Gastrecensie: De mythe van Methusalem - Jo Claes

Titel: De mythe van Methusalem
Auteur: Jo Claes
ISBN: 9789089242730
416 pagina's | Uitgeverij Houtekiet | maart 2014
Jo Claes:
woont en werkt in Leuven. Hij schreef een aantal novelles en (misdaad)romans en publiceerde bestsellers over mythologie, hagiografie en iconografie. Zijn schrijversloopbaan begon met De Stenen Toren welke werd bekroond met de Debuutprijs. In 2008 verscheen zijn eerste misdaadroman De zaak Torfs. Met dit boek kreeg hij de smaak van het spannende genre te pakken, want daarna volgden De blinde vlek, Dood in december, Het oog van de naald, Tot de dood ons scheidt en Getekend vonnis.

In een Leuvens lab voor stamcelonderzoek wordt een fenomenale ontdekking gedaan waarmee veroudering drastisch kan worden afgeremd. Terwijl de hele wetenschappelijke wereld met verstomming is geslagen, pleegt het hoofd van het lab zelfmoord tijdens zijn vakantie op Kreta. Andreas Kurver, freelancejournalist, heeft zo zijn bedenkingen bij de spectaculaire ontdekking en besluit de zaak te onderzoeken. Tegelijkertijd wordt hoofdinspecteur Thomas Berg benaderd door de verloofde van de overleden professor die ervan overtuigd is dat haar vriend werd vermoord. Berg heeft intussen de mooie Haynee Deferm leren kennen die als assistente in het lab werkt. Hij ondervindt heel wat tegenkanting tijdens het onderzoek, maar als ook in Leuven iemand in verdachte omstandigheden zelfmoord pleegt, wordt voor iedereen duidelijk dat er veel meer aan de hand is dan op het eerste gezicht lijkt. Wat Berg ontdekt, tart elke verbeelding…
Recensie door Coenraad:
De karakters waar het zich voornamelijk omdraait hebben allemaal zo hun eigenaardigheden. Andreas Kurver is niet geheel gelukkig met wat hij tot nu toe gedaan heeft. Heeft beslissingen genomen en zijn roer omgegooid en probeert nu weer grip te krijgen op het leven. Thomas Berg is erg op zich zelf en houdt zich in zijn vrije tijd bezig met opera en klassieke muziek. Stort zich vol overgave in het werk en probeert dat ook volledig goed te doen. Haynee Deferm is een vrouw met een dubbele persoonlijkheid. Aan de ene kant staat ze open voor Thomas en voelt meer voor hem en tegelijkertijd is ze heel allert met wat ze prijsgeeft van zichzelf. Al vrij snel was het voor me duidelijk dat er meer aan de hand is met die vrouw maar wat .... daar kom je gaandeweg achter. Wat ze gemeen met elkaar hebben is dat ze allemaal een beetje einzelgangers zijn.

De schrijfstijl van Jo Claes  is rustig, vlot en zeer toegankelijk en heeft een eigen stijl. Er wordt zeer goed naar het plot toe gewerkt en de verschillende zaken hebben een zeer goede balans en zijn harmonieus. Gedurende het verhaal doen zich verschillende verwikkelingen voort en ik werd regelmatig verrast met welke wending het verhaal dan ook weer nam. Geen enkel moment is mijn aandacht verslapt en weggeweest en had het verhaal dus mijn volledige aandacht. Ik ben zeer tevreden met deze kennismaking en ga zeker de andere delen ook lezen. Hoewel een groot gedeelte zich in Vlaanderen afspeelt is het niet een Vlaamse thriller, maar meer één van internationale kaliber, een thriller van hoog niveau.