Gastrecensie: Meisje van glas - Frank Gunning

Titel: Meisje van glas
Auteur: Frank Gunning
Recensie: Ria
ISBN: 9789021455976
256 pagina's | Uitgeverij Querido | juli 2014
Frank Gunning:
Frank Gunning (Bandung, 1969) studeerde af aan de theateracademie in Arnhem. Hij won in 1997 zilver op het Amsterdams Kleinkunst Festival. Sinds 2001 runt hij bureau FGR, waarmee hij in opdracht toneel, verhalen, hoorspelen, korte films en cabaret schrijft, regisseert en produceert. Hij is initiator en artistiek leider van verschillende kunstinitiatieven, zoals locatietheater-groep Pampa Lab en festival Waterpaard. Meisje van glas is zijn eerste roman.

In een revalidatiecentrum zoekt Eva vergetelheid in de armen van de beheerder. Ze heeft een aandoening waardoor ze verwacht niet lang meer te leven: situs  inversus, haar hart zit aan de verkeerde kant. Al snel blijkt Eva’s ontroerende geschiedenis onderdeel van een groter geheel, een huiveringwekkend verhaal over schoonheid en dood, waarin de levens van de personages met elkaar verbonden zijn. Dat van Flo, eenzaam levend in een souterrain. Dat van de jonkheer H. U. Kampvliet van Beurden en diens verwaarloosde zoon, die zich Strijdvloed noemt. En dat van de vermiste Hanna, het spiegelbeeld van Eva.

Recensie door Ria:
Dit verhaal moest ik even door laten dringen in mijn grijze hersencellen. Ik moest het als ware even laten bezinken. Het verhaal bestaat uit 4 delen, en allen in de ik-stijl, hier heb ik altijd wat moeite mee. Drie verhaallijnen, in het vierde deel van het verhaal ga je eigenlijk begrijpen waar het verhaal je gaat brengen.

Deel 1
Eva heeft een chronische ziekte, Situs Inversus, wat betekent dat het hart aan de rechterkant zit van het lichaam. Eva is een wat cynisch meisje met grote gezondheidsklachten. Zij ligt vaak in het ziekenhuis. Om gezondheidsredenen gaat zij naar een revalidatiekliniek waar zij de beheerder leert kennen, er ontstaat wat tussen hen en Eva trekt bij hem in. Eva verzwijgt dat ze nog een tweelingzus heeft die al een jaar vermist wordt. Deze tweelingzus Hanna genaamd was het spiegelbeeld van Eva, gezond en sterk. Hanna wilde een jaar daarvoor als verjaardagsgeschenk Eva een bizar cadeau geven. Ze wilde laten zien dat ze zo meevoelde met Eva dat ze zich kastijdde met de kou voor de ogen van Eva in een koud park. Zodat Hanna door de koude omstandigheden ook broos en ziek zou worden.

Deel 2
Nu gaat het over Flo, een wat vreemde teruggetrokken jongen. Deze jongen woont in het souterrain van een oud kraakpand, een jongen die misbruikt werd door een oudere man in zijn jeugd. Op een dag ontmoet hij Eva in het ziekenhuis waar hij een keer seks mee heeft. Eva verlaat nooit zijn hoofd. Op een dag ziet hij Eva weer in een koud park, hij neemt haar mee.

"Ze lag ruggelings in de sneeuw, haar rechterschouder iets naar binnen gedraaid. Haar rechterarm lag half achter haar rug, Haar linkerhand gebogen in een vragend gebaar, de oksel open, de arm schijnbaar ontspannen. Een zucht wind door haar haren. Een herinnering, aan de geur ervan. Ik week verder terug. Ze kwam dichterbij en keek me onderzoekend aan. Jij bent dood! Ik zag dat ze schrok. Had ik hard op gedacht? Eva- noemde net iemand haar Eva?- opende langzaam haar mond. In ongeloof.”

Deel 3
Nu de oude jonkheer van Beurden met zijn verhaal, een oude broze man in een rolstoel. Stelselmatig geterroriseerd door zijn zoon, heel bizar allemaal. Deze zoon zet in het dagelijkse leven dieren op, hij prepareert ze tot kunstwerken. Zijn zoon, beter bekend onder de naam Strijdvloed, is totaal verknipt in zijn jeugd. Daarom mishandelt de zoon de vader. Kun je het allemaal nog volgen? Deze zoon doet dit allemaal uit wraak op zijn vader. De vader kan en moet dit allemaal ondergaan, het is niet anders. Hij moet met lede ogen toezien hoe de zoon ook nog op jonge jongens valt.

Het laatste deel
Je gaat nu het verhaal in zijn geheel zien. En alles valt op zijn plaats. Heel veel gebeurtenissen en heel bizar allemaal.

Mijn bevindingen
Eerst begreep ik het niet toen ik naar het tweede deel ging. Maar ik was wel nieuwsgierig hoe het met het meisje ging, en bleef dus lezen. Daar heb ik geen spijt van, een bizar en toch wel vermakelijk verhaal met wat horror. Een heel huiveringwekkend verhaal...