Recensie: De boekwinkel - Deborah Meyler

Titel: De boekwinkel
Auteur: Deborah Meyler
ISBN: 9789044343663
368 pagina's | The House of Books | december 2013
Deborah Meyler:
Deborah Meyler is geboren in Manchester. Ze studeerde in Oxford en verhuisde vervolgens naar New York waar ze zes jaar in een boekwinkel werkte. Nu woont Deborah met haar gezin in Cambridge, waar ze werkt aan haar volgende roman.

De gevoelige Esmee studeert kunstgeschiedenis in New York. Ze houdt van de stad en is stapelverliefd op haar rijke vriend Mitchell. Tot hij haar dumpt – net voordat ze hem wil vertellen dat ze zwanger is. Gekwetst besluit Esmee het alleen te proberen. Ze zal haar kind opvoeden, blijven studeren en ondertussen werk zoeken om de eindjes aan elkaar te knopen. Esmee komt terecht in De Uil, een rommelige tweedehands boekwinkel in Manhattan, waar het personeel even kleurrijk is als de cliëntèle. De verlegen gitarist Luke; Chester die hyperventileert als hij de naam Lolita hoort; George, de idealistische eigenaar; en nog een stelletje tijd-, tact- en thuisloze vaste bezoekers. In De Uil voelt Esmee zich op haar gemak. Tot Mitchell, berouwvol en charmant, alles op alles zet om haar terug te krijgen.

Recensie door Marjon:
Eigenlijk had ik een feelgood-roman verwacht en dit is allesbehalve. Het verhaal wordt verteld door Esmée en hoewel ze nog erg jong is (24) komt ze heel wereldwijs over. Er zit weinig humor in haar manier van vertellen en dat beïnvloedt een beetje de vaart van het verhaal. Ik vind het af en toe aan de trage kant; er wordt ook vaak afgedwaald van het onderwerp, waardoor het verhaal wat rommelig wordt. Er zitten zeker ook mooie stukken in, zoals de verhalen over de bezoekers van De Uil, de boekwinkel waar het om draait. Esmée is een beetje blind en naïef als het gaat om Mitchell op wie ze zo verliefd is en van wie ze zwanger raakt. Dat maakt haar dan weer wel jong en door die vreemde tegenstelling vind ik haar niet helemaal realistisch neergezet. Over het algemeen genomen vind het een beetje moeizaam boek.