Gastrecensie: Disconnect - Juultje van den Nieuwenhof

Titel: Disconnect
Auteur: Juultje van den Nieuwenhof
ISBN: 9789048821693
192 pagina's | Moon Uitgevers | oktober 2014

Juultje van den Nieuwenhof:
Juultje van den Nieuwenhof is docente op het Christiaan Huygens College in Eindhoven, waar ze Nederlands en drama geeft. Een van haar grootste passies naast het schrijven van spannende verhalen is het maken van scripts voor theaterproducties met jongeren en het regisseren ervan. Vroeger wilde ze koorddanseres, schrijfster of filmregisseur worden. Met haar debuut Delete won ze de Crimezone YA-thrillerschrijfwedstrijd.

Wie er op het idee kwam om in hun oude, leegstaande schoolgebouw in te breken, weet niemand meer. Maar tijdens een nachtelijk eindexamenfeestje besluiten zeven jongeren nog één keer terug te gaan naar de school waar ze jarenlang op hebben gezeten. Ze belanden in het pikdonkere theaterzaaltje. Wanneer blijkt dat de deur niet meer opengaat, dringt langzaam het besef door dat ze opgesloten zitten. Hun mobieltjes hebben geen bereik en ze hebben nauwelijks iets te eten en te drinken. Dan ontdekt een van hen camera's in het zaaltje. Zijn ze met opzet opgesloten? En zo ja, wie zit erachter? En waarom?

Wat een spannend Young Adult boek. Dit is het tweede boek van Juultje van den Nieuwenhof en wat voor één. Een vriendengroep van 4 jongens en 3 meiden, allemaal met hun eigen geheimen. Het verhaal begint met een proloog door één van deze personen, die zichzelf snijdt en wil dat mensen verantwoording nemen voor de dingen die ze doen, volgens haar moet iedereen gestraft worden voor zijn of haar daden. Niemand mag die straf ontlopen.

Het begint met een examenfeestje welke eindigt in een afterparty in een slooppand, hun oude middelbare school, de vriendengroep gaat verder feesten in het dramalokaal. Wanneer ze daar enkele uren zijn blijkt dat de deur afgesloten is en ze er niet meer uit kunnen. Eerst is het leuk en spannend, totdat er al snel ruzies ontstaan met grote gevolgen. Geen mobiel bereik. Afgesloten van de buitenwereld. Later blijkt het een vooropgezet plan door twee van de vrienden. Allemaal vertrouwen ze deze personen, één ervan blijkt een "persoonlijkheid van het kwaad" een psychopaat. Een luguber spel waarin alle geheimen tot uiting komen en bekentenissen plaatsvinden. Mensen leven op een roze wolk waar geen leugens en geweten bestaan. Bekentenis betekent vrij zijn. Alle betrokkenen zijn hoofdrolspelers in dit toneelstuk. Aan het einde opent degene de deur en loopt rechtstreeks naar het politiebureau. Degenen die het overleven ondervinden grote gevolgen van deze boetedoening. Het einde speelt zich af in een inrichting, waar een noodlottig einde plaatsvindt.