Gastrecensie: De jongen op het houten kistje - Leon Leyson

Titel: De jongen op het houten kistje
Auteur: Leon Leyson
Genre: Waargebeurd
ISBN: 9789022569467
224 pagina’s | Uitgeverij Boekerij | april 2014
Leon Leyson:
Leon Leyson was een van de jongste overlevenden van de elfhonderd joden die door de Duitse industrieel Oskar Schindler uit de handen van de Nazi's werden gered in Krakow. Hij verhuisde na de oorlog in 1949 naar de V.S. en werd leerkracht in Huntington Park. Hij ontmoette Oskar Schindler voor de laatste maal in 1974, toen hij met een groep joden de fabrieksdirecteur ging begroeten in Lax. Op het moment dat hij zichzelf wilde voorstellen, onderbrak Schindler hem grijzend: "I know who you are, You're Little Leyson". De Nederlandse vertaling van zijn autobiografisch kinderboek The Boy on the Wooden Box is een van de zeventien vertalingen van het boek.
Leon Leyson is pas tien jaar oud als de nazi’s Polen binnenvallen en hij en zijn familie naar het getto van Krakau worden gedeporteerd. Leon komt in concentratiekamp Plaszow terecht, waar hij de dodelijke grilligheid van kampcommandant Amon Goeth moet zien te overleven. Tot hij door Oskar Schindler wordt opgemerkt en in diens fabriek aan het werk kan, ook al is hij zo klein dat hij op een kist moet staan om de machines te kunnen bedienen. Met een ongelooflijke hoeveelheid moed en doorzettingsvermogen weten Leon en een deel van zijn familie te overleven, maar uiteindelijk zal het lef van één man het leven van de Leysons redden: Oskar Schindler, en zijn inmiddels wereldberoemde lijst.

Oskar Schindler kreeg grote bekendheid door de film van Steven Spielberg. Dit boek is een mooie aanvulling op Schindler’s list. Het is het autobiografische verhaal van een Joodse jongen die opgroeit op het platteland in Polen. Het boek start met de vooroorlogse omschrijving van zijn leven. Hij is gelukkig, hoewel het subtiel wel duidelijk wordt gemaakt, dat Joden niet door iedereen gewaardeerd worden. Op een gegeven moment vertrekt het gezin naar Krakau. Hoe duidelijker de dreiging van de Duitsers wordt, hoe minder zorgeloos het leven van de jonge Leon. De oorlog speelt zich af van zijn tiende tot zijn vijftiende. Oskar Schindler is zijn redding als hij in zijn fabriek te werk wordt gesteld. Hij is letterlijk de jongen op het houten kistje, omdat hij anders niet bij de machines kan. De foto op de cover is daar een mooie illustratie van. Het boek eindigt trouwens met nog meer foto’s van de hoofdpersoon, een goede aanvulling. Het verhaal in dit boek stopt niet bij het einde van de oorlog. Het leven daarna is allesbehalve makkelijk. Ontluisterend voor de lezer, maar geenszins beschreven met een gevoel van rancune. De drang om te overleven is ook na de oorlog van groot belang om de toekomst in te vullen.

Twee dingen worden duidelijk in dit boek. De enorme overlevingsdrang van de hoofdpersoon, hoe jong hij ook was, en het grote respect en de enorme warmte waarmee Oskar Schindler omschreven wordt. Een aanrader voor iedereen die onder de indruk was van de film Schindler’s list. Ook heel geschikt voor jongere lezers. Je zult zeker niet teleurgesteld worden.