Recensie: Brainwash - Carry Slee

Titel: Brainwash
Auteur: Carry Slee
ISBN: 9789049925826
256 pagina's | Dutch Media Uitgevers | mei 2012
Carry Slee:
Carry Slee werd in 1949 in Amsterdam geboren. In 1988 publiceerde ze in het kleutertijdschrift Bobo voor het eerst een verhaaltje. Een jaar later volgde haar eerste boek: Rik en Roosje. Sindsdien schrijft ze minstens één boek per jaar. Tot 1996 schreef ze hoofdzakelijk voor kinderen tot een jaar of twaalf, dertien. Verdriet met mayonaise, Confetti conflict en Kilometers cola en knetterende ruzie worden nog altijd veel gelezen. Spijt! (1996) was haar eerste boek voor middelbare scholieren. Het boek werd bekroond met de eerste prijs door de Kinderjury in de groep van 13 jaar en ouder. Carry Slee heeft een heldere manier van vertellen. Ze vindt het belangrijk dat kinderen van boeken leren genieten en schrijft daarom in een prettige stijl. In haar werk komen veel dialogen voor. Carry Slee behandelt in haar boeken problemen waarmee jongeren in aanraking kunnen komen, zoals pesten en zelfmoord (Spijt!), ziekte en dood (Pijnstillers) en drugsverslaving (Afblijven!). De boeken hebben vaak tragische thema's, maar toch vertelt ze het verhaal zonder dat het dramatisch wordt. Haar werk is vaak bekroond, onder andere door de Nederlandse Kinderjury en De Jonge Jury.

Op de dag dat Naomi bij haar zus Elise intrekt, ontmoet ze Jelle, voor wie ze als een blok valt. Gelukkig komt de liefde van twee kanten, want het is voor Naomi de eerste keer sinds Eric dat ze weer verliefd is. Maar Jelle worstelt met zijn verleden en dat heeft grote gevolgen voor zijn leven nu. Ook Elise worstelt met haar verleden. Ze leidt een stil en teruggetrokken leven. Wanneer ze promotie op haar werk maakt, gaat het helemaal mis. Ze krijgt last van nachtmerries en wordt vaak hyperventilerend wakker. Pijnlijke herinneringen uit haar verleden dringen zich aan haar op. Dan ontmoet ze Rafaël. Hij straalt een en al rust uit en introduceert haar bij Jonathan, die leiding geeft aan een groep mannen en vrouwen die in de Ark woont. Op een dag neemt Elise een radicale beslissing, die gevolgen heeft voor alles en iedereen in haar omgeving.

Dit verhaal is zo meeslepend dat je door moet lezen. Elise, haar zus Naomi en Jelle raken je recht in je hart. Alle drie dragen ze een verleden met zich mee. Naomi is haar vriend verloren door een ongeluk, Elise is vroeger misbruikt en Jelle kent zijn vader niet en is uit huis gezet door zijn moeder. Twee kunnen niet met hun verleden omgaan en belanden in een sekte. De problemen die Jelle, Naomi en Elise hebben worden duidelijk belicht en geven je als lezer een goed beeld. Het nadeel hiervan is wel dat er aardig wat pagina's besteed werden aan het beschrijven van levensverhalen en personages voordat het boek aanbelandt bij het echt 'spannende' gedeelte, het hoogtepunt van het verhaal. Dit boek ontroert je. Een zeer goede Young Adult.

1. De boeken van Carry Slee zijn altijd geweldig. Vandaag heb ik de verfilming van "Spijt" gekeken op tv.