Gastrecensie: Ongrijpbaar - Bianca Nederlof

Titel: Ongrijpbaar
Auteur: Bianca Nederlof
ISBN: 9789491875069
227 pagina's | Uitgeverij LetterRijn | oktober 2014
Bianca Nederlof:
Bianca Nederlof schrijft van jongs af aan graag korte verhalen. Na haar afgebroken studie Economie behaalde ze haar Vakbekwaamheid Reisbureau maar uiteindelijk ging ze aan de slag in het werkveld wat aansloot bij haar tweede studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Naast haar werk als planner is Bianca freelance redacteur voor uitgeverij en particulieren. In 2012 schreef ze haar eerste kinderboek. Ongrijpbaar is haar thrillerdebuut.

'Kan Nick zijn meegenomen door iemand die jullie kennen?' De rechercheur kijkt me aan. Ik verstar en voel het bloed uit mijn gezicht wegtrekken. 'Natuurlijk niet,' antwoordt David in mijn plaats. 'Silvia?' vraagt de rechercheur. Mijn vingers klemmen zich om de mok in mijn handen. 'Nee,' zeg ik. 'Misschien iemand uit je familie?' dringt hij aan. Ik recht mijn rug. 'Ik heb geen familie meer.'

Silvia's grootste angst wordt waarheid. Ze raakt haar zoontje Nick kwijt in een mensenmassa. Weet iemand uit haar verleden er meer van? Silvia moet de confrontatie aangaan met het leven dat ze achter zich wilde laten. Om te voorkomen dat David haar geheim ontdekt, zet ze de zoektocht in haar eentje in. Een keuze met fatale gevolgen...

Zeer goed debuut van deze schrijfster. In de hoofdrol Silvia, moeder van Nick, die tijdens de Sinterklaasintocht wordt ontvoerd. Meerdere verhaallijnen lopen door elkaar. Één ervan is die van Mirte, die thuis woont bij haar moeder en oma. Haar moeder is een nare vrouw en wanneer haar oma overlijdt, gaat Mirte bij haar vriend en zusje wonen. Onder dwang van haar vriend komt Mirte in nare gebeurtenissen terecht. Wanneer ze zwanger raakt vlucht ze in de armen van David en neemt een andere identiteit aan. Tijdens de speurtocht naar haar zoontje Nick, wordt ze door haar verleden ingehaald. Hoelang kan je je verleden voor iemand verbergen, uiteindelijk komt alles toch uit. Spannend, goed neergezette personages.