelde. Er schoot van alles door mijn hoofd, maar het lukte me niet om de beelden helder te krijgen. Het waren er te veel in een te korte tijd. Ik voelde dat ik over mijn hele lichaam begon te zweten. (…)Ik dacht dat je een vriend was, snikte ik.”

1 opmerking:

  1. Ik vond het heeeeeel erg eng. En Max ook.

    Gr. Fenne en Max.

    BeantwoordenVerwijderen