06-10-14

Recensies: In mijn bloed - Milou van der Will

Titel: In mijn bloed
Auteur: Milou van der Will
Recensie: Clasien, Coenraad, Thea, Miranda
Genre: Literaire Thriller
ISBN:9789044344639
335 pagina’s | The House of Books | augustus 2014

Milou van der Will:
Milou van der Will werd voor haar eerste boek Rood licht genomineerd voor Beste Thriller van het Jaar door Crimezone. Haar tweede thrillerBreekijzer werd enthousiast onthaald door lezers en pers. Behalve thrillerauteur is Milou van der Will freelancejournaliste en interviewer.

Het verhaal:
Journaliste Benthe Berg wordt geconfronteerd met hartverscheurend nieuws. Haar dochtertje Céline is één van de kinderen die door pedofiel Rick V. zijn misbruikt. De dader komt weg met een lage straf en iedereen in het kleine Noord-Hollandse dorp Ringerdam blijft bovendien heilig in zijn onschuld geloven. Benthe vindt het vonnis zo onrechtvaardig dat ze in haar wanhoop besluit om wraak te nemen. Voor Céline. In alle stilte bereidt ze een aanslag op Rick V. voor. Op de dag dat hij vrijkomt, zal ze hem liquideren. 

Recensie:

Clasien:
Topklasse........zo denk ik over dit boek. Mijn eerste kennismaking met Milou van der Will en wat voor één. In de hoofdrol Benthe Berg een journaliste die belast is met een onderzoek naar een seriemoordenaar. Wanneer er in het dorp waar zij woont een pedofiel werkzaam blijkt te zijn en haar dochtertje één van de slachtoffers, gaat ze voor gerechtigheid. Ze gaat tot het uiterste, zelfs wanneer de hele dorpsgemeenschap zich tegen haar keert. Wanhoop, emotie, wraak, alle gevoelens beleef je mee met Benthe. Wat mij betreft behoort Milou tussen onze Loes en Linda in de toplijst van Nederlandse thrillerschrijfsters.


Coenraad:
Misdaadjournaliste Benthe Berg woont in het het Noord-Hollandse dorp Ringerdam. Ze stort zich volledig op de zaken waarover ze schrijft en dat brengt haar in benauwde posities. Dit is ook het geval wanneer ze schrijft over Rick V, een jongen uit het dorp die verdacht wordt van pedofilie. Benthe vermoedt dat er veel meer aan de hand is en gaat op onderzoek uit om de waarheid boven tafel te krijgen, met alle gevolgen van dien. Tijdens het onderzoek krijgt ze te horen dat ook haar dochter in deze zaak een slachtoffer is. Haar moederinstinct komt naar boven en ze bijt zich als een pittbull vast in deze zaak.

Na de korte maar ijzersterke proloog begint het verhaal waarin je meteen wordt meegesleurd. Meteen als je begint te lezen is de klik met Benthe er en die laat niet meer los. De emotionele roallercoaster van Benthe onderga je tot aan het einde en dan pas kun je weer rustig ademhalen. Tijdens het verdere verloop van het verhaal val je van de ene verbazing in de andere, van ongeloof zoals hoe de dorpsbewoners hun kop in het zand steken en het op hun eigen manier oplossen. Spanning is in ruime mate aanwezig en een aantal keren als je denkt even adem te kunnen halen dient de volgende wending zich al weer aan. Tot aan het einde blijf je verrast en uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes in elkaar.

Milou heeft met In mijn bloed een thriller neergezet die staat als een huis en siddert van spanning en emoties. Ik  hoop dat er nog vele boeken met Benthe mogen verschijnen en kijk er in ieder geval naar uit.


Miranda:
Benthe Berg is journaliste, zij laat geen steen on omgekeerd liggen om de waarheid te achterhalen en vaak komt zij in levensgevaarlijke situaties terecht. Haar man Raoul ergert zich daar het meeste aan maar Benthe is geen makkelijke vrouw en volgt graag haar eigen weg ongeacht de consequenties. Benthe wordt benaderd door de 'monster van Voorburg' hij verteld haar het exclusieve verhaal te geven wat er allemaal in het verleden gebeurd is. Na deze interview vlucht de verdachte en wordt Benthe bedreigd. Ondertussen wordt in haar dorp Ringerdam een pedofiel aangehouden onder de naam Rick V. Voor Benthe een nieuwe zaak om zich in te storten vooral daar het in haar eigen dorp gebeurd. Rick V. is de gymleraar van Benthe haar 5 jarig dochtertje Céline. In eerste instantie heeft Benthe geen idee dat Rick V.ook in aanraking is gekomen met Céline totdat de politie foto's van Céline vind op de computer van Rick V. Benthe haar wereld stort in, zij richt zich volkomen op de zaak en wil meer erover te weten komen. Zij komt er achter dat er heel wat bedrog, intriges en leugens in de familie van Rick voorkomen en zij wil alles eruit halen om achter de waarheid te komen. En daarvoor gaat Benthe ver heel erg ver.....Wanneer Rick V. veroordeeld wordt krijg hij een zeer lage straf, dat is de druppel die de emmer over doet lopen, Rick V. moet dood hij moet ervoor boeten wat hij Céline aan heeft gedaan.

Het is het eerste Benthe Berg boek, over de journaliste zullen er nog meer volgen, wat mij soms tegenviel was het karakter van Benthe maar dat is een persoonlijk puntje. 

Het verhaal bestaat uit twee verhaallijnen namelijk; het gedeelte over de bedreigingen door de monster van Voorburg en Rick.V. Milou van der Will heeft deze twee verhaallijnen goed doen samensmelten waardoor het verhaal goed doorleest. Ik miste wel de echte pieken die een degelijk thriller wel beheerst. Het blijft allemaal maar wat op de oppervlakte liggen en het einde was ook maar middelmatig. Heb het boek met een lichte teleurstelling dichtgeslagen daar ik er meer van verwachtte. Het is een makkelijk geschreven verhaal en daardoor voor iedereen erg toegankelijk om te lezen. Zou zeggen fijn vakantielectuur of een goed boek om tussendoor te lezen.

Thea:

„Ik ben niet bang meer. Nu ik weet dat ik een moord ga plegen, is elke vorm van angst die ik ooit kende naar de achtergrond verdwenen. Ik ben niet bang meer. Ik ben voor niemand meer bang - al helemaal niet voor hem. Ik ben niet bang meer. Het doet er niet toe of hij zich schuldig voelt, of er ooit voor uit durft te komen wat hij heeft gedaan. Het geeft allemaal niet meer, want ik maak hem nietig. Ik schakel hem uit. Ik dood hem.”

Wat was het spannend. Spannend en beklemmend. Meteen bij de proloog word ik het verhaal ingezogen en kruipt deze onder mijn huid. Voordat ik het weet word ik een met de gevoelens van Benthe, gevoelens van machteloosheid, woede, verdriet en wraak. Wanneer ik denk te weten hoe het verhaal zal verlopen en wie de dader is, vindt er weer een verrassende wending in het verhaal plaats waardoor ik het spoor naar de ware dader bijster raak. Tot op het eind kom ik er maar niet achter wie het gedaan heeft. De uiteindelijke dader is bij mij geen moment in beeld geweest. Wat een adembenemend spannende thriller. 


Benthe Berg is misdaadjournaliste bij het weekblad De Vrije Pers en woont samen met haar man Raoul en dochtertje Céline in het dorpje Ringerdam onder de rook van Amsterdam. Voor haar werk interviewt zij Stefan van Weezel, het monster van Voorburg, verdacht van vijfvoudige moord op prostituees. Hij liet een uitgescheurde bladzijde uit een kinderboek bij zijn slachtoffers achter. Na afloop van haar interview vindt Benthe een soortgelijke pagina op de passagiersstoel van haar auto. Waarom liet hij deze pagina voor haar achter? Is zij zijn volgende slachtoffer? Benthe’s verhaal over Stefan van Weezel wordt gepubliceerd op de dag dat hij gearresteerd zal worden, maar hij is met zijn gezin op de vlucht geslagen en ondergedoken. Benthe wordt door hem bedreigd en raakt ongewild betrokken bij zijn zieke spel... 

„Ik kan alleen maar denken aan Céline. Aan die hufter die aan haar heeft gezeten. Aan die smeerlap die een foto van haar op internet heeft geplaatst. Aan andere smeerlappen die die foto hebben bekeken. Welk artikel zal me de voldoening geven? Met welk verhaal kan ik hem terugpakken? Niks is zo erg als wat hij mijn dochter en die andere kinderen heeft aangedaan.” 

Dan komt het nieuws naar buiten dat in haar dorp Ringerdam pedofiel Rick Vrieskoop is opgepakt. Als blijkt dat haar eigen dochtertje Céline een van zijn slachtoffers is, bijt Benthe zich vast in haar onderzoek om de waarheid boven tafel te krijgen. Ze ontdekt dat er het een en ander mis is binnen het gezin Vrieskoop. Zo is Rick’s zusje Sanne al sinds tien jaar vermist. Leeft Sanne nog en zo ja, waar is ze? Wat is er gebeurd? Had Rick hiermee te maken? Waarom heeft Douwe, Rick’s broer, een baksteen bij Benthe door het keukenraam gegooid en waarom vloog hij haar naar de keel? Wilde hij niet dat zij iets op het spoor kwam? En wat heeft vader Henry allemaal op zijn kerfstok? Benthe wil koste wat kost de waarheid achterhalen. 

„Die familie draagt een geheim met zich mee. En ik weet niet of ik met het ontfutselen van dat geheim tegelijk mezelf red, maar ik moet ontdekken hoe het zit. Ik moet het een kans geven.”  

De bewoners van Ringerdam blijven Rick de hand boven het hoofd houden en geloven in zijn onschuld. Zij maken zich alleen maar zorgen om het imago van het dorp en willen dat Benthe stopt met haar onderzoek en het publiceren hierover. 

„Ineens komen ze, de tranen. Wat een strijd, wat een strijd om rechtvaardigheid. Dit dorp is gek geworden. Ze verdedigen een gearresteerde pedo, in de waan van zijn onschuld, maar proberen daarmee alleen zichzelf te beschermen. Hun imago, de naam van het dorp. Ze houden niet van nieuwkomers, en al helemaal niet als die nieuwkomers een bedreiging vormen voor de brave anonimiteit van hun leventjes. Geen gedoe, lekker laten allemaal, al betekent het dat criminelen gerust hun gang kunnen gaan. Het zijn toch ook hún kinderen? Ik begrijp er niets van. Helemaal niets.” 

Rick krijgt een lage straf van zes maanden waarvan drie maanden voorwaardelijk opgelegd. Benthe vindt dit vonnis echter zo onrechtvaardig dat ze in haar wanhoop besluit om wraak te nemen. 

„De woorden galmen door mijn hoofd, ik hoor ze, ik voel ze, ik zie ze. Ze dansen voor mijn ogen. Ze nemen alle ruimte in mijn gedachten in. Zonder pardon, zonder excuus. Ik dood hem. Ik dood hem. Dacht hij echt dat hij ermee weg zou komen? (…)Ik wil afrekenen met de schaduw van verdriet die niet uit te wissen lijkt, die mijn moederlijke brein met de dag meer gaat beheersen.” 

Als Rick wordt neergestoken en overlijdt wordt Benthe verdacht van moord op Rick en staat ze op het punt om alles te verliezen: haar baan, haar vrijheid, haar gezin. Maar is Benthe wel de ware dader? 

„Ik kom hier nooit meer uit. Ik zal altijd spijt houden van mijn domme plan die klootzak te vermoorden. Dit is hij niet waard. Dit is hij zo ongelooflijk niet waard.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten