Gastrecensie: Spoor - Deon Meyer

Titel: Spoor
Auteur: Deon Meyer
Recensie: Coenraad de Kat
ISBN: 9789400500037
520 pagina’s| A.W.Bruna Uitgevers | oktober 2013

Deon Meyer:
Deon Meyer is de internationale bestsellerauteur van acht misdaadthrillers die zich in Zuid-Afrika afspelen. Zijn boeken hebben veel internationale prijzen ontvangen, in onder andere Duitsland, Frankrijk en Zweden, en zijn in 25 talen vertaald. In 2012 werd zijn thriller 13 uur door Vrij Nederland Detective en Thrillergids uitgeroepen tot Thriller van het Jaar. Meyer werd op 4 juli 1958 geboren in de Zuid-Afrikaanse stad Paarl, in de wijngebieden van de West-Kaap. Hij groeide op in Klerksdorp in de Noorwest-provincie, het gebied van de goudmijnen. Na zijn diensttijd en zijn studie aan de universiteit van Potchefstroom begon hij als verslaggever bij Die Volksblad, een dagblad in Bloemfontein. Daarna zou hij nog werken als persvoorlichter, tekstschrijver, creative director, webmanager, Internet strategist en merken-consultant. Meyer schreef zijn eerste boek al op 14-jarige leeftijd, maar hij ging er pas serieus werk van maken toen hij de dertig reeds was gepasseerd. Verscheidene korte verhalen werden gepubliceerd in Zuid-Afrikaanse tijdschriften en in 1994 verscheen zijn eerste boek, alleen in het Afrikaans. Al zijn latere boeken werden in vele talen vertaald.

De eerste wet van Lemmer: bemoei je nergens mee. Maar wanneer Emma le Roux hem smekend aankijkt en wanneer het doel de middelen heiligt, mogen wetten soms overtreden worden. Dus zucht Lemmer eens diep en zegt ja op de vraag of hij mee wil rijden met een smokkeltransport van twee zeldzame zwarte neushoorns. Foute beslissing! Want op een donkere, stoffige weg in Limpopo wordt opeens een Smith & Wesson 500 tegen zijn slaap gedrukt. Hij wordt geschopt, geslagen en ze stelen zijn Glock, die helemaal vol zit met zijn vingerafdrukken. Die Glock wil hij terug. En hij wil wraak. Dus gaat hij op jacht naar de daders, daarbij een spoor van geweld achterlatend door het hele land, van Chizarira tot aan de Kaap. En aan het einde van zijn zoektocht zal niemand er ongeschonden vanaf komen.

Recensie door Coenraad de Kat:
Lemmer wordt ingeroepen voor een neushoorntransport waar hij al vrij snel in de problemen geraakt en dit is nog maar het begin van alles wat er nog te gebeuren staat. Milla Strachan neemt de beslissing om uit haar huwelijk te stappen en solliciteert op een baan en komt aan het werk bij de geheime dienst. Dit beseft ze later pas. Dan speelt er nog een vermissingszaak en hier houdt Matt Joubert zich mee bezig. Er zijn verschillende verhaallijnen en je vraagt je af wat hebben al die verhaallijnen met elkaar gemeen .... Naarmate je vordert in het verhaal gaan langzaam de puzzelstukjes in elkaar passen en vormen het één geheel.

Veel verschillende karakters en verhaallijnen en ze zijn allemaal goed uitgewerkt en vormen aan het einde één prachtig geheel. Je moet wel goed de aandacht erbij houden om niet het spoor bijster te geraken. Vanaf het begin word je het verhaal ingetrokken en dit bleef voor mij tot het einde boeien. Deon Meyer weet het Afrikaanse landschap mooi te beschrijven en ondanks de spanning die super goed wordt opgebouwd straalt er op een bepaalde manier ook rust vanuit. Meyer weet je menigmaal te verassen met een wending in het verhaal zodat je je afvraagt waar gaat dit nu naar toe of wat heeft dit te maken met het verhaal.