17-12-14

Recensie: Shock - Mel Wallis de Vries

Titel: Shock
Auteur: Mel Wallis de Vries
Genre: Young Adult
ISBN: 9789026136689
256 pagina's | Uitgeverij De Fontein | oktober 2014

Mel Wallis de Vries:
Mel Wallis de Vries is de succesvolste jeugdthrillerauteur van dit moment: met haar thrillers Vals en Klem won zij de Prijs van de Jonge Jury. Haar boeken zijn razend populair; de verhalen zijn vlot, realistisch en altijd spannend tot de laatste bladzijde. Het werk van Mel Wallis de Vries wordt in diverse landen uitgegeven.

Het verhaal:
Stel je voor: je beste vriendin verdwijnt na een schoolfeest. Alleen haar fiets en haar bebloede jas worden gevonden. Je wordt verscheurd door verdriet, maar ook door angst. Wat is er die avond met haar gebeurd? Pas na maanden lukt het je om je leven weer op te pakken. Maar dan keert de moordenaar terug. En dit keer komt hij voor jou. Kun je nog vluchten? Of is het te laat? De waarheid blijkt nog gruwelijker dan je had gevreesd.

Mijn mening:
„Alles is zo donker, zo koud, zo zwaar. Herinneringen vallen uit me als losgeraakte bladzijden uit een fotoboek. Wie ik was doet er niet meer toe. (..) Alles lijkt nu mogelijk. Ik doe mijn ogen dicht en laat Emma Timmers los.”

Op een dag wordt een van je vriendinnen vermist, ze lijkt wel van de aardbodem verdwenen te zijn. Dit is wat de vriendinnen Bo, Mabel, Anouk en Lilly overkomt in dit spannende en meeslepende verhaal. Het verhaal is verdeeld in korte hoofdstukken, waarbij afwisselend een van de vriendinnen het verhaal vertelt. De personages worden levensecht beschreven, elk hoofdstuk is voorzien van een pasfoto van degene die aan het woord is. Ook zijn er hoofdstukken waarin we het verhaal vanuit Emma’s perspectief lezen. Regelmatig wordt het verhaal onderbroken door krantenknipsels over de vermissing van Emma. Deze krantenknipsels zijn voorzien van geschreven commentaar, afkomstig van de dader? 

Het verhaal opent met een krantenknipsel over de vermissing van Emma, die verdween na het kerstfeest op school. Als lezer word je meteen nieuwsgierig naar het verhaal achter dit krantenartikel en wil je maar één ding: beginnen met lezen en te weten zien te komen wat er gebeurd is met Emma. Gedurende het verhaal denk je al snel te weten wie de dader moet zijn, maar ... niets is wat het lijkt …

„Opeens kan ik bijna geen adem meer halen. Ik heb het gevoel dat ik levend begraven ben. Dat ik hier nooi meer uitkom. De stilte is zo overweldigend dat ik zeker weet dat er niemand is die me hoort. Ik ben hier helemaal alleen.Ergens stelt me dat gerust. Maar ik word er ook doodsbang van.”

Emma is na het kerstfeest op school spoorloos verdwenen. Alleen haar fiets, haar telefoon en haar bebloede winterjas worden teruggevonden. Van Emma ontbreekt sindsdien elk spoor. Wat is er die avond met haar gebeurd? Waar is Emma, was het een ongeluk, een misdrijf, is zij nog in leven? Maanden later besluiten Emma’s vriendinnen Bo, Mabel, Anouk en Lilly om hun geplande vakantieweek naar Frankrijk door te laten gaan. Ze proberen er het beste van te maken. Maar ieder van hen worstelt met haar eigen geheimen, geheimen die ze niet delen met de anderen. Hoe goed kennen ze elkaar eigenlijk? 

„Het voelt gek om hier te zijn zonder Emma. Ze was zo enthousiast toen Bo een jaar geleden met het idee van deze vakantie kwam. Misschien hadden we de vakantie toch moeten afzeggen. Maar Bo vond dat we per se -„

Bo draagt een masker van onverschilligheid en hardheid, achter dit masker schuilt een onzeker en angstig meisje. Waarvoor heeft zij angst, wat houdt zij verborgen voor de anderen? Weet zij soms meer over de verdwijning van Emma? „Maar sinds Emma’s verdwijning zijn we best friends forever geworden. Soms voelt het als een toneelstuk: Het hechte vriendinnengroepje van Emma Timmers. En het ergste is dat ik mijn rol het overtuigendst moet zien te spelen. Ik kan me geen fouten permitteren.” 

Mabel is de snob van het stel, duur aangekleed en opgetuigd door haar moeder. Soms voel ik me net een kerstboom: mijn moeder hangt me vol met slingers en ballen, zodat ze niet hoeft te zien wie ik echt ben.” Mabel heeft een geheim, een geheim welke ze niet kan delen met haar vriendinnen en ouders. Welk geheim houdt zij verborgen? Heeft dit geheim te maken met de verdwijning van Emma?

Anouk wil haar vriendinnen laten geloven dat ze net als haar moeder paranormaal begaafd is. Zij doet alsof, toch ziet en voelt zij bepaalde zaken tijdens hun vakantie op de camping. Wat heeft zij waargenomen waarover ze zwijgt? „Kippenvel kruipt over mijn armen omhoog, naar mijn nek, waar de haartjes rechtop gaan staan. Plotseling heb ik het gevoel dat iets of iemand ons volgt. En dat er iets heel ergs gaat gebeuren.” 

Lilly, een onzeker en angstig meisje, kampend met paniekaanvallen. Lilly wil niets liever dan naar huis, terug naar haar moeder, ze heeft last van heimwee. „Ik weet wat ze denken: Lilly stort weer in. Maar dit gaat veel dieper dan verdriet. Het is een verlammend gevoel van schaamte. Kon ik de tijd maar terugdraaien. Kon ik alles maar ongedaan maken.” Waarover schaamt Lilly zich, weet zij iets over de verdwijning van Emma?

„Mijn gedachten gaan weer terug naar gisteravond. Weer zie ik de schim in het dichte regengordijn. Daarna worden mijn herinneringen vager, alsof ik niet zeker weet of het echt is gebeurd of dat ik het heb gedroomd. Mijn naam die ik overal in het bos hoor. Het gevoel dat er iemand achter me staat. En dan die vreselijke pijn in mijn hoofd. Het volgende moment hangt Anouk over me heen en helpt zeme overeind…Er klopt iets niet. Maar elke keer als ik het onscherpe beeld in mijn hoofd wil scherpstellen, wordt het zwart.”

Tijdens hun vakantie proberen de vriendinnen er elk op hun eigen manier het beste van te maken, maar er zijn barstjes in hun vriendschap ontstaan die tijdens deze vakantie voelbaar zijn. Er ontstaan steeds vaker irritaties tussen hen. „Het is alsof een onzichtbare kracht ons steeds verder uit elkaar trekt.” De vriendinnen zijn al sinds de basisschool bevriend maar vanaf het moment dat Emma haar ouders verloor door een tragisch ongeluk veranderde alles in hun vriendinnengroep. 

„Ik zou net zo goed met drie volslagen onbekenden op vakantie kunnen zijn. Wanneer zijn we elkaar kwijtgeraakt? Als ik heel eerlijk ben al jaren geleden. Het leek zo leuk: vijf vriendinnen van de basisschool die samen naar het vwo gingen. Best friends forever. Maar de eerste barstjes kwamen al na de brugklas in onze vriendschap. Het leek wel alsof de verschillen tussen ons steeds duidelijker werden en de overeenkomsten verdwenen. Maar het auto-ongeluk van Emma’s ouders heeft ons echt uit elkaar gedreven. Hoe kun je iemand troosten als je nog niet eens jezelf kunt redden? Emma viel steeds verder buiten ons groepje. en wij hebben niks gedaan om  haar tegen te houden. Het voelt afschuwelijk, maar het is nu te laat om het te veranderen. Spijt komt altijd te laat.” 

Er gebeuren onverklaarbare zaken die verband lijken te houden met de verdwijning van Emma. Hoe komt het topje welke Emma droeg op de avond van haar verdwijning in de tas van Bo? Wie stuurde hen de ring van Emma? Wie is die man in die beige kleding die bij de camping rondhangt? Zijn de vriendinnen in gevaar? Dan slaat het noodlot toe...

„Een afschuwelijke, kille angst komt opzetten. Ik voel hem zo sterk dat het lijkt alsof hij bezit neemt van mijn hele lichaam: mijn armen, handen, vingertoppen, alles wordt koud en gevoelloos. Ik heb dit gevoel een keer eerder gehad: de avond dat Emma verdween.”


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.