Gastrecensies: Voorbedacht - Loes den Hollander

Titel: Voorbedacht
Auteur: Loes den Hollander
Recensie: Marjon, Clasien
ISBN: 9789045204987
368 pagina's | Karakter Uitgevers | november 2014

Loes den Hollander:
Loes den Hollander schrijft al vanaf het moment dat ze kon lezen. Aanvankelijk poëzie, later columns, daarna verhalen en ten slotte haar eerste boek. Toch kwam het nooit in haar op om van schrijven haar beroep te maken, omdat ze zich helemaal richtte op haar carrière in de gezondheidszorg. Dat veranderde toen ze in 2001 een verhalenwedstrijd won. Vanaf dat moment ging er voor haar gevoel een luik in haar hoofd open waar een onstuitbare lading teksten achter zit die zich allemaal verdringen om te worden opgeschreven. Toen ze in 2006 haar carrière als directeur van een gezondheidszorginstelling beëindigde, vond ze vrijwel tegelijk een uitgever voor Vrijdag, haar eerste literaire thriller. Daarna volgde al snel het zinderende Zwanenzang en sindsdien is schrijven haar voornaamste bezigheid.

Het is de nachtmerrie van iedere ouder, en het overkomt Marjon van Brienen. Haar vriend Philippe brengt hun dochter Carice niet terug na een familiebezoek. Maar waarom? Er bestaan geen onoverkomelijke problemen tussen Marjon en Philippe, er wordt nergens strijd over gevoerd. Wat heeft hem bewogen om hun dochter mee te nemen en wat heeft hij met haar gedaan? Een grootscheeps onderzoek levert niets op. Philippe en Carice zijn spoorloos verdwenen. Hoe moet je verder als wanhoop, woede en verdriet je leven beheersen? Wanneer erken je je verlies? Marjon kan nergens de antwoorden vinden. Tot ze bezoek krijgt van een vrouw, die haar iets te vertellen heeft.

Het boek begint al meteen met de bekende beklemming die Loes den Hollander altijd in haar boeken legt. De korte hoofdstukken en prettige schrijfstijl voegen daar iets aan toe en je leest maar door. Wat vooral heel goed neergezet is, is de wanhoop van de moeder, heel aangrijpend. Toch vind ik het verhaal halverwege iets inzakken als de hoofdstukken een andere hoofdrol krijgen: die van de vermoedelijke dader. Het haalt de snelheid er een beetje uit. Dat is ook een persoonlijke smaak: ik houd er niet van als je vanuit de dader gaat denken, dat haalt de mysterie een beetje uit het verhaal. Later wordt duidelijk dat dit niet kan worden weggelaten en dat het verhaal heel anders in elkaar zit dan eerst leek - de kracht van een goede thriller! Het verhaal zit dan ook bijzonder goed in elkaar. Er blijven echter wat losse eindjes over, sommige karakters blijven vaag, daarom toch niet de volle 5 sterren. Maar het boek is absoluut een aanrader, net zoals de andere boeken van Loes den Hollander.

Ik lees net de laatste bladzijde van Voorbedacht uit. Ik vind het een goed boek met een tikkeltje spanning. Het genre thriller gaat mij iets te ver. Marjon speelt in dit verhaal de hoofdrol. Haar vertrouwde vriendenkring valt uit elkaar wanneer er meerdere gebeurtenissen tegelijk plaatsvinden. Marjon wil koste wat het kost moeder worden. Haar huwelijk strandt. Wanneer zij Philippe ontmoet, heeft ze net een afspraak bij een bureau voor inseminatie. Ze zet deze afspraak door en blijkt zwanger. Nu de vraag van wie is Carice? Dit boek bevat meerdere gebeurtenissen, die allemaal rond Marjon plaatsvinden. Het karakter van Marjon wordt duidelijk beschreven. De verdere personages blijven oppervlakkig. Al met al een goed boek.