Recensie: Alibi - Martine Kamphuis

Titel: Alibi
Auteur: Martine Kamphuis
ISBN: 9789461091321
330 pagina's | De Crime Compagny | oktober 2014

Martine Kamphuis:
Martine Kamphuis werkt als psychiater en heeft zich gespecialiseerd in de behandeling van mensen met gedragsstoornissen. Martine Kamphuis publiceerde eerder vier thrillers voor volwassenen: Vrij, Ex, Kift en Ziek. Daarnaast schrijft Martine spannende verhalen voor de jeugd, waaronder Zwemmen en Mist. Met twee van haar jeugdboeken Roken is dodelijk en Niet geschoten is altijd mis won Martine in 2007 en 2009 de John Flandersprijs.

Tijdens een ontgroeningskamp wordt het levenloze lichaam van Belle op een verlaten dijkje gevonden. Als psychologe Wynona Post, oftewel WP, haar cliënte Josje hierover hoort vertellen, wordt ze gegrepen door het mysterieuze verhaal. WP vermoedt dat de dood van Belle geen natuurlijke dood was. In haar zoektocht naar de waarheid negeert ze grenzen en brengt daarbij ook haar eigen leven in gevaar…

Bewegingloos lig ik in de modder. Mijn lichaam mist de kracht om overeind te komen, mijn geest is verlamd door paniek. Er kraakt iets, vlakbij, zachtjes, alsof iemand probeert geen geluid te maken. Een voet komt uit de struiken tevoorschijn, een tweede volgt. De paniek begint te zakken, ik weet van wie deze schoenen zijn.”

Het verhaal is geschreven in een prettige schrijfstijl en laat zich dan ook vlot lezen. Het thriller aspect in het verhaal vind ik aan de magere kant; al vrij snel is voor mij duidelijk wie de dader moet zijn. Hierdoor levert het verhaal aan spanning in. Even word ik op het verkeerde been gezet maar op het einde van het verhaal blijkt dat ik het toch goed gezien had. In Alibi handelt het dan ook niet zo zeer om de vraag wie was het, maar eerder om de vraag wat was zijn of haar beweegreden? Het psychologische element voert overduidelijk de boventoon en maakt het verhaal boeiend en meeslepend. De auteur is werkzaam als psychiater, dit is merkbaar in het verhaal, ze weet waarover ze schrijft. De personages, en met name hoofdpersoon Wynona Post (WP), worden goed uitgediept. Hoofdpersonage WP wordt levensecht neergezet, met al haar fouten, onzekerheden en gebreken.

„Ze kon het niemand vertellen. Ze zou haar onrust alleen moeten dragen. Het enige wat ze kon doen, was doorgaan met haar speurwerk, tot ze genoeg bewijzen had verzameld om de politie zover te krijgen dat ze tot een arrestatie voeging.”

Wynona Post (WP) is psychologe in opleiding. Josje Engelkens heeft hulp bij WP gezocht omdat ze nare dingen had meegemaakt en daar last van bleef houden. Ze had concentratieproblemen en terugkerende nachtmerries. Josje vertelt WP over de vondst van Belle’s levenloze lichaam op een verlaten dijkje tijdens het ontgroeningskamp van hun studentenvereniging Metamorphoseon. WP raakt geïntrigeerd door dit verhaal. Was het een ongeluk, zelfmoord of moord?

„Misschien had meneer van Eck gelijk over zijn dochter. Zelfmoord paste niet bij wie Belle was. Maar als het geen zelfmoord was, wat was er dan wel gebeurd op dat donkere dijkje?”

WP’s collega Joachim doet onderzoek naar ontgroeningspraktijken bij studentenverenigingen en de invloed hiervan op studenten. Hij vraagt WP mee te doen met het onderzoek. WP wil daarnaast de waarheid zien te achterhalen over Belle’s dood. In haar zoektocht naar de waarheid overschrijdt WP grenzen en brengt daarbij ook haar eigen leven in gevaar...

„(..)Haar heup raakte de straatstenen, haar hoofd schuurde langs de muur. Vaag had ze het idee dat er iemand bij haar was en ze hoopte dat die haar op zou vangen. Dat gebeurde niet, ze kwam met haar gezicht op de harde, koude straatstenen terecht, ze voelde een scherpe pijn in haar wang en daarna was er niets meer.”