Gastrecensie: De rode vogel - Astrid Lindgren

Titel: De rode vogel
Auteur: Astrid Lindgren
ISBN: 9789089671271
44 pagina's | Hoogland & Van Klaveren | december 2012

Astrid Lindgren:
Astrid Lindgren kreeg haar eerste manuscript van de verhalen over Pippi Langkous van de uitgever terug. Het was niet goed genoeg! In 1944 won ze met een ander verhaal de tweede prijs in een verhalenwedstrijd. Het jaar daarop was er weer een wedstrijd, nu voor kinderboeken. Ze won de eerste prijs met.... Pippi Langkous. En zo kwam van het een het ander. Astrid Lindgren is wereldberoemd geworden met haar verhalen over de kinderen van Bolderburen, Madieke, Michiel van de Hazelhoeve en nog veel meer helden. Bijna alle boeken zijn verfilmd en nog vaak op televisie te zien. De verhalen spelen bijna allemaal in Småland, de streek waar de schrijfster vandaan kwam. Ze woonde met haar ouders, broer en zusjes op een boerderij, net als de kinderen uit Bolderburen. Astrid Lindgren kreeg voor haar boeken veel belangrijke prijzen, ook in Nederland. In 1992 besloot ze met schrijven te stoppen. Astrid Lindgren overleed op 28 januari 2002. Ze was 94 jaar.

Mattias en Anna zijn twee weeskinderen die wonen bij een boer in het grauwe en treurwekkende Mira. Daar moeten ze werken en mogen vooral geen leuke dingen doen. Ze kijken stiekem uit naar de winter, want in de winter mogen ze naar school. Als het zover is, blijkt school maar een schrale troost te zijn. Op een dag, als ze door de sneeuw naar school lopen, zien Mattias en Anna een rode vogel. De vogel brengt de weeskinderen naar een bijzondere plek: de Zonneweide.

Het verhaal De rode vogel heb ik gelezen in het verzamelboek: Het grote lijsterboek van Astrid Lindgren. Hierin staan verhalen en sprookjes van haar hand. Het boek is prachtig geïllustreerd. De rode vogel gaat over de twee kinderen Mattias en Anna die alleen achtergebleven zijn. Ze komen terecht bij een boer in Mira. De boer neemt ze niet uit liefde, maar omdat kinderhandjes nuttig werk kunnen doen. Dagen van armoede volgen elkaar op. De enige hoop van deze kinderen is de winter, want dan mogen ze naar school. Maar ook daar veranderd er niet veel, de grauwheid en schaamte blijven hen achtervolgen. Totdat op een dag er een rode vogel verschijnt die ze volgen door een kloof naar de ander kant van de berg. Daarachter een hoge muur, door een poort ligt "Zonneweide" van de eeuwige lente. De poort is nooit gesloten, omdat als de poort gesloten wordt deze dan nooit meer open kan. Hier beleven Mattias en Anna de mooiste dagen van hun leven. Iedere dag na schooltijd gaan ze erheen. Wanneer de laatste schooldag aanbreekt zegt Anna: Dit wordt het einde van mijn leven. Maar ze zijn slim en wanneer ze door de poort gaan, trekken ze deze stil en zachtjes dicht.