Gastrecensie: De taarten van Marie - Claire Sandy

Titel: De taarten van Marie
Auteur: Claire Sandy
Recensie: Marion
ISBN: 9789026137501
400 pagina's | Uitgeverij De Fontein | september 2014

Claire Sandy:
Claire Sandy woont met haar gezin in Surrey. Ze houdt van bakken, schrijven, eten en voert met haar negenjarige dochter diepzinnige gesprekken over de belangrijke dingen in het leven - toevallig ook allemaal dingen die ze bij het schrijven van dit boek kon gebruiken.

Marie Dunwoody probeert alle bordjes draaiende te houden: haar tandartspraktijk (haar concurrent betrekt een pand in de straat), haar huwelijk (haar mans baan staat op de tocht), haar tienerzoon Angus (die duidelijk iets verzwijgt, maar wat?) en haar negenjarige tweeling Iris en Rosie (die op hun eigen manier voor het gezin zorgen). Ondertussen komt ze overal haar buurvrouw tegen, de perfecte Lucy die haar leven in balans heeft en geroemd wordt om haar bakkunsten.  Marie voelt dat ze faalt. Maar dan krijgt ze het beste bakboek aller tijden in handen en weet de oplossing: als ze de perfecte cake kan bakken, dan volgt de rest vanzelf!

Recensie door Marion:
De taarten van Marie is een feelgood roman die inspeelt op dé trend van het jaar: bakken!
Je leest over het alledaagse leven van Marie, die toch iets minder alledaags is dan het lijkt. Marie Dunwoody heeft een eigen tandartsenpraktijk waarbij ze hulp krijgt van de twee dames Aileen en Lynda. Haar man werkt bij Campbell & Carle waar zijn baan op de toch staat. En ze heeft een zoon Angus, die zoals vele tieners onduidelijk is over wat hij wil en niet praat met zijn ouders, terwijl hij ondertussen zowel gek is op zijn tweelingzusjes Iris en Rosie, als dat hij ze soms niet kan uitstaan. Wanneer alles uit de hand dreigt te lopen ontdekt Marie het boek ‘’ Mary Berry  Complete Baking Bible’’. Vanaf dat moment denkt Marie nog maar aan één ding: bakken! Als ze de perfecte cake kan bakken, dan volgt de rest vanzelf.
Aan het begin voelde ik wat afstand tussen mijzelf en de personages uit het boek, ik kon er mijn vinger niet opleggen over hoe de personages nu in werkelijkheid waren en wat voor rol ze zouden gaan spelen in het verhaal. Maar omdat het idee van het verhaal mij zeker aansprak ben ik doorgegaan met lezen en naarmate het verhaal vorderde leerde je steeds meer de karaktereigenschappen van de hoofdpersonen kennen en begon je steeds meer mee te voelen met alles wat zij moesten doorstaan.
Marie probeert naast haar werk in haar eigen tandartspraktijk, ook het huishouden in goede banen te leiden, want soms niet mee valt met een tienerzoon en twee dochters. Wanneer er plotseling een nieuwe concurrent tegenover haar praktijk het pand betrekt en hij zich voordoet als de meest luxe tandarts met allerlei extra’s, begint Marie zich wat onzeker te voelen. Haar man weet op dat moment ook dat zijn baan mogelijk op het spel staat, maar beide praten ze niet veel met elkaar en proberen eerst hun eigen problemen op te lossen, wat natuurlijk niet ten goede komt aan hun huwelijk.
Als Marie op het laatste moment nog wat verzint voor het ‘’spektakelstuk’’ van het schoolfeest, waarbij het de bedoeling is dat zij zelf iets had moeten bakken en dit weer uitloopt op een teleurstelling voor iedereen, weet Marie dat er iets moet veranderen. Zeker op het moment dat haar buurvrouw Lucy aan komt zetten met een geweldige taart. Zij lijkt alles perfect voor elkaar te hebben en wordt zeer gewaardeerd vanwege haar altijd geweldige bakkunsten.
Bij één van de kramen op de rommelmarkt op het schoolplein, lijkt Marie de oplossing in haar handen te hebben. Het ultieme bakboek van Mary. Vanaf het moment dat ze het boek in haar bezit heeft begint het grote bakavontuur. Je leest over allerlei grote namen van bekende bakkers en meesterchefs. Sommige namen zeiden mij niets, maar andere herkende ik zeker wel. Ik denk dat wanneer je als echte bak- of kookfanaat dit boek zult lezen, je telkens een momentje van herkenning zult hebben wanneer er gesproken wordt over deze bakkers/chefs en hun specifieke kookkunsten of gerechten.
Ook Robert, de man van Marie begeeft zich opeens in de keuken. Dit heeft alles te maken met een goede indruk achter laten op zijn werk, waar één van zijn vrouwelijke collega’s vaak met allerlei heerlijke zelfgebakken producten aan komt zetten. Aan het begin weet Marie niet zo goed waar ze moet beginnen en begint regelmatig met de verkeerde voorbereiding of heeft niet de juiste spullen in huis. Dit zal voor sommigen een heel herkenbaar stuk kunnen zijn.
(toevallig maakte ik iets soortgelijks mee tijdens het lezen, toen ik spontaan zin had om iets te gaan bakken, maar blijkbaar geen deegroller in huis had en je maar gaat improviseren, door bakpapier om een limonadefles te wikkelen om zo het deeg uit te kunnen rollen)
Marie schaft al snel een hele collectie nieuwe bakspullen aan, want wanneer je echt een geweldige taart wilt maken, zoals voor de bruiloft van een vriendin, heb je wel een goede basis nodig en moet je vooraf veel oefenen.
Rond dit belangrijke moment van de bruiloft ontstaan plotseling nieuwe onverwachte vriendschappen, die uiteindelijk weer tot grootste plannen leiden. Op hetzelfde moment zorgen onderlinge relaties weer voor nieuwe kansen rondom de tandartspraktijken.
Het was voor mij een boek, waarbij ik eerst even in het verhaal moest komen, maar zodra je steeds verder komt in het verhaal, is het een verhaal wat je niet meer los wilt laten. Door alle alledaagse dingen heb je veel herkenningspunten en ga je meeleven met de hoofdpersonen in het boek en wil je weten hoe het verhaal verder verloopt. Als je een echte kook- of bakliefhebber bent, zal dit verhaal je zeker nog meer aanspreken, omdat je tijdens het lezen veel namen tegenkomt van bekende bakkers en topchefs. Wat ik ook zeker leuk vind, is het extra ‘’cadeautje’’ wat bij het boek zit. Een eigen receptenschrift, waarin een aantal heerlijke recepten staan, maar waarbij ook ruimte over is om je eigen recepten in op te schrijven.