Recensie: De dunne vegan - Antoinette Hertsenberg & Jacinta Bokma

Herziene uitgave van: Puur Plantaardig
Auteur: Antoinette Hertsenberg & Jacinta Bokma
Genre: Kookboeken
ISBN:  978 90 452 0439 0
144 pagina’s | Karakter Uitgevers | November 2014
Antoinette Hertsenberg:
Antoinette Hertsenberg is presentator en eindredacteur van Tros Radar en gepassioneerd vegetariër. Nadat ze in 2007 op vakantie was in het beste vegetarische hotel ter wereld, besloot ze het kookboek van Hotel Montali naar Nederland te halen. Dat werd in 2008 zo'n doorslaand succes, dat een vervolg logisch werd met het meest uitgebreide vegetarische kookboek ooit, How to cook everything vegetarian van Mark Bittman. Het boek van 1008 pagina's en met meer dan 2000 recepten doopte ze in Nederland De dikke vegetariër en omdat veel mensen vroegen ook haar persoonlijke-recepten-van-thuis te boek te stellen, schreef ze ook De dunne vegetariër. Daarnaast nam ze het initiatief voor het internetforum en nieuwsmedium www.devegetarier.nl.

Jacinte Bokma:
Jacinta Bokma schrijft al meer dan twintig jaar recepten en doet de hoofdredactie van deVegetariër.nl. Sinds zij samen met Antoinette Hertsenberg kookboek Puur Plantaardig schreef noemt zij zichzelf ‘flexi-vegan’. Jacinte Bokma is auteur van De snelle vegetariër.

Informatie volgens flaptekst:
In De dunne vegan gaat Antoinette Hertsenberg verder waar ze is opgehouden in haar bestseller De dunne vegetariër. Samen met Jacinta Bokma stort ze zich in dit nieuwe boek op de puur plantaardige keuken om te laten zien dat koken zonder vlees, vis én zuivel (boter, kaas en eieren) garant staat voor zeer smakelijke én makkelijk te maken gerechten.

Op de haar kenmerkende wijze - laagdrempelig, herkenbaar en snel - geeft ze wederom talloze recepten die passen in een vegetarisch eetpatroon. Het boek geeft veel verrukkelijke hoofdgerechten uit alle windstreken die je in een handomdraai op tafel zet. Wat te denken van No-fish sushi? Puur plantaardige hamburgers? Brownies? Het kan allemaal!

Inhoudsopgave en voorwoord:
Het boek is onderverdeeld in de volgende hoofdstukken: ontbijt- en lunchgerechten, voorgerechten, hoofdgerechten, feestjes & vrienden, toetjes, taart & ander zoet. Daarnaast is er een groenten- en fruitkalender toegevoegd en bevat het boek tevens een register op alfabet.

De recepten worden voorafgegaan door een voorwoord door beide auteurs. In haar voorwoord vertelt Antoinette over haar gesprek met Mark Bittman, auteur van De dikke vegetariër. Hij maakte haar duidelijk “dat vegetarisch eten in het algemeen bijdraagt aan een gezonder gewicht, een betere gezondheid en een schonere wereld. Tenminste, als het dieet daadwerkelijk minder dierlijke eiwitten bevat. Vervang je het vlees vooral door boter, room en kaas dan minimaliseer je al die positieve effecten.” Maar geen kaas! “Dat is voor velen wel even een schrikbeeld. Hoe maak je een lekkere, snelle en voedzame maaltijd die ook nog hartig is zonder dierlijke producten?” Antoinette en Jacinta bewijzen in dit boek dat dit wel degelijk mogelijk is.

Jacinta schrijft in haar voorwoord met als titel: Laat me je verleiden…“ over het begin bij dat bijzondere idee: een 100% plantaardig kookboek dat én gezond, én gemakkelijk én verrukkelijk moest zijn. En dan niet 99% puur plantaardig, nee echt: er he-le-maal voor gaan. Hoe kun je nou een lekkere pasta serveren zónder verse Parmezaanse kaaskrullen? Bestáát dat, een cake zónder eieren? Verrukkelijke chocoladebrownies zónder wagonladingen roomboter? Mocht er dan nergens een druppeltje melk in? Wat een uitdaging!” en hoe het maken van dit boek een ware ontdekkingstocht voor haar bleek te zijn. “Ik had het niet eens meteen door, hoe de molligheid verdween, de lucht terugkwam in mijn longen en de regelmaat van het gezonde leven me levendiger maakte. Toen ik die vruchten van dat proces proefde, wist ik: dit is wat ik iedereen gun.”

Sinds kort probeer ik minder vlees tot mij te nemen en voor een gezonder voedingspatroon te gaan. Maar waar begin je als leek zijnde? Zoveel kookboeken die helaas vaak recepten bevatten met een ellenlange lijst van benodigde ingrediënten of ingrediënten die moeilijk te verkrijgen zijn. De moed zonk me al snel in mijn schoenen. Totdat ik op Twitter een berichtje zie over dit kookboek. Ik word benieuwd naar de inhoud, zal dit een kookboek kunnen zijn welke mij verder kan helpen op deze nieuw ingeslagen weg? Wanneer het kookboek hier arriveert, kan ik niet wachten om het meteen door te bladeren, wat ziet het er mooi uit, bij diverse recepten worden kleurrijke foto’s afgebeeld. Foto’s welke de lezer uitnodigen om meteen aan de slag te gaan met de recepten uit het boek. De recepten doorlezend, kan ik opgelucht ademhalen, eindelijk geen ellenlange lijsten met benodigde ingrediënten én ingrediënten die makkelijk verkrijgbaar zijn. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt…

Recepten waar mijn oog direct naar toe getrokken wordt zijn bijvoorbeeld Wentelteefjes, Armeluiskaviaar, Happy „haantjes” roeromelet, Ontbijtmuffins, Kokosquinoasalade met spinazie, Aubergines met basilicum en granaatappelpitjes. En wat te denken van Smokey goulash met een verrassend ingrediënt voor de rokerige smaak van het gerecht? Een puur plantaardige burger, ik krijg er meteen zin in. En gegrilde groenten uit de oven, de foto bij dit gerecht doet je watertanden. Of pasta met rucola, ovengedroogde tomaatjes en rode ui, klinkt heerlijk. Volgens het recept zul je de verse Parmezaanse kaas niet missen bij dit gerecht, ik ben heel benieuwd of dit inderdaad zo is. Hoe verder ik het boek doorblader, hoe enthousiaster ik word. Zoveel gerechten die mij zó lekker lijken, teveel om hier allemaal te benoemen. Vooruit, ik kan het niet laten, nog twee dan, die mij ontzettend lekker lijken en die ik snel, heel snel zal gaan maken; Brownies en  Hemelse modder (chocolademousse), wie houdt er niet van. Chocolademousse met een „geheim” ingrediënt, deze combinatie is mij bekend, zo lekker. Ik heb nog geen recepten uit het boek gemaakt, maar dit zal niet lang meer duren, ik krijg echt zin om met de recepten aan de slag te gaan…