28-11-14

Recensie: Daisy - Susanna Florie

Titel: Daisy
Auteur: Susanna Florie
Genre: Thriller
ISBN: 9789491863042
228 pagina's | Leessst Uitgeverij | september 2014

Susanna Florie:
Susanna Florie schreef onder de naam Susanna Klaver overpeinzingen voor gezinspiratie, schreef kinderboeken en schreef blogs als: Daisyblog, September en Miles op reis. Ook heeft zij meegedaan aan schrijfwedstrijden. Drie verhalen zijn gepubliceerd in verhalenbundels. Naast het schrijven werkt  zij fulltime als Storemanager bij een grote winkelketen en heeft zij haar eigen uitgeverij opgericht: Leessst.

Het verhaal:
'Hij moet dood.' Haar echtgenoot. Zijn opdracht. Een held? Als een sneeuwbal rolt het verhaal de ijskoude wereld in van haat, wraak, drugs, vergetelheid en gekte, want iedereen verwerkt verlies op zijn eigen manier. Een spannende thriller met familiebanden, een grand café en een heel klein lichtpuntje roze als de ultieme nalatenschap. Zolang er leven is, is er hoop, blijven we op de been en zijn we sterk. Maar wat doe jij als je alles en iedereen die je lief hebt verliest? Is er dan nog hoop? Daisy is een koopzieke, verwende, maar hardwerkende vrouw. Als zij binnen afzienbare tijd alles en iedereen om zich heen verliest kan zij zich maar met moeite staande houden in haar harde wereld waar leugens en angsten regeren. Niets is meer wat het lijkt en als ze dan onverhoopt zwanger blijkt van haar vermoorde echtgenoot is het enige wat ze wil ervan verlost zijn. En Einar, de jonge Noor die de verleiding van drugs niet kan weerstaan zal hij na de dood van zijn Eva het geluk nog vinden? Is de eenzame Nathalie degene die hem kan redden? Of speelt zij een heel ander spel? Met zijn drieën vluchten ze naar het koude Noorwegen waar ze meegesleurd worden in een lawine van bedrog en een stormachtig slot op een bevroren meer.

Mijn mening:

„Ik was getrouwd met de hoofdprijs, maar kan nu alleen nog maar verliezen. (..)mijn geloof in de man die ik dacht te kennen is aan het wankelen gebracht. Het staat nu op een hoog rotspunt, op één been, in een najaarsstorm.”

Een boek waarbij ik even moet wennen aan de gekozen vertelwijze; het verhaal wordt verteld aan de hand van voortdurende wisseling van vertelperspectief door de drie hoofdpersonages Daisy, Einar en Nathalie. Al vrij snel raak ik in de ban van het verhaal en wil ik maar één ding; doorlezen totdat het verhaal gelezen is. Het verhaal is spannend en meeslepend tot aan het eind. Mede door de vele wendingen en gebeurtenissen blijft het verhaal boeiend. 

„Ik wil hem dood. En jij gaat daarvoor zorgen. Een opdracht. De man is dood.”

Het verhaal begint met een spannende proloog. Iemand schiet een ander neer. Wie, wat en waarom? Als lezer word je hier nieuwsgierig naar en wil je verder lezen.

„Arthur kan nog zo hard roepen dat ik de enige ben voor hem, de twijfel is er en is er altijd geweest. Met andere vrouwen wist hij me ervan te overtuigen dat het niets voorstelde, dat hij alleen flirtte, dat hij mij wilde. Ons. Nu weet ik niet of ik hem kan geloven.”

Daisy is onzeker en vindt het moeilijk haar man Arthur te vertrouwen. De laatste maand is hij schrikachtig en onrustig en kijkt om de haverklap op zijn horloge. In huis is de sfeer te snijden, wat is er aan de hand? Op een avond besluit ze hem te bespieden op hun werk in Het Slot, de zaak die ze leiden voor hun baas Marcus. Dan ziet Daisy dat Nathalie flirt met Arthur en hoort ze hem schatje tegen haar zeggen. Speelt er meer tussen hen? 

„Hij verwart me, maakt me bang, maar ik houd van hem, meer dan van mezelf. Meer dan van alle materiële zaken die ik om me heen heb verzameld en die ik gebruik als een schild. Want ik ben bang voor wat ik voel, bang om te verliezen.”

Wanneer Daisy Arthur hiermee confronteert krijgen ze een woordenwisseling. Diezelfde avond wordt Arthur neergeschoten en overlijdt. Waarom en door wie? Was het een ongeluk, was het moord? Daisy kan zich maar met moeite staande houden in de harde wereld die zich ontpopt na de dood van Arthur. Een wereld waarin niets meer is wat het lijkt en leugens, angsten en criminele praktijken regeren. Dan blijkt ze zwanger te zijn van haar overleden echtgenoot, maar wil zij wel een kind van Arthur? 

„Hij wil dood. Dood zodat hij de onmenselijke pijn in zijn hart niet meer kan voelen. Dood zodat hij bij Eva kan zijn. Dood om het goed te maken met haar. Zijn hart is weggerukt in dat ene onoplettende ogenblik in de sneeuw, dat voelt hij, en daar kan hij niet mee omgaan.”

We maken kennis met Einar. Einar woont bij zijn moeder en heeft een relatie met Eva. Tijdens een uitstapje ontstaat er onenigheid met Eva. Onderweg naar huis krijgen ze een auto-ongeluk waarbij Eva komt te overlijden. Einar stort in, het lukt hem niet om over het verlies van Eva heen te komen. Door toedoen van zijn vriend Jan komt hij in aanraking met drugs en vlucht hij in de vergetelheid. Zal hij ooit het geluk weer vinden?

„Haar jeugd was lastig, haar stiefvaders één voor één vreselijk en haar opstandige gedrag had haar meerdere keren bij jeugdzorg doen belanden. Pas sinds ze op zichzelf woont en in Het Slot werkt, voelt ze dat het leven wat milder voor haar begint te worden. Dat kwam vooral door hem. Arthur had haar geaccepteerd en beschermd. Maar nu Arthur er niet meer is…”

Nathalie is een meisje wiens jeugd overschaduwd werd door misbruik en verwaarlozing. Zij heeft één doel voor ogen en is bereid ver, heel ver te gaan om dit doel te bereiken. Welk spel speelt Nathalie?

„Ze zien niets, weten niets van elkaar en erger nog, ze vermoeden ook niets. Niet haar slechte bedoelingen, niet de dreiging van gevaar en ook weten ze van elkaar niet wie welke rol speelt.”

Ogenschijnlijk drie levens die niets met elkaar te maken hebben. Toch zullen de levens van deze personen elkaar door omstandigheden kruisen en blijken ze meer met elkaar van doen te hebben dan je als lezer in eerste instantie zou verwachten. Het verhaal eindigt met een spannende ontknoping in Noorwegen.

„Ik wil alle ellende achterlaten. Opnieuw beginnen. Ik wil moeder worden op een plek waar mijn meisje veilig is en waar geen zorgen zijn of gevaar.”

1 opmerking:

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.